jon-van-caneghem-prisel-videl-zvitezil-a-odesel
Heroes Chronicles: Conquest of the Underworld Článek Jon Van Caneghem: přišel, viděl, zvítězil a odešel

Jon Van Caneghem: přišel, viděl, zvítězil a odešel

Luke

Luke

5. 6. 2006 22:24
Reklama

Exploze Dungeons & Dragons a dalších stolních her v sedmdesátých letech oslovila sta tisíce lidí, kteří zjistili, jak je snadné vytvářet dramatické příběhy ve fiktivních světech. Pravidla postavená na výsledcích hodů kostkou se dala snadno přeprogramovat do počítače a právě na jejich pilířích vznikaly pionýrské RPG hry. Jon Van Caneghem, v osmdesátých letech mladík s touhou udělat díru do světa, se rozhodl surfovat na vlně zájmu o série Ultima a Wizardry a vytvořit svůj vlastní komplexní herní systém, který svou originalitou ustanovil novou vývojářskou módu. Caneghem byl v první řadě vynikající programátor a perfekcionista – proto na prvním dílu Might & Magic pracoval od roku 1983 do roku 1986. „Měl jsem štěstí. Mojí vášeň pro hraní a vytváření her sdílela i moje manželka Michaela, která mě nejen podporovala psychicky, ale aktivně se podílela na konstruování herního světa,“ vzpomíná Caneghem. Malý byt v losangelském Hollywoodu se změnil na produkční kancelář, závodní jídelnu a meeting room. Stejně jako řada dalších vývojářů těch let pracoval Caneghem na programu prakticky sám a neustále v něm něco přetvářel. Buldočí zatvrzelost a solitérství se v jeho povaze projevuje i v dalších letech, kdy velkou část her navrhuje a vytváří sám. Realizuje se v něm „americký sen“, kdy se z chudého hocha stane milionářem.

Programátor a závodník

Během jednoho měsíce prodal přes pět tisíc kopií prvního dílu a následně založil firmu New World Computing, kde byl jediným šéfem a zaměstnancem. Američanům vlastní schopnost rozumět byznysu ho přinutila vstoupit do spojení se společností Activision, která díky rozsáhlé distribuční síti podpořila úspěch dalších herních pokračování. Jakkoliv mohl být Caneghem vynikajícím programátorem a manažerem, chyběla mu schopnost psát scénáře a atraktivní příběhy, které se objevovaly v konkurenčních hrách. Věděl to o sobě moc dobře, a tak inicioval diverzní taktiku: rozmnožování licence skrz sérii Heroes of Might & Magic, která zdaleka překonala popularitu M&M a drží se, jak je patrné, nadále. V polovině devadesátých let byla New World Computing odkoupena společností 3DO, což byla sice nutnost pro zachování firmy, ale špatně zvolený partner. Caneghem je odstavován od svého výtvoru skrz požadavky na moderní audiovizuální prezentaci her. Zatímco se soustředí na manažerskou práci, jeho tým musí tupě vytvářet realistické Might & Magic, které samozřejmě dopadají tragicky. Stejně končí i Caneghem v krachující firmě: odchází do ústranní a od té doby na rozchodovou situaci nevzpomíná v dobrém. Během finálního působení ve funkci stačil najít dostatek financí, aby si připravil budoucnost ve svém oblíbeném hobby: automobilovém závodění. Průměrné, někdy nadprůměrné výsledky na závodech jsou důkazem, že se oprostil od herního vývojářství. Nebo ne?

Might & Magic online?

Tvrdí se, že do stejné řeky dvakrát nevstoupíš. Ti, co potkali ultimátní lásku ve vyvíjení her, se nedokáží jen tak vzdát. Caneghem v loňském roce oznámil návrat do průmyslu, a to sice po boku Richarda Garriotta, který pracuje pod křídly NCSoftu na Tabula Rasa a doslovně splňuje jiné přísloví: švec, co se drží svého kopyta. Sám Caneghem nikdy neohlásil, jakou hru bude v NCSoftu dělat, podle všech indicií bylo více než pravděpodobné, že si plní sen z devadesátých let a vytváří Might & Magic Online, definitivní souhrn historie, geografie a antropologie devíti dílů Might & Magic. Ostatně, to samé provedl Richard Garriott se sérií Ultima v první online hře Ultima Online, a tak jsme s napětím čekali na M&M Online... a čekali... a žádné zprávy se neobjevovaly. Svět herního vývojářství je někdy tvrdý a mozky, které v mládí dokázaly vyvíjet dechberoucí fiktivní světy, stárnou a dřevnatí. Caneghem ze scény opět odešel k automobilovému závodění. A, což už je trochu trapné, založil herní společnost v Kalifornii. Co bude produkovat se prozatím neví.

Dnes můžeme o sérii Might & Magic mluvit jako o velkolepém odkazu Jona Van Caneghema. Není třeba litovat ani nenávratně pohřbených her, ani nejednoznačného odchodu Caneghema ze scény - každý z nich totiž obohatil současný herní svět natolik, že bez nich by to prostě nešlo. Jon Van Caneghem se loni navíc stal členem Herní síně slávy, kterou léta udržuje časopis Computer Gaming World. Možná, že se mu ještě podaří vydat nějakou hru, při které si na něj vzpomeneme.

Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam
Reklama
Reklama