geforce-7900-v-plamenech-kdo-za-to-muze
Článek GeForce 7900 v plamenech, kdo za to může?

GeForce 7900 v plamenech, kdo za to může?

Ondřej Grym

Ondřej Grym

28. 5. 2006 22:54
Reklama

Není snad hardcore hráče, který by si s výpočetní silou grafické karty alespoň jednou nezalaškoval a její jádro tak pomocí vhodné utility nepřinutil pracovat rychleji, než povolil výrobce. Těch pár procent výkonu navíc nebylo kolikrát ani poznat – jenže člověk měl takový zvláštní pocit, který mu říkal, že z toho předraženého kusu železa konečně dostal maximum.

„Domácí“ overclocker s nestabilitou grafiky jaksi počítá a když mu zčistajasna klekne počítač, jednoduše zmáčke restart a frekvenci GPU s pokrčením ramen a zanadáváním si na tchaj–wanského producenta sníží.

Až nezdravá konkurence

Když se však o přetaktování grafického jádra pokusí výrobce a přeboostovanou grafiku následně prodává s patřičnou finanční přirážkou, přičemž jde jeho produkt po pár krocích v enginu Quake 4 do kolen, je ve vzduchu – mimo spáleného jádra – cítit cosi špatného. Honba za stále vyšším výkonem totiž nezná mezí a prodejci nejnovějších grafik se tím netají. Ve snaze nabídnout nejrychlější produkt si konkurují sami mezi sebou a výrobcem povolené limity (jedná se o jádra Nvidia GeForce 7900) překračují s citlivostí slona v porcelánu.

Stránka HardOCP si v článku z poloviny týdne nebere žádné servítky a v úprku za sólokaprem, jehož námětem jsou pálící se GeForce 7900, si nebere žádné servítky. V jejím hledáčku uvízli tři výrobci: BFG Technology, EVGA a XFX. Tyto firmy totiž nabízejí přetaktované grafické karty postavené na čipu GeForce 7900, na které se v současnosti vynořuje stále více stížností.

Za vadné GeForce 7900 GT/GTX údajně NVIDIA nemůže

Za problémové jsou označovány varianty GeForce 7900 GT/GTX, kterým tři dříve jmenované firmy naložily záda větším než povoleným počtem megahertz. Hráči a vůbec všichni počítačoví nadšenci, jenž se dopustili chyby a přetaktované GeForce nakoupili v domnění, že jim poskytnou vyšší výkon, se pak při jejich provozu nestačí divit a z jejich selhání často viní samotnou Nvidii.

Ta již stačila na nemilou situaci zareagovat. Její zástupci uvedli, „že výrobcům grafik neposkytli dostatečně přesné informace o tom, o kolik mohou GPU bezpečně přetaktovat.“ Nvidia následně blahosklonně usoudila, že by se toto mělo brzy změnit. Stranou nezůstaly ani firmy BFG, EVGA a poslední výtečník XFX. Společnosti shodně prohlásily, že budoucí produkty podrobí přísnějším kvalitativním kontrolám. Přetaktované přehřívající se zmetky by se tak na trh už dostávat neměly. Na závěr dodejme, že mezi gameskami či testovacími programy, které činí přecvičeným grafikám největší problémy, jsou často zmiňovány F.E.A.R., Oblivion a 3DMark06.

Konkurenční ATI Technologies podobné problémy jako Nvidia nemá. Snad také proto, že výrobcům samotných grafik pečlivě sděluje, o kolik lze její GPU bezpečně přetaktovat a o kam už v honbě za vyšším výkonem nechodit.

Pozn. ed.: Shodou náhod používám kartu od EVGA, konkrétně jejich model 7800 GS CO, který je přetaktovaný oproti základní verzi o zhruba 60 MHz v jádru a o více než 100 MHz v pamětích. Pracuje naprosto spolehlivě a oproti například 6600 GT kartám je i výrazně chladnější. Takže asi skutečně půjde o izolovaný problém řady 7900, která jde na samé maximum už v základní verzi.

ATI Radeeon X1300 pracuje jako zvukovka

Na čtvrteční tiskové konferenci v Londýně představila ATI ojedinělý produkt. Její nová softwarová technologie dokáže z jádra Radeon X1300 dostat kromě nezbytného grafického výkonu také zvukový doprovod. V londýnském demu tak udělala ATI pomocí programové výbavy z grafiky jednoduchý ekvalizér.

Nedá se sice říci, že by byla v dnešní době obzvláště velká poptávka po nových audio–vizuálních čipech – 99,9 % nových základních desek je totiž vybaveno poměrně kvalitními zvukovými procesory. Ovšem když už může grafická karta vypočítávat fyziku herní scény a tím konkurovat produktu Ageia PhysX, proč by si také nemohla poradit se zvukem?

Připomeňme, že herní svět teď s napětím očekává, kterak dopadne souboj fyzikálního enginu Havok a Ageia PhysX čipů. Tvůrci Havoku vsadili na výkony grafických jader, jenž mají tento fyzikální systém akcelerovat ve hrách. Pokud se ukáže, že je Havok provozovaný na GPU stejně výkonný nebo dokonce lepší než speciální technologie na míru ušitá procesorům PhysX, bude to dobrá zpráva minimálně pro gamery. Spolu s grafikou si totiž v jednom produktu koupí také "PhysX" jednotku. A pokud se k ní v budoucnosti přidá také audio čip, pak pécečka opět o něco zlevní. Současná GPU totiž mají sil na rozdávání a další integrace funkcí a s tím spojená miniaturizace počítačům jen a jen prospěje.

Autor je redaktorem Novinky.cz, on-line magazinu deníku PRÁVO a portálu Seznam.cz
Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam
Reklama
Reklama