Článek Jaká je budoucnost PlayStation?

Jaká je budoucnost PlayStation?

Dalibor Franta

Dalibor Franta

26. 3. 2006 22:26 3
Reklama

Game Developers Conference 2006 je za námi, San Jose se již nehemží zvědavými novináři a svět je bohatší o nové informace týkající se budoucnosti značky Sony. O jejich nový příděl se postaral Phil Harrison, prezident SCE Worldwide studios, na jehož prezentaci nazvanou „Playstation 3: Beyond the Box“ se čekalo snad ještě netrpělivěji, než na ohlášenou afterparty. To, co Ken Kutaragi minulý týden v Tokiu jen nakousl, mělo být konečně vyjasněno – zejména co se počtu launch konzolí, zahajovacích titulů a záhady kolem pevného disku týče. Jasných odpovědí jsme se však ani tentokrát nedočkali a tak nezbývá než číst mezi řádky a dedukovat z toho mála, co chytrá horákyně Harrison řekl/neřekl. Začněme však pěkně po pořádku, řeč totiž nebyla pouze o next-gen konzolích, ale také o PS2 a PSP.

PlayStation 2

Stejně jako s příchodem PS2 vyvstaly otázky ohledně budoucnosti PSone, také PS3 vnáší jisté chmury do myslí hráčů, kteří na pořízení konzole nové generace nepomýšlejí (alespoň ne v době bezprostředně po vydání). Co bude s PS2? Jak dlouho mu Sony zachová podporu, než ho definitivně odepíše? Odpověď je nasnadě a úzce se dotýká jednoho nezanedbatelného čísla – to číslo je 60 a je procentuálním vyjádřením podílu konzole PS2 na současném konzolovém trhu. Za šest let se jí prodalo víc jak 100 milionů kusů a jak ve své prezentaci na GDC potvrdil i Phil Harrison, přístroj s tak obrovským zákaznickým potenciálem jednoduše nemůže být odsunut na druhou kolej. Aby svým slovům dodal patřičnou váhu, uvedl úžasně vypadající video z nového God of War 2, který se má stát novou vlajkovou lodí PS2.

Ostatně, že se PS2 nechystá do starého železa potvrzuje i velmi zajímavý projekt představený poprvé na letošní Consumer Electronic Show. Jedná se o ovladač SplitFish GameWare DualFX, který je až pozoruhodně podobný převratnému ovladači pro konzoli Nintendo Revolution. Je koncipován primárně pro hraní FPS – pravou část tvoří kombinace světelné pistole a standardních tlačítkových symbolů, část levou tvoří analogová páčka a D-pad. Co si budeme nalhávat, firma Leading Brandstm bezostyšně okopírovala ovladač od Nintenda, ale na to se historie neptá. Důležité bude, jestli se ovladač výrazněji prosadí a bude pro PS2 přínosem do budoucna. PS2 v současnosti produkuje tituly plně využívající její kapacitu a můžeme říct, že se až nyní dostává do své zlaté éry (Black, Shadow of the Colossus). Proto snad můžeme Harrisonovým slovům o neutuchající podpoře novým projektům směle důvěřovat.

PSP

Ani PSP by příchodem nové konzole Sony nemělo nijak utrpět, právě naopak. Už delší dobu se mluvilo zejména o podpoře služby GPS, videotelefonování (EyeToy) a rozjetí vůbec prvního emulátoru her z PSone. Toto všechno Phil Harrison potvrdil a přidal pár informací navíc. Koncem roku bude zprovozněna služba elektronické distribuce her (e-distribution), bude tedy možné stahovat jednotlivé tituly (včetně těch pro PSone) z internetu přímo na memory kartu. V září má být do provozu uvedena USB kamera ve stylu EyeToy, s jejíž pomocí bude možné proměnit PSP ve výkonný videotelefon. V říjnu pak bude následovat systém GPS. Vedle praktického využití obou přídavných zařízení se velmi pravděpodobně dočkáme také jejich zakomponování do některých nově chystaných her, na což jsme zejména v případě GPS více než zvědaví. Brouzdání po internetu navíc obohatí zobrazení flashové animace a přístup k RSS kanálům. Nesmíme zapomenout ani na možnost přenosu dat z PS3 na PSP - jak pomocí USB, tak Wi-Fi. Vzhledem k tomu, že prostřednictvím PS3 bude možné stahovat také hry a hudbu, otevírají se spojení PSP/PS3 vskutku netušené možnosti.

PS3 – král večera

Vrchol celé středeční prezentace samozřejmě představovala konzole PS3, hlavně pak série krátkých technických videí, které demonstrovaly nesmírné možnosti nové akvizice Sony. Tentokrát to byla skutečná realtime dema a kromě obligátních barevných kachniček se objevily také hry Motorstorm (nutno podotknout, že už nevypadal tak dobře jako na E3), Resistence: The Fall of Man a WarHawk. O počtu a bližších specifikacích launch titulů nepadla prozatím ani zmínka, ale jak Harrison prohlásil v odpovědi na otázky rozvášněných novinářů, jejich hratelná podoba bude poprvé prezentována na letošní E3. Až během dotazů se dostalo na téma pevných disků a počtu konzolí dostupných při oficiálním launchi. Harrison však svědomitě držel bobříka mlčení a zarputile opakoval slova Kena Kutaragiho z Tokia. Znovu tedy potvrdil, že harddisk bude pro hraní na PS3 nezbytný, otázku zda-li bude standardní součástí nové konzole však opět nechal nezodpovězenou. Ve světle tohoto tajnůstkářství je tak velmi pravděpodobně vyvrácena fáma o 60 GB harddisku v základní výbavě, kterou na začátku týdne rozšířil server gamasutra.com. Co se počtu launch konzolí týče, Harrison přiznal, že pravděpodobně nebude v silách Sony pokrýt první poptávku. Jedním dechem však ujistil, že společnost bude ve velmi krátké době schopna vyrobit až milion kusů nových konzolí měsíčně, což by mělo zabránit jakémukoliv dlouhodobému nedostatku a zajistit velmi rychlé obnovení dominance značky na trhu.

V druhé části prezentace možností PS3 byla představena služba PlayStation Network Platform. Ta bude zajišťovat komplexní onlinovou podporu, včetně stahování hudby, videa, her a posílání emailů. Hlavní výhody tohoto projektu budou podle Harrisona dvě – bezplatný přístup k základní verzi a maximální otevřenost k vývojářským společnostem a vydavatelům. Ti budou moct v rámci sítě PSNP budovat vlastní servery a služby, čímž by měl být zajištěn raketový start online podpory. Podle všeho vkládá Sony do rozvoje tohoto projektu velké naděje a už nyní láká vývojáře ke spolupráci. Cílem je podle Harrisona vdechnout hrám život, udělat je více interaktivní a zpřístupnit jim řadu dodatkových možností a funkcí právě prostřednictvím internetu…přeloženo do srozumitelštiny, vytahat z hráčů co nejvíc prachů ještě dva roky po tom, co si hru koupili. Ale zní to skvěle, o tom žádná. Další, pro mnohé jistě pozitivní, informací je zpráva o přepracování nového Dual Shocku, který svým bumerangoidním tvarem vyvolal mezi hráči nebývalou vlnu nevole. Nový design zatím není znám, ale sžírá nás nepříjemné tušení, že ať bude jakýkoliv, nesetká se ani napodruhé s velkým pochopením – vypadat jako starý dobrý Dual Shock už totiž pravděpodobně nebude a hráči designové výstřelky v této oblasti nikdy nepřijímali zrovna bouřlivě. Škoda, on ten bumerang přeci jenom tak špatně nevypadal…

Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam
Reklama
Reklama