budou-hraci-na-hrach-vydelavat
Článek Budou hráči na hrách vydělávat?

Budou hráči na hrách vydělávat?

Ondřej Švára

Ondřej Švára

22. 3. 2013 23:00 1
Reklama

Být tak investorem počítačové hry! Dát vývojářům peníze a pak jen čekat na prodej, profit a podíly. Že to zní jako utopie? Možná, ale blízká budoucnost nám možná upraví obzory. Investování do her samotnými hráči by se mohlo stát běžnou praxí. Respektive alternativou k běžnému crowdfundingu, který dobře známe z Kickstarteru.

Novému způsobu říkejme třeba podnikatelský crowdfunding. Spočívá v tom, že vývojáři ohlásí výrobu hry, založí jí na webu profil s bankovním kontem a každý, kdo pošle peníze, se zapíše na seznam investorů, kteří mohou po vydání hry inkasovat podíly z eventuálního zisku.

Odlišnost od klasického crowdfundingu je jasná. Místo tradičních bonusů jako jsou trička, papírový manuál, jméno v titulcích nebo pokec s designéry, získává dárce peněz v podnikatelské novince přímou šanci na hře vydělat.

Nádražácká odysea

Trochu se to podobá podnikání v budovatelských hrách. Například, když se v Transport Tycoonu stanete akcionářem dopravní společnosti. Pikantní shodou okolní se první investorský crowdfunding objevuje právě v žánru dopravních strategií. Lidé na serveru Gambitious investují do hry jménem Train Fever, což není nic jiného než klon Transportu Tycoon.

Kampaň Train Feveru již úspěšně vybrala 250 tisíc euro od přibližně sedmi set lidí a když nepočítáme trochu podobnou kampaň u Projectu Cars, jde skutečně o první úspěšně naplněný podnikatelský crowdfunding ve hrách.

Nový způsob dárcovství nabízí hned několik zajímavých výhod jak pro vývojáře, tak i pro samotné hráče. Oběma stranám se krom vidiny výdělku rýsuje například i větší šance na zdárné dokončení projektu. Lákavá finanční pobídka k jeho podpoře totiž přitáhne teoreticky více lidí než slíbená samolepka a čím více podporovatelů, tím také jistější vývojový plán. A to přece vyhovuje všem.

Vývojáři mají navíc ulehčenou reklamní kampaň. O tu se přirozeně budou chtít starat samotní hráči-investoři. Jelikož i jim jde o peníze, properou projekt na faceboocích, komunitních fórech, prostě všude, kde ucítí možnost oslovit potenciální zákazníky, kteří si „jejich“ hru později koupí.

Budou hráči na hrách vydělávat?
i Zdroj: Hrej.cz

Rizika pro odvážné

Investorský crowdfunding se v určitém úhlu pohledu jeví opravdu jako naprosto ideální nadstavba tomu klasickému. Avšak bohužel, přináší i řadu zřetelných nevýhod, které mohou celý byznys zničit.

Víme například, že každý podnikatelský záměr je tvořen s tím, že bude vydělávat. Ovšem realita je krutá, většině her se právě tohle nepodaří. Takže hráči si musejí uvědomit evidentní riziko: pokud hra nevydělá nad své vstupní náklady, žádná procenta nebudou. Investorské hře totiž nestačí, aby si ji koupili samotní dárci, musí si ji pořídit i mnoho lidí zvenčí, protože tam kde normální crowdfunding končí, tak podnikatelský vlastně teprve začíná.

Další nevýhodu podnikatelského crowdfundingu jsou nevyřešené otázky jeho smyslu, směřování a funkčnosti. Jak spolu například souvisí přepokládaná procentuální návratnost investic s celkovým počtem investorů? V určitém úhlu pohledu je totiž podnikatelský crowd podivuhodně spojená nádoba. Herní projekt na jedné straně potřebuje co nejvíce investorů, aby se mu zvýšil rozpočet, ale pokud bude mít hodně podílníků, nesníží se náhodou hodnota jejich investic?

Podnikatelský crowdfunding se navíc zatím neřídí všeobecně stanovenými zákonnými pravidly. Dá se říct, že co kampaň, to jiné regule, které v řadě zemí ani nejsou dostatečně právnicky ošetřeny. Například v Severní Americe je nový crowd dokonce ještě stále ilegální, což bohužel znamená, že v každém eventuálním sporu s vydavatelem nebudete chráněni konkrétními paragrafy.

Právě nedořešené právní a ekonomické aspekty nového sbírkovního podnikání jsou zásadní důvody, proč zatím funguje jen opatrně a jaksi v ústraní. Ani Kickstarter si jej zatím nezavedl. A to ani jako doplňkovou službu. Ovšem podle šéfa Kickstarteru Perryho Chena jde i o morální hledisko. „U nás lidé podporují projekty prostě proto, aby vznikly. A to je velký rozdíl oproti snaze vydělávat na investicích," říká Perry. Podle něj by podnikatelský crowdfunding mohl ve výsledku hrám spíše ublížit. Darovat je totiž lidské, ale investování už je byznys. Se vším dobrým i špatným, co k němu patří. Budou lidé jednou přispívat na hry ne proto, že chtějí hrát, ale hlavně vydělávat?..

Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam
Reklama
Reklama