Článek Indie Koktejl – kosmická pina colada

Indie Koktejl – kosmická pina colada

Tomáš Nadrchal

Tomáš Nadrchal

6. 2. 2010 23:25 1
Reklama

Po delší odmlce jsme si pro vás opět nachystali výběr zajímavých nezávislých hříček na zpříjemnění mrazivých zimních večerů. Trojici ingrediencí v dnes namíchaném koktejlu tvoří logická hříčka Bob Came In Pieces, retro plošinovka VVVVVV a Saira, novinková záležitost od Nifflase, génia nezávislé scény. Podařilo se mu navázat na předešlé úspěchy Knytt Stories?

Bob Came In Pieces

A hned na začátku se podíváme na velmi zdařilou logickou hříčku Bob Came In Pieces. Ta vypráví příběh mimozemského tvora, který na své rutinní cestě vesmírnou lodí do práce proletěl rojem asteroidů, což jej natolik poškodilo, že byl přitáhnut gravitační silou nejbližší planety. Aby se ze zajetí neobývané pustiny dostal, potřebuje si nejprve opravit kosmickou loď, k čemuž mu ale chybí potřebné díly, jež se při nárazu rozletěly do širého okolí. Během čtrnácti úrovní se tak hráči vydají na putování za jejich znovuzískáním, přičemž jakmile se nějaká část plavidla dostane do inventáře, lze ji přidělat kamkoli na trup či jinou část lodi, na čemž je postavena i velká část hratelnosti Bob Came In Pieces. Mezi náhradními díly nenajdeme pouze trubky, jimiž lze například posunout předměty, na něž jinak nelze dosáhnout, ale i další roztodivné části jako výkonnější motory, antigravitační či zápalný paprsek.

Logické úkony jsou postaveny z valné většiny na gravitačních hříčkách, což vyžaduje notnou dávku představivosti při přestavování plavidla, nicméně obtížnost byla postavena velmi rozumně, až mi přijde líto, že na plné pecky se rozjede zhruba ve třech čtvrtinách hry. Bob Came In Pieces má ale i své stinné stránky, za tu největší bych označil prakticky nulovou znovuhratelnost, neboť vás prakticky nic nenutí si lámat mozek znovu. Připočteme-li si i poměrně vysoké zastoupení bugů, pravda, povětšinou vycházejících ze hráčem špatně postaveného designu lodi, vyjde nám příjemná jednohubka na zabití jednoho, dvou mrazivých zimních večerů.

Autor: Ludosity
Hratelná demoverze
Hodnocení redakce: 7/10

VVVVVV

Širý vesmír navštívíme i v další recenzované ingredienci dnešního nezávislého koktejlu, zajímavé plošinovce VVVVVV. Ta se oddává doslova a do písmene tomu nejkvalitnějšímu retro stylu, který jen může svět nezávislých her nabídnout, ale nepředbíhejme. Kdesi v kosmu se na vesmírné lodi přihodí cosi podivného, co vyvolá poplach a nutnou evakuaci. Ale, co čert nechtěl, teleportéry se při proceduře nějak pokazily, což vyústilo v nemilé rozdělení posádky do šesti různých nehostinných lokací. Na hráči přitom je, aby se ujal role kapitána, prolezl veškerá temná zákoutí plná nástrah a vysvobodil své podřízené ze spárů smrti. Odtud i název VVVVVV, neboť jména všech členů posádky začínají právě na písmeno V.

K ovládání VVVVVV stačí pouhá trojice tlačítek, dvě směrové šipky a akční tlačítko, díky němuž se změní gravitace v daném místě a postava se přesune na obrácenou stranu místnosti – strop se změní na podlahu a obráceně. Na doslova vymazlenou hratelnost můžeme pět jen a jen oslavné ódy, úrovně mají neskutečný spád a i když číhá smrt doslova na každém rohu, citlivě rozmístěné checkpointy a nulová čekací doba na návrat mezi živé udržují geniální tempo, v němž se VVVVVV odehrává. To vše v luxusním retro kabátku, za který by se nestyděla kdejaká osmibitová vykopávka ;-). Zkrátka, VVVVVV je sázkou na jistotu, ačkoliv jej projdete za slabé tři hodinky, posbírání všech bonusů si vezme minimálně stejnou dobu. Dobu, při níž se budete královsky bavit.

Autor: Terry Cavanagh
Hratelná demoverze
Hodnocení redakce: 8/10

Saira

A do třetice všeho dobrého anebo opět se vydáme na putování nekonečným vesmírem, tentokráte v díle Saira od mistra nezávislé tvorby, Nifflase. Od jeho největšího úspěchu na poli indie her, geniální explorativní plošinovky Knytt Stories, uběhlo už dva a půl roku. Po odskoku na WiiWare se ale Nifflas vrací, aby nám ukázal, že tvorbu pro PC platformu nejen, že nezapomněl, ale že se i ledasčemu přiučil. Nebo ne? Příběh plošinovky Saira se odehrává kdesi v budoucnosti a začíná ve chvíli, kdy se hlavní hrdinka, fotografka Saira, potřebuje nutně dostat na Mars a zvolí si riskantnější způsob cestování v podobě teleportu. Jenomže jak by řekl klasik Murphy, když se něco může po…, tak se to taky pokazí, že ano. Na Marsu tak Saira nenajde ani živáčka, lidstvo zkrátka zmizelo, což nedá mladé fotografce a přiměje ji vydat se na putování, které ji objasní nastalou situaci.

Saira se stejně jako Knytt řadí mezi explorativní plošinovky, Nifflasův tak oblíbený žánr. Na cestách tak projdete pěknou řádku světů, přičemž každý má své určité specifikum, ať už se jedná o krajinu nebo třeba nepřátele. Jenomže, kdo by se těšil na malebné pobíhání po krajině a užívání si jejích krás, tomu zbudou pouze oči pro pláč. Hratelnost Sairy se neskutečně vleče, za což může aplikování logických puzzlů a hříček pro otevření prakticky všech dveří. Fotoaparát v inventáři také neslouží pro dokumentování krásných krajin, ale spíše jakožto podpůrný prostředek pro řešení úkolů, kdy si člověk zkrátka nezapamatuje desatero číslic napsaných na stěně předminulé obrazovky. Sbohem a šáteček dala i minimalistická grafika, snaha o větší reálno se tentokrát míjí účinkem, neboť přechod k reálnu byl pojat polovičatým způsobem. A co naplat, že se postava hýbe podle velmi kvalitní šablony, že příběh opravdu dokáže připoutat a že Nifflas přidal velmi zajímavou schopnost krátkodobého létání když působí celková hratelnost neskutečně těžkopádně? Přátelé, takto tedy ne…

Autor: Nifflas
Hratelná demoverze
Hodnocení redakce: 6/10

Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam
Reklama
Reklama