Článek IGF 2010 – nejlepší nezávislé hry roku

IGF 2010 – nejlepší nezávislé hry roku

Tomáš Krajča

Tomáš Krajča

23. 1. 2010 23:39 2
Reklama

Independent Games Festival je přehlídka nezávislých her, která každoročně probíhá v rámci Game Developers Conference. Nejdůležitějším bodem jejího programu je vyhlášení nejlepších indie her roku. Letošní IGF připadlo na 9.-13. března, místem konání je San Francisco. Prestiž hlavní ceny Seumas McNally Grand Award, ale i dílčích ocenění za nejlepší grafiku, ozvučení nebo technickou dokonalost, je čím dál vyšší. Letos se do hlavní soutěže zapojilo více než tři sta her a to je číslo, které má výpovědní hodnotu nejen směrem ke vzrůstajícímu významu udělovaných cen (a s nimi spojených finančních odměn), ale také jako signál boomu nezávislé scény. Stopadesátičlenná porota hlavní soutěže už otestovala všechny plné verze a demoverze přihlášených titulů (podmínkou není poskytnutí finální verze) a zveřejnila nominace pěti her pro každou udělovanou cenu. Jaké tedy jsou oficiálně nejlepší indie hry roku?

Seamus McNally Grand Award

Nominace na první cenu provází letos mírné rozpaky. Joe Danger je bezpochyby pěkně audiovizuálně zpracovaná arkáda, v níž se hráči stávají kaskadéry. Jde ale o fyzikální hříčku, jíž podobných na indie scéně najdeme desítky. Zajímavější už je Monaco - tvůrci Venture Arctic a Venture Africa se tentokrát vydali úplně jinou cestou a prezentují stylovou multiplayerovou variaci na Thiefa, top-down vykrádací arkádu s romantikou Yahtzeeho titulů o Trilbym Zlodějovi. Rocketbirds: Revolution! (recenze) je jedna z nejlepších flashovek minulého roku, akční plošinovka někde mezi Flashbackem a Abe's Odyssey, v hlavní roli s kohouty. Super Meat Boy je jediná konzolovka, arkáda určená pro WiiWare, s netradičním hlavním hrdinou: flákotou masa. A tak jediným skutečně výjimečným titulem v nominaci je Trauma. Experimentální adventura vypráví příběh ženy, která prožije autonehodu a snaží se v nemocnici vzpamatovat z posttraumatického šoku a připomenout si, kým je a jak k nehodě došlo. Probíhá to listováním albem s fotografiemi, přičemž hráči klikáním ovlivňují posun v ději vpřed a mohou dojít k několika různým koncům.

Technické kategorie

Některá jména se v nominacích dále opakují. Trauma a Rocketbirds: Revolution! získali vedle hlavní soutěže nominaci také v technických disciplínách Nejlepší grafika a Nejlepší ozvučení. V hudební části IGF jim je soupeřem dále Super Meat Boy (možná za naturalistické zvuky pleskání) a dále černobílá flashová plošinovka Closure a PSN arkanoid Shatter. O nejlepší grafiku se budou ucházet úžasně atmosférická noir plošinovka Limbo, pixel artový zázrak Owlboy (žánrově klasická retro hopsačka) a novinka z dílny tvůrců Eets – urban-akce ve stylu Abuse zahalená do žlutohnědého pouštního přísvitu jménem Shank. Vrcholem technického a zároveň uživatelsky-pragmatického pohledu na hry je kategorie Technical Excellence. V ní se k Joe Danger, Closure a Limbo v nominaci přidávají ještě akční RPG Heroes of Newerth a arkáda Vessel.

Design a inovace

Na nezávislých hrách ale bývá častěji oceňována míra inovace a zajímavý design, než dokonalé technické zpracování. O cenu Excellence in Design se střetne Monaco se čtveřicí titulů, které jiné nominace nezískaly. Prvním je AaaaaAAaaaAAAaaAAAAaAAAAA!!! -- A Reckless Disregard For Gravity (recenze), jež vedle nesporně zajímavého názvu nabízí originální hratelnost, seskok volným pádem mezi mrakodrapy, přičemž bodovány jsou průlety těsně kolem překážek. Cogs (recenze) je sbírka pěkných mechanických hádanek, často trojrozměrných. Miegakure je experimentální čtyřdimenzionální plošinovka, která zase o něco víc prověřuje prostorovou představivost, než jsme zvyklí. A z úplně jiného soudku je Star Guard (recenze) - zboku viděná retro střílečka, která je přímo prototypem old-school videohry.

V soutěži o Nuovo Award se střetly velmi výstřední projekty, jež normálního hráče možná ani nezaujmou, ale porota se rozhodla ocenit myšlenku a také neobvyklé vývojářské postupy. To dokumentuje už první hra - A Slow Year od Iana Bogosta, jež vznikla ve verzi pro Atari ST (!). Nabízí čtyři současně běžící hříčky, jež symbolizují jednotlivá roční období, cílem je vytvořit cosi na způsob videoherní poezie. Dalším kandidátem je již zmíněná Closure, plošinovka založená na principu světla a stínu, kdy však to, co je ve stínu, přestává existovat, a tak lze překonat i zdánlivě nepřekonatelné překážky. Pak je tu Enviro-Bear 2000 (recenze), šílená hra z TIGSource soutěže, kde jezdíte v kůži medvěda s automobilem po lese a zabíjíte ryby, abyste se najedli na zimní spánek. Nechybí experimentální flashovka Today I Die (recenze) od Daniela Benmergui, v níž se hráči snaží aktivitou v herních scénách upravovat tři kratičká sousloví: "temný svět / plný stínů / dnes zemřu." A konečně posledním uchazečem o Nuovo Award je Tuning plošinovka od Cactuse, která dokonale vyhovuje adjektivu "psychedelická".

Kreativní studenti

S mírným zpožděním, v pondělí 18. ledna, byla vyhlášena také tradiční Student Showcase. Z necelé dvoustovky přihlášených studentských projektů, převážně semestrálních prací z fakult, které mají studijní programy věnované hernímu vývoji, porota vybrala deset nejlepších. Bez dalšího určení pořadí jde o sbírku reprezentativních titulů, jež lze letos označit jako přehlídku tvůrčího myšlení a bohatosti nezávislé scény. Je mezi nimi krásná sci-fi adventura Boryokudan Rue. Flashová plošinovka Continuity před hráče staví level rozsekaný do obdélníků 3x3, které si musí nejprve sám přeskládat tak, aby našel cestu vpřed. Projekt Devil's Tuning Fork (recenze) je založen na "netopýřím" vidění: zobrazuje úroveň ve vlnách, jak se odrážejí zvukové signály. V neobvyklém prostředí hráč prochází úrovní a sbírá plyšové medvídky. V Dreamside Maroon se hráč snaží dorůst s rostlinkou až do nebe, přitom může sbírat světlušky a rozsvěcovat lampy. Igneous (recenze) je klasická arkáda, kde se hráči pohybují s malou kuličkou a vyhýbají se skvěle zpracovanému ohni a lávovým pastem. Zato Paper Cakes pořádně prověří představivost – v této arkádě mohou hráči manipulovat s úrovní jakoby nakreslenou na papíře tím, že celou hrací plochu přeloží. I Puddle je plošinovka s originální fyzikou danou povahou hlavního hrdiny - tvora složeného z kapaliny. Komiksová adventurka Puzzle Bloom sází na koncept představený poprvé v Messiah – převtělování do různých těl charakterů, které jsou v úrovni přítomny. Spectre je příběhová plošinovka se silnou atmosférou, v níž hlavní hrdina, sedmdesátiletý Joseph Wheeler, vzpomíná na devět okamžiků, které nasměrovaly jeho život tam, kde se ocitl právě teď. A konečně stylizovaná adventura Ulitsa Dimitrova je drsnou sociální sondou do života spodiny ruské společnosti, když v kůži malého chlapce hráči žebrají a kradou v ulicích Petrohradu.

Letošní IGF ukazuje zejména dosud nedoceněné možnosti žánru plošinovky, arkády, hopsačky... jakkoliv zboku viděnou hru s jednoduchým ovládáním nazveme, je zřejmé, že umožňuje nejen prostou arkádovou zábavu (typu Canabalt nebo klasické mariovky), ale i hlubší zážitek. Lze ji mnoha kreativními způsoby ozvláštnit audiovizuálně a dosáhnout rozmanitých druhů atmosféry, lze jejím prostřednictvím vyprávět příběh (a to i seriózní) a navodit širokou škálu emocí. IGF nominace jsou zároveň důkazem vzestupu her v browseru, jež už nemají samostatnou kategorii. Není to potřeba – dovedou se prosadit v regulérní konkurenci, nabývají na komplexnosti, nápaditosti i emocionálnosti. Konečně stále platí příklon k retro grafice i hudbě, částečně z důvodu nostalgie, satiry klasických herních konceptů, ale v neposlední řadě jistě také proto, že se retro grafika snáz tvoří. A poslední malá zajímavost: až na stopové množství čestných výjimek se prakticky v nominacích neobjevují tituly pro PSN, Xbox Live Arcade a WiiWare – ne že by tam zajímavé tituly nevycházely, ale zřejmě už je porota nepovažuje za reprezentativní zástupce směru, kterému říkáme "indie hry".

Stejně jako loni, předloni a ve všech předchozích letech nemohla porota vyzdvihnout všechny tituly, které by si to zasloužily. Žádnou z cen tak nezíská nejen česká RPG adventura z malebného města Jilemnice jménem Legie, ale ani Captain Forever, Altitude, Don't Look Back, Fatale, Gratuitous Space Battles, Overgrowth, rComplex nebo Time Fcuk (a mnohé další). Neváhejte si proto prolistovat seznam 306 titulů z hlavní soutěže, případně 190 studentských prací a sledujte nadále Hrej.cz – o těch nejzajímavějších indie hrách vás budeme na příslušných místech (sekce Hry zdarma, Indie koktejly či regulérní recenze) pravidelně informovat.

Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam
Reklama
Reklama