Grand Theft Auto: San Andreas Článek Historie série Grand Theft Auto - 2. část

Historie série Grand Theft Auto - 2. část

storm2

storm2

4. 7. 2006 22:26 2
Reklama

Grand Theft Auto 3 (2001)

V roce 2001 spadla na herní svět těžkotonážní atomová bomba a pařani světa byli svědky absolutní revoluce, která navždy změnila podobu GTA série a prorazila cestu zcela novému hernímu žánru. Úspěšný simulátor zločince byl kompletně překopán do trojrozměrné podoby a způsobil takové haló, že ani Microsoftu se svým HALO by nepomohl celý kamion megafonů. Ačkoliv konverze z 2D do 3D hrám spíše škodí, u GTA je tomu přesně naopak. Třetí díl si vzal od svých předchůdců jen to nejlepší, tedy koncept samostatně žijícího města, bezstarostného kradení vozidel, vraždění nevinných chodců, plnění hlavních a vedlejších misí, hrátky s policií, gangy, atd. K tomu však přidal celou řadu inovací, například možnost nahrát si do hry vlastní mp3 soubory a poslouchat je za jízdy z autorádia, či povrchové nerovnosti a plně trojrozměrné objekty, umožňující provádět s autem neskutečné psí kusy. Kromě samotného přechodu do 3D je tu však ještě jedna věc, kterou oba předchůdci naprosto postrádali a která jim citelně chyběla – příběh, a ten GTA3 rozhodně má! V tehdejší současnosti (rok 2001) je hrdina z GTA2 Claude Speed zrazen svou milenkou Catalinou a uvězněn. Při převozu je však transport přepaden a jemu se podaří utéct společně s dalším živlem jménem 8-ball (kolují zvěsti, že to je Carl Johnson). Ten ho představí svému mafiánskému kamarádovi, jenž mu zadá první kšeft, a dál už to jede samo. Claudova reputace se brzy natolik zvýší, že si ho oblíbí samotný boss Salvatore Leone, toto přátelství však nevydrží dlouho a Claude je brzy označen za úhlavního nepřítele mafie. Přesouvá se tedy na Staunton Island, prostřední části Liberty City, kde pracuje pro Yakuzu, a na Shoreside Vale, obdobě Beverly Hills, kde se konečně proseká skrz armádu Kolumbijců až ke zrádné Catalině, kterou pohřbí na dně přehrady.

Grand Theft Auto: Vice City (2002)

Mnozí považují Vice City za pokračování třetího dílu, jiní za datadisk, ani jedna formulace však není správná. Jde spíše o samostatný projekt běžící na paralelní koleji vedle původní hry. Příběh nemá pražádnou souvislost a odehrává se v roce 1986, tedy o celých patnáct let dříve než GTA3. Bratři Forelli se rozhodli rozšířit své drogové impérium i do virtuálního Miami, pročež vyslali čerstvě propuštěného Tommyho Vercettiho, jenž si odseděl patnáct let za vraždu jedenácti lidí, aby zkusil rozjet byznys. Při prodeji zboží se však něco zvrtne, pár lidí to schytá a Tommy se rázem ocitá sám v cudzom mestě, bez drog a bez peněz, takže mu nezbývá než zkusit štěstí na vlastní pěst. Ve městě dvakrát větším než Liberty City se nakonec stane absolutním králem nejen v drogovém, ale i v porno průmyslu a dalších odvětvích. Vice City přináší řadu inovací, z nichž nejpodstatnější je celá škála dopravních prostředků, které lze nyní ovládat. Patří mezi ně několik druhů motocyklů, vrtulníky a taky vylepšené Dodo, s nímž lze konečně trochu důstojně manipulovat. Další devizou je možnost kupování nemovitostí za účelem stálého výdělku a zpřístupnění nových misí. Většina z nás bude ještě po letech vzpomínat na zběsilé jízdy na japonských motorkách za rytmu hitů z osmdesátých let, kvůli nimž mise často končily neúspěchem, prostě proto, že se nám nechtělo zastavovat...

Grand Theft Auto Advance (2004)

Tato exkluzivita pro handheld od Nintenda v klasickém 2D/3D zpracování dává vzniknout zcela unikátnímu dílku. V Liberty City operuje párek zločinců jménem Vinnie a Mike. Při posledním kšeftu je Vinnie zabit a Mike se rozhodne vrahy vypátrat. Ve hře se vyskytují známé postavy jako Asuka, 8-ball, King Courtney a další.

Grand Theft Auto: San Andreas (2004)

Na GTA SA jsme si docela počkali, při tak obrovském a ambiciózním projektu se však není čemu divit, a trpělivost se rozhodně vyplatila. Už se nebavíme o jednom městě xkrát větším než Liberty City, protože San Andreas není město, nýbrž stát! Obsahuje tři enormní města (Los Santos, San Fierro a Las Venturas), celou řadu vesnic, několik druhů venkovů, od travnaté prérie přes hornatou oblast až po obdobu Nevadské pouště, železnici, řeky, zátoky, několik letišť a komplexní systém dálnic. Než projdete hru na 100% a objevíte všechny hlavní i vedlejší mise, může vám to klidně zabrat několik měsíců. Inovací je tolik, že bychom je nespočítali ani na kalkulačce. Hlavní hrdina umí ovládat moře nových vozidel včetně bicyklu, policejní motorky, tahače s návěsem, vlaku, bojového vrtulníku, stíhačky a soukromého tryskáče, umí skákat s padákem, plavat (dokonce pod vodou), balit holky (a zvát je na horkou kávu), verbovat spolubojovníky do akce a musí si získávat respekt ostatních gangstas. Může o sebe pečovat návštěvami posiloven, tetovacích studií, kadeřnictví a obchodů s oblečením, ale taky se může denně ládovat ve fast foodech, kde servírují pravá americká prasata. Krom toho podléhá lehkým RPG prvkům, které mají vliv na jeho schopnost používat zbraně a řídit vozidla. Mimochodem, hlavním hrdinou je afroameričan Carl Johnson, přezdívaný CJ, klasické dítě ghetta, kterému před pěti lety zabili bráchu a on se rozhodl zmizet a začít nový život. Teď, v roce 1992, mu však zabili i mámu, a to je důvod k návratu. Už na letišti ho však čeká zkorumpovaný policajt Tenpenny (dabuje ho vynikající Samuel Lee Jackson) a jeho poskok Eddie Pulaski, hodí na něj vraždu policisty a donutí ho dělat špinavou práci. Navzdory tomuto smutnému faktu se CJ pomalu prokousává z hlubin ghetta, likviduje konkurenční gangy, získává si respekt svých homies i nepřátelských niggaz a pomáhá své rodné čtvrti vstát z popela, což ho dostává na špici kriminálního světa a setkává se i s takovými osobnostmi, jako je třeba mafiánský boss Salvatore Leone (kdoví, proč se tak moc podobá herci Marlonu Brandovi?). Příběh sice není hoden japonské ságy ani jihoamerické telenovely, přesto však obsahuje řadu dějových zvratů a intenzivních situací. Nejzajímavější jsou bezesporu střípky z ostatních dílů, například zmíněný pan Leone, vykoksovaný právník z Vice City Ken Rosenberg či hlavní hrdina z GTA3, jenž se tady jeví jako poklidný mladík, který se zrovna seznámil s divokou Catalinou...

Grand Theft Auto: Liberty City Stories (2005)

Loni měla série GTA svou premiéru i na handheldu od Sony, a úspěšný návrat do Liberty City se nyní přihnal i na PS2, jak ostatně z našeho speciálu vyplývá. Toni Cipriani přichází do města roku 1998, což je tři roky před událostmi v GTA3. Toni je hned po příjezdu vtažen do mafianského řemesla Donem Salvatore. Díky tomu pak potkáme spoustu známých postav a míst, které jsme mohli v GTA3, potažmo ostatních dílet vidět. Zjistíme tak, jak třeba vznikl Sex Club Seven, nebo budeme svědky dostavení Callahan Bridge, mostu, který byl ve trojce zničen výbuchem. Pokud chcete vědět, jak tento přímý port na PS2 dopadnul, rychle skočte po recenzi Vaška Rybáře, který vás novým výletem do Liberty City pořádně provede.

Grand Theft Auto: Vice City Stories (2006)

Stejně jako u Liberty City Stories se v tomto spin-offu podíváme znovu do starých známých kulis prosluněného města Vice City. Poprvé jsme se ale převtělili do kůže vysloveně kladného hrdiny (narozdíl od potencionálních kriminálníků v dílech předchozích, popřípadě zkrachovalých existencí v jedničce). Lance Vance si určitě pamatuje každý kdo hrál původní Vice City, tentokrát však bude v centru dění jeho bratr Vince Vance. Mladý Vincek touží po kariéře pod strýčkem Samem, což je dobrý a čestný způsob jak vydělat nějaký ten bakšiš pro svého nemocného bratra a starou matku. To by ale nesměl natrefit na pochybného seržanta, který mu zadává nejrůznější úkoly, typu doručování balíčků s bílým práškem, nebo odvoz prostitutek. Když však Vincka nachytá jednoho dne jeho přímý podřízený, jak drží dvě lehké děvy kolem pasu, musí se z armády poroučet. Bez práce však není na dlouho - vzpomene si na něj jeden z jeho starých klientů... Rozdíly mezi Vice City a Stories by jeden pohledal. Kromě jiné struktury misí a lehoulince pozměněného vozového parku se jedná vlastně jen o další potravu pro nenasytné fanoušky série Grand Theft Auto, kterým samozřejmě nebude vadit nulová inovace proti Vice City. Dokonce i grafické zpracování bylo trochu horší, to ale nezabránilo spoustě lidí si příběh naplno užít a vzhledem k tomu, že na handheldu PSP mnoho podobných her nenajdeme, dostavil se i docela solidní komerční úspěch. Port pro PS2 už tak úspěšný nebyl - přeci jen, tady byl jeden velký argument v podobě původního Vice City. Přesto se jedná o plnohodnotný dílek do skládačky jménem GTA.

Grand Theft Auto IV

Čtvrtý díl vyšel dvacátého devátého dubna a prakticky okamžitě se vyšvihl do čela takřka všech žebříčků nejprodávanějších her. Kromě zbrusu nového příběhu a inovovaného grafického enginu (který si však zachovává osobitý styl) nabízí také kus poctivé hratelnosti a doslova desítky hodin čistého herního času. Grand Theft Auto IV je zkrátka jednou z nejlepších her tohoto roku, ne-li posledních let a tomu odpovídá i míra pozornosti, kterou jí věnujeme nejen my tady na Hrej, ale také takřka všechny zahraniční herní weby. Více informací přímo o hře se dozvíte v recenzi Petra Bulíře, popřípadě ve videorecenzi, kterou pro vás připravil Pavel Dobrovský. Pokud byste si chtěli zrekapitulovat historii série i obrazovou formou, rozhodně se podívejte na naše retrospektivní video, které pro vás připravili Jaromír Möwald a Pavel Dobrovský.

Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam
Reklama
Reklama