INVAZE 2016 - zvolte nejlepší hry
i Zdroj: Hrej.cz
Článek INVAZE 2016 - zvolte nejlepší hry

INVAZE 2016 - zvolte nejlepší hry

Jiří Bigas

Jiří Bigas

22. 12. 2016 10:03 48
Reklama

A rok 2016 je skoro za námi. Zase nám to uteklo jako mávnutím kouzelného proutku. A za těch uplynulých 12 měsíců se stala neuvěřitelná spousta věcí. Stačí se jen podívat do archivu Hrej.cz nebo třeba do kalendáře a připomenout si největší herní akce a tituly, které zazářily v letošní sezóně. Závěr každého roku se ale nese také ve znamení bilancování, anket a volby nejlepších počinů. Jinak tomu nebude ani letos u nás na webu. Stejně jako loni a v předchozích letech pokračujeme i tento rok v dlouhé historii tradiční INVAZE.

EVOLUCE, NIKOLI REVOLUCE

Základní princip hlasování se nemění. Rozhodli jsme se jít po vyšlapané cestičce. Loni jsme věnovali velkou pozornost úpravám celé ankety podle vašich dřívějších ohlasů a tento model se až na drobné výhrady osvědčil. Víme, že se nemůžeme zavděčit všem a vždycky se najde nějaký prostor pro zlepšení, pokaždé se dočkáme nějakých výtek. Maximálně zodpovědně jsme se ale pokusili reflektovat vaše nejčastější připomínky a postřehy. Znovu se tak o kategorie podělí redakce se čtenáři a výsledkem bude společná série ocenění pro ty nejlepší hry v mnoha různých oblastech.

Platí i to, že kategorie se nezdvojují. Každý máme své a výsledkem bude celistvý žebříček, v němž si hlasy redakce a čtenářů nemají konkurovat, nýbrž doplňovat se. My jsme si vybírali takové oblasti, u nichž větříme zajímavý debatní potenciál. Stejně jako před rokem budeme totiž průběh naší volby v redakci nahrávat a výsledek pak vydáme v podobě audia jako speciální hPod. Jestli to zvládneme na jedno posezení, anebo budeme muset - jako před 12 měsíci - redakční volbu uspořádat na pokračování, to ukáže až dnešní večer. Tehdy se sejdeme k INVAZI v redakci poprvé. Podcast pak vyjde jako obvykle v pátek ve 20 hodin namísto standardního hPodu a doprovodí jej samozřejmě i přehledné textové a grafické vyhlášení v článku, jak jste zvyklí.

LECCOS BUDE JAKO LONI

Pokud budete mít k volbě a celé INVAZI nějaké otázky, určitě se nejprve podívejte na průvodní text k loňskému ročníku, případně do diskuze. Většina z nich už byla někdy zodpovězena. Samozřejmě i letos se jistě vyrojí nové a já bych rád předem zodpověděl všechny vaše případné otázky, abychom se vyhnuli zdlouhavým následným debatám v diskuzi, proč je to tak a tamto jinak. Úplně se mi to ale určitě nepovede.

Jen připomenu, že k hlasování využíváme opět anketu od Googlu, s níž máme zdaleka nejlepší zkušenosti. Nutností je mít Google účet, což je sice pro někoho otravná podmínka, ale nutná z hlediska snahy odfiltrovat pokud možno co nejlépe pokusy o manipulaci s anketou. V minulosti jsme se několikrát shodli i s vámi, že tento kompromis je nejlepší do okamžiku, než bude na Hrej.cz existovat vlastní technické řešení spojené třeba s uživatelskými účty. Věřím, že to chápete a respektujete. K tomu, abyste anketu u tohoto článku viděli, už musíte být přihlášeni na Googlu, jinak ji samozřejmě lze nalézt i na zvláštní stránce.

MALÉ NOVINKY

Drobně jsme upravili seznam kategorií. A hned vysvětlím jak a proč. Po zralé úvaze jsme se rozhodli z redakční části vyřadit osobnost roku, která navzdory atraktivní povaze nepřinášela tak žhavé debaty a tolik kandidátů, kolik bychom si přáli. Osobností herního světa si moc vážíme, ale cítili jsme, že by se nechtěně mohlo toto ocenění zvrhnout v každoroční oslavu někoho, kdo naši branži bohužel navždy opustil. Namísto persóny roku budeme ale vybírat na Pavlův návrh nejlepší otevřený svět. Tedy nikoli nejlepší open world hru, ale titul s nejlepším, nejvěrnějším a nejživějším virtuálním světem.

Tak jako loni každý z nás může navrhnout jednu či více her na titul pro absolutně nejlepší počin roku 2016. Bude to ale znovu symbolické ocenění, které nezahrneme do oficiálních výsledků. Každý z účastníků prostě řekne, jaká hra byla podle něj ta nejlepší a nebudeme hledat kompromis ani konsensus. Toto privilegium opět přenecháme vám. Vaše hlasy rozhodnou, která hra stane na absolutním vrcholu. Kromě toho jsme čtenářské kategorie nafoukli o položku Nejlepší VR. Důvod je myslím nasnadě. Rok 2016 byl rokem debutu/comebacku VR, ať už si o této technologii myslíte cokoli.

TY ZPROPADENÉ ŽÁNRY

Pár kategorií jsme museli na základě našich přednominací lehce upravit. Neděste se, nejde o nic zásadního. Vycházíme znovu z loňské podoby. Určité kategorie bylo však třeba trochu rozšířit či doplnit. Už z minulého roku víte, že dáváme sporty a bojovky dohromady. Vzhledem k množství bojových her, z nichž část vychází z nějakého sportu, nám to přijde naprosto logické. Naopak bychom nikdy nesloučili jako v jiných podobných anketách dohromady závody a sport. K závodním hrám jsme ale přiřadili auta obecně a simulátory, abychom neopomněli hry jako American Truck Simulator. Některé kategorie a přednominace jsou jasně dané, u jiných jsme byli na pochybách, kam přesně hru zařadit. Každým rokem totiž přibývá her, které se pohybují na pomezí několika žánrů. Jen se zamyslete nad hrami jako Abzu, The Witness, Layers of Fear, Firewatch, Adrift nebo Superhot. Už teď je mi jasné, že leckomu se bude zdát, že hra XY patří spíše do kategorie A namísto B. Ale my jsme pro každý jeden titul měli nějaký důvod, když jsme ho zařadili tam, kam jsme ho zařadili. Věřte nám.

Proto třeba adventury nejsou už kategorií samostatnou, ale přibyly k nim i hry logické a survivaly. Když se podíváte na každý tento žánr zvlášť, snad nám dáte za pravdu, že by anketu hodně tříštilo, pokud bychom se snažili zohlednit úplně každý existující žánr a sub-žánr. Survival horory jsou nepochybně svébytnou kategorií, ale když se ohlédneme na to, kolik jich vyšlo, dávalo větší smysl je sloučit s příbuznými tituly. Oříškem jsou i hry jako Deus Ex nebo Dishonored. Akce s příměsí RPG. Kde končí RPG a kde už se bavíme jen o několika prvcích? Podobné je to, když řešíte, co je ještě obyčejná 3rd person akce a co je spíš plošinovka - třeba Ratchet. A co logické plošinovky? Jsou to spíš logické hry, anebo hopsačky. Namátkou Inside. Věřte mi, že poslední dny jsem měl z INVAZE jako každý rok pořádný bolehlav.

UŽIJME SI TO

To vše ale kvůli tomu, že vše chceme udělat co nejlépe. Kvůli vám, jak jinak. Ale nejsme neomylní, to opravdu ne. A proto jako loni máte možnost naše přednominace doplnit. V každé kategorii lze dopsat vlastní titul. Dobře si ale prosím zkontrolujte, že to není jeden z výše popsaných sporných případů a hra není zastoupena už jinde. Klasický problém představují samozřejmě jako vždy porty, remastery, remaky a podobně. Některé hry zařazené do letošní INVAZE tak vyšly třeba už loni na PC, ale až letos na konzolích - jako Dirt Rally. I na to berte při nominacích ohled. My vám předkládáme základní kostru, kterou se můžete řídit. Pevně doufám, že se můžeme těšit na další zajímavý ročník a podaří se nám vyhnout přešlapům a sporům v maximální míře. Berte i vy vše s chladnou hlavou, pokud vás o to mohu požádat, má to být zábava, nikoli zdroj rozepří.

Poměrně zdlouhavým úvodem, kterým beztak navazuji na podobně dlouhý text z loňského roku, jsem se vám snažil v maximální možné míře osvětlit, jak celý proces funguje a proč. Pokud budete mít opravdu vážné připomínky, pokusíme se je zohlednit, ale jak jistě víte - když už jednou anketa odstartuje, lze do ní sáhnout jen velmi těžko, aniž by to poznamenalo už odevzdané hlasy. Já ale doufám, že to většina z vás vezme se zdravým rozumem a užijeme si hlavně samotné hlasování. To skončí přibližně za dva týdny, kdy vyhlásíme po redakčních kategoriích výsledky čtenářské části. Přesný termín bude záležet i na tom, jaký bude o anketu třeba po 10 dnech zájem. Užijte si hlasování a neberte váš úkol na lehkou váhu, každý hlas se počítá.

Aby se vám anketa níže správně zobrazila, musíte být v prohlížeči přihlášení ke svému Google účtu. Jinak namísto ní uvidíte pod tímto textem jen prázdný prostor.

Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam
Reklama
Reklama