Command & Conquer: Generals Článek Historie Command & Conquer

Historie Command & Conquer

Jan Horčík

Jan Horčík

17. 4. 2007 22:51 1
Reklama

Živě si pamatuji okamžiky, kdy jsem jako herní mládě už po stoosmé hltal recenzi prvního Command & Conquer, donekonečna si prohlížel screenshoty, rozplýval se nad úžasnými animacemi, z 30 disket (z toho byla vždy alespoň jedna vadná) instaloval demoverzi a věřil každému slovu mluvícího instalátoru jménem EVE. Ve své době, tedy v roce 1995, byl Command & Conquer zjevením.

Na západ od ráje

Historie Command & Conquer
i Zdroj: Hrej.cz
V roce 1995 nebyl Westwood Studios žádná neznámá firmička. Naopak, šlo o dobře zavedenou herní společnost, která za sebou měla už několik hitů různých žánrů. Především pak Dune 2, která je dnes považována za pramáti všech realtime strategií. Už v době vývoje téhle legendy vývojáři přemýšleli o tom, co by šlo udělat lépe a jak by měla vypadat opravdu dokonalá realtime strategie. "Nápady na Command & Conquer se vyvíjely už v době, kdy jsme dokončovali Dune 2. Při její tvorbě jsme se toho spoustu naučili." řekl v jednom z rozhovorů Brett Sperry, spoluzakladatel Westwood Studios.

Sperry je dnes letitým veteránem herního průmyslu, který od roku 1985, kdy spolu s Louisem Castlem založili v garáži v Las Vegas Westwood Studios, urazil obrovskou cestu. Podílel se na všech C&C hrách i na původní Dune 2. Spolu s Louisem Castlem dnes Sperry zastává vysoké posty v Electronic Arts Los Angeles, kde pracují na několika nových titulech.

Soudruzi, do boje!

Historie Command & Conquer
i Zdroj: Hrej.cz
Když Westwoodi uviděli zasloužený úspěch prvního dílu C&C, jemuž byl tehdy jediným vážným konkurentem Warcraft II, rychle se snažili přispěchat s dalším dílem. Jenže na přímé pokračování bylo příliš brzy, a tak Westwood přišel se zajímavým nápadem: zasadíme hru do jiného období. "Co kdyby se 2. světová válka nikdy nestala?" - to byla základní premisa C&C: Red Alert. Původně měl být Red Alert jakýmsi dokreslením historie původní hry, ale už s druhým dílem (Red Alert 2, 2001) bylo jasné, že oba světy - původní C&C a C&C: Red Alert - se prapodivně rozcházejí. Dvojka už totiž, narozdíl od jedničky, neobsahovala žádné odkazy na Tiberian sérii, jak byla později označena linie začínající prvním C&C.

Ryzí pokračování C&C přišlo teprve v roce 1999 s Command & Conquer: Tiberian Sun. Vývojáři dále rozvinuli příběh konfliktu GDI a Bratrstva NOD, přidali známé hollywoodské herce kalibru Jamese Earla Jonese a Michaela Biehna, taktickou stránku hry vylepšili o deformace terénu a voxelové jednotky. Mimochodem, teaser video na Tiberian Sun se objevilo jako mech-video po dohrání prvního C&C. Engine využitý v Tiberian Sun byl později v mírné úpravě použit také v Red Alert 2, který se ale od Tiberian série definitivně distancoval a Westwood tak ponechal hráče v poněkud nepříjemném zmatení. Takže kdo je vlastně ten Kane? A co měl znamenat první Red Alert? Tady to Westwoodi prostě a jednoduše trochu podělali...

Méně je někdy více

Historie Command & Conquer
i Zdroj: Hrej.cz
S C&C sérií měli totiž tak velké plány, že se v nich nakonec sami zamotali. V roce 2002 vydali FPS s názvem Command & Conquer: Renegade - zjevně uspěchanou, nedopracovanou střílečku ze světa C&C, po které sice prahnul každý fanoušek série, ale ne v takové podobě, v jaké ji naservírovali Westwoodi. Hlavním hrdinou bylo komando z prvního C&C, Nick "Havoc" Parker, který měl za úkol plnit nejrůznější mise. Hra byla přijata velmi vlažně kritikou i hráči samotnými.

Přesto byl v plánu druhý díl Renegade, který měl být zasazen ve světě Red Alert, nicméně ten byl brzy zrušen. Málo známým faktem je, že Westwoodi dokonce připravovali MMO ze světa C&C s názvem Command & Conquer: Continuum, které mělo být postaveno na stejném enginu jako Renegade (Westwood 3D nebo také Renegade engine). Šlo už o druhé MMORPG od Westwoodů, po dříve ohlášeném Earth & Beyond. Jenže bublina online her po roce 2000 splaskla, ani Earth & Beyond neuspělo, i když bylo dokončeno, a tak byla i MMO ze světa C&C (naštěstí) zrušena.

Investice do budoucna

Historie Command & Conquer
i Zdroj: Hrej.cz
Přesto ale něco zůstalo - engine Westwood 3D byl později využit k položení základů pro engine SAGE, který Westwoodi využili v kontroverzním titulu Command & Conquer: Generals (2003). Ten už vůbec nezapadal do série C&C, nesl pouze její značku, za což byli ostatně tvůrci ostře kritizováni. Samotná hra ani sérii ničím nepřipomínala a spíše se blížila titulům jako StarCraft nebo Warcraft III od Blizzardu, zejména pojetím uživatelského rozhraní a základních principů hry. Pokud si však odmyslíme značku C&C, šlo o povedenou RTS.

Zkušeností z vývoje Generals využili Westwoodi, tehdy už pět let pod křídly Electronic Arts, kteří studio v roce 1998 skoupili, pro další vylepšování SAGE enginu, což se projevilo ve hrách jako LOTR: Battle for Middle-Earth I a II. Nová, vysoce modifikovaná verze SAGE enginu pak pohání také nejnovější díl Command and Conquer 3: Tiberium Wars.

I přesto, že série Command & Conquer zažilá svá dobrá i špatná léta, právem dnes patří do zlatého fondu herních klasik. Electronic Arts ji mohou ždímat jak chtějí, třeba vydáním obrovského packu Command & Conquer: The First Decade, který obsahuje všechny C&C hry včetně datadisků až do Generals, anebo vlastně i posledním dílem Tiberum Wars. Přesto zůstane C&C nesmazatelně zapsána ve vzpomínkách tisíců hráčů, kteří pokořili Chrám bratrtva Nod nebo bojovali na zamrzlých pláních Sibiře.

Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam
Reklama
Reklama