Článek Hraní na iPadu

Hraní na iPadu

Jan Horčík

Jan Horčík

15. 4. 2010 22:37 23
Reklama

Pro začátek stručná rekapitulace. Do dnešního dne prodal Apple přes 85 milionů zařízení s iPhone OS. To znamená nejen telefony iPhone, ale také přehrávač iPod Touch. Začátkem dubna uvedl ve Spojených státech na trh iPad, tabletový počítač vybavený stejným operačním systémem jako iPhone.

Nečekaný úspěch

Když před třemi lety vstupoval iPhone na trh, jen málokdo, snad vyjma arcimága Jobse, čekal takový úspěch. Jenže ten se dostavil, s nevídanou měrou. Během pouhých tří let se z iPhone stala platforma dalece přesahující svět mobilních telefonů. De-facto vytvořil samostatný trh, a to především díky online tržišti aplikací nazvaném App Store.

Z něj si každý uživatel iPhone, iPod Touch nebo iPadu může kdykoliv stahovat tisíce aplikací. Některé jsou zdarma, některé jsou placené, všechny jsou ale přístupné odkudkoliv, kdykoliv a během pouhých pár kliknutí. Ti, kdo měli štěstí a na iPhone vlnu naskočili mezi prvními, na ní zaslouženě vydělali obrovské jmění.

Jak už to tak bývá, velcí herní vydavatelé k nim nepatřili. Ti si iPhonu všimli teprve tehdy, když už byly karty rozdány. Pak mohli působit tím jediným, čeho mají dostatek - vahou, ať už značky nebo peněz. Z nové platformy vyrostli noví hráči, např. ngmoco, jiné se vzpochopily, např. Gameloft. Také vznikly stovky a tisíce malých, třeba i jednočlenných herních studií, které díky iPhone a jeho App Store dokážou vyžít.

Nevstoupíš dvakrát...

iPhone se stal fenoménem a o jeho vlivu na trh handheldů už dnes nelze pochybovat. Stejně tak nešlo pochybovat o tom, že podruhé už stejnou chybu velcí vydavatelé neudělají. Na příchod iPadu se dobře připravili. Stejně tak Apple se dobře připravil na to, že iPad bude ve velké míře sloužit mimo jiné i jako herní zařízení.

V podstatě jde o jednu z fundamentálních funkcí iPadu. Celý iPad není nic jiného než nástroj ke konzumaci obsahu, tedy médií. Médií v tradičním pojetí - textu, hudby, videa, ale i v jejich novém pojetí, tedy her nebo sociálních médií.

Dotýkejme se

Cestu, kterou ukázalo Nintendo se svým DSkem, se Applu daří prokopávat dál a dál. Dotykové ovládání je o tolik jiné než ovládání s pomocí klávesnice a myši, na které jsme byli posledních 30 let zvyklí, že se samozřejmě budou objevovat nejrůznější třecí plochy. Bude chvíli trvat, než vývojáři pojmou multitouch technologii na rozměrné obrazovce iPadu za svou. Než pochopí ergonomii iPadu, způsob jeho využití i všechny možnosti, které jim dotykové ovládání dává. A rozdíly, které nutně vyvstávají mezi ovládáním na iPhone a iPadu.

Je však nasnadě, že se s dotyky budeme setkávat víc a víc a vsadím své krásné nové béžové kecky na to, že za deset let bude dotykové ovládání počítačů stejně běžné, ne-li běžnější než klávesnice a myš. Sám pojem "počítač" se totiž výrazně promění - a začíná to už dnes, právě iPadem.

Pravidla hry

Pravidla hry se mění. Nic nezůstane stejné a jak se iPad blíží hranici 1 000 000 prodaných kusů, začíná být čím dál tím zjevnější, že Apple je tou firmou, která si pro sebe "ukradne" i druhou dekádu 21. století. Potom, co od základů proměnil svět hudby a vstoupil do světa spotřební elektroniky, chystá se expandovat ještě dál.

Jeho úspěch tkví v tom všem, co mu geekové vytýkají a co platí i pro samotný iPad. V jeho uzavřenosti, která je však prvotním sýtem a vlastně zárukou funkčnosti celého ekosystému Applu. V jeho zdánlivě nanicovaté jednoduchosti, která je prostředkem, kterým k sobě přitahuje masy běžných spotřebitelů. V designové i funkční čistotě, která působí na to 1% "hardcore-PC-mentalitou" postižených lidí naprosto odstrašujícím a omezujícím dojmem.

Jenže nejlepší design je ten, kterého si nikdy nevšimnete. Který "prostě funguje", jak ostatně zní jedno z reklamních hesel Applu. A přesně to je i dojem většiny prvních uživatelů iPadu. Neshledávají na té placce vlastně nic zvlášť zajímavého - je to prostě displej s širším okrajem a jedním tlačítkem dole. Tak trochu jako větší iPhone.

Magie Applu

Design produktů Apple je něco, co už vešlo do dějin. Zdaleka totiž neznamená jen prostorový tvar. Design je úplně ve všem, v každém šroubku, v každé jednotlivé položce menu, v každém písmenku a každé liště. Ďáběl je v detailech. Každý ten detail musí být navržený tak, aby fungoval, nemátl uživatele a dělal to, co dělat má - přispíval k celkové funkčnosti zařízení.

Oblíbené pořekadlo zní, že vždycky, když vám něco na telefonu, televizi, počítači, mixéru, lopatě nebo jakémkoliv jiném přístroji každodenní potřeby nefunguje nebo nemůžete najít požadovanou funkci nebo nevíte jak ji ovládat, není to chyba vaše, nýbrž toho, kdo zařízení navrhoval (designoval). Sice vám to v daném okamžiku nijak nepomůže situaci vyřešit, ale možná alespoň trochu zlepší náladu.

Sladit dohromady hardware a software je jedna z nejsložitějších věcí v oblasti ICT. Ostatně, ještě před pár lety jsme se o tom denodenně přesvědčovali při využívání všech těch nemotorných hloupých mobilů, které sice nabízely tisíce funkcí, ale jaksi nebylo "jak se k nim dostat". A když, tak nebylo jasné, jak s těmi funkcemi vlastně pracovat. Teprve Apple dokázal všechny ty skvělé funkce snadno zpřístupnit s pomocí instantního internetového připojení a dotykového displeje. iPad to celé posunuje zas o něco dál.

Takže co tu máme?

Z několika tisíc nativních iPad aplikací, které byly k dispozici hned při uvedení zařízení na trh, jich velkou část (desítky procent) tvořily hry. Ba co víc, iPad je zpětně kompatibilní i se všemi původními aplikacemi pro iPhone, které dokáže emulovat na svém 9,7" disleji buďto v původní velikosti, nebo dvakrát zvětšené.

iPad se doslova nabízí pro nejrůznější deskové hry typu Monopoly nebo Scrabble. Logické hry, tahové a realtime strategie, puzzle a dokonce i staré dobré 2D adventury mají na iPadu dveře a displej dokořán. Navíc všechny tyhle hry mohou být obohaceny o řadu nových prvků využívajících jak akcelerometr, tak především multitouch. A co třeba taková RPG, hmm!

Kromě výše zmíněných žánrů se ale vývojáři nebojí ani 3D stříleček a závodních her, jako dokazují např. Electronic Arts s Need for Speed. Konami se pochlubili s Metal Gear Solid Touch, klasická tower defense hra Plants vs. Zombies HD si v ničem nezadá se svou iPhone verzí. Jenže pak jsou tu třeba i letecké simulátory - X-Plane. Britové z Team 17 vrhli do světa své Worms HD, ke stažení jsou i online hry, Tetris, nový Sam & Max: The Devil's Playhouse, Resident Evil 4, Mirror's Edge, Geometr Wars nebo Red Alert. Všechochuť.

Jednoduše řečeno, každý si vybere. Vývojáři ani vydavatelé tentokrát nehodlají promarnit šanci připsat si na svá konta číslíčka z našich účtů a my se tak můžeme těšit na nové a nové herní zážitky. A hádky o tom, jestli ten iPad je nebo není dobrý na hry nechat těm, kdo mají chuť se o takové blbině hádat. Nechť tedy válka ohňů započne!

Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam
Reklama
Reklama