A New Beginning Článek GamesCom 2010: ráj pro adventury - díl 3.

GamesCom 2010: ráj pro adventury - díl 3.

Petr Ticháček

Petr Ticháček

15. 10. 2010 22:36 1
Reklama

Dnes naposledy se ohlédneme za adventurami představenými na výstavě GamesCom v německém Kolíně nad Rýnem. Na závěr jsme si nechali několik opravdu zajímavých kousků, takže rychle na ně!

The Next BIG Thing

Výrobce: Pendulo Studios | Vydavatel: Focus Home Entertainment | Datum vydání: listopad 2010 (Německo, Francie), Q1 2011 (celosvětově, ČR) | Jak na nás prezentace hry zapůsobila? 7/10

Španělské Pendulo Studios uzavřelo populární sérii Runaway velice povedenou třetí částí teprve před rokem, a hop – už mají prakticky hotový další projekt. Není to zvláštní, když jim vývoj každého dílu Runaway trval přibližně tři roky? Není, pokud se tedy důkladně podíváte na to, jaký projekt to vlastně kutí.

Možná si někteří z vás vzpomínají na adventuru Hollywood Monsters z roku 1997, ale spíš bych řekl, že se mezi vámi nikdo takový nenajde. Zmíněná hra totiž nebyla nikdy oficiálně vydána v anglickém jazyce a celosvětový vydavatel Dinamic Multimedia ji vypustil jen na španělský a italský trh. Nejspíš právě proto se zápletku z Hollywood Monsters tvůrci rozhodli oprášit, obdobně jako čeští Future Games před časem oprášili svoji prvotinu Posel bohů pod novým názvem Ni.Bi.Ru. V případě The Next BIG Thing ale nemá jít o pouhý remake, který by byl obsahově víceméně identický se svým předchůdcem. „Je pravda, že The Next BIG Thing z Hollywood Monsters vychází,“ uvedl producent hry Xaver Assemat. „Ačkoliv však zápletka vyznívá totožně a i začátek hry je podobný, nejedná se o holý remake a příběh se v dalších kapitolách vydává poněkud odlišným směrem. Kdokoliv v minulosti Hollywood Monsters dohrál, toho čeká jiný a v mnoha směrech překvapivý herní zážitek.“

A o čem že zápletka obou her vlastně je? Příběh se odehrává v našem světě situovaném do šedesátých let, ovšem s tím rozdílem, že lidé zde žijí bok po boku s nejrůznějšími fantastickými monstry. Stejně jako lidé hrají i monstra ve filmech a stejně jako lidé i ony dostávají filmové ceny. A právě na jednom takovém slavnostním udílení cen filmovým monstrům příběh The Next BIG Thing začíná. Hráč se vcítí do rolí dvou novinářů Dana Murrayho a Liz Allaireové, kteří přijeli napsat o ceremoniálu reportáž. Liz ale spolu s těmi největšími hvězdami mezi monstry zmizí a bude na Danovi, aby svoji kolegyňku našel a celé záhadě přišel na kloub.

Příběh tedy bude o něco odlehčenější a humornější, než tomu bylo v sérii Runaway, ale to je asi tak jediný rozdíl, který lze očekávat. Jinak The Next BIG Thing vypadá, jako by sérii Runaway z oka vypadl. A obzvláště pak poslednímu třetímu dílu, na jehož jen velmi mírně vylepšeném enginu poběží. Ta vylepšení se týkají převážně grafiky, která bude nyní fungovat ve Full HD rozlišení, po stránce rozhraní a ovládání se ale nezměnilo vůbec nic. Celou hru tedy ovládáte jen prostřednictvím myši a všechny klíčové funkční ikonky se ukrývají u horního okraje obrazovky – konkrétně nápověda (její formu zatím neznáme), zvýraznění hotspotů, inventář, přehled úkolů (viz infobox) a otevření hlavního menu.

Z čeho mám trošku strach, je herní náplň, která hodně vsází na práci s předměty v inventáři, bohužel však nepříliš realistickou. S tím už měla menší problémy také série Runaway, obzvláště pak její druhý díl, ale v The Next BIG Thing nejspíš tvůrci zajdou ještě dál. Alespoň tomu nasvědčují prezentované ukázky z prvních dvou kapitol hry situovaných do vily jistého FitzRandolpha, kde se koná slavnostní afterparty. Nakolik to dokáže hru poznamenat, nelze v tuto chvíli odhadovat, ale osobně jsem připraven na podobné eskapády, jakými jsme procházeli v Runaway 2: Želví sen. Humorné a vtipné pojetí hry by ale nelogičtější postupy mohlo ospravedlnit.

A New Beginning

Výrobce: Daedalic | Vydavatel: Daedalic | Datum vydání: říjen 2010 (Německo), Q1 2011 (celosvětově) | Jak na nás prezentace hry zapůsobila? 8/10

Pokud lze o nějaké hře říct, že nás zaujala svým příběhem, pak je to rozhodně A New Beginning. Nová adventura od tvůrců fantasy The Whispered World se rozhodla rozebrat jeden ze současných žhavých problémů lidstva – globální oteplování planety – a ukázat nám, kam náš svět spěje, pokud s ním něco neuděláme. „Příběh začíná ve vzdálené budoucnosti, konkrétně v roce 2500, kdy je celý svět zničen klimatickými změnami,“ rozpovídal se PR manager firmy Daedalic Claas Paletta. „Lidstvo je v té době na pokraji vymření, zbylo už jen pár jedinců, kteří žijí v podzemních bunkrech. Jejich jediná šance na záchranu spočívá v tom, že odcestují časem do minulosti – respektive do naší současnosti – a pokusí se učinit vše pro to, aby hrozící katastrofu odvrátili.“ Podobnost s českými Návštěvníky je jistě čistě náhodná. :o)

Ale zpět k zápletce A New Beginning. Při pokusu o cestu do minulosti se posádka dostane do špatného roku (2050), kdy už je na záchranu planety pozdě. Navíc prakticky všichni členové výpravy při přistání zahynou, kromě jediné – mladé dívky Fay. Budoucnost planety tedy závisí pouze na ní, respektive na nalezení vědce Bena Svenssona, který celý život zasvětil výzkumu ekologického alternativního zdroje energie, nicméně po rozpadu rodiny a zdravotních problémech bádání vzdal. „Fay se Bena podaří hned zkraje hry najít, ale on její „historce“ o cestě z budoucnosti nevěří,“ popisuje Class. „Fay mu tedy dopodrobna dovypráví, jak se k němu z roku 2500 dostala, a právě toto její vyprávění prostřednictvím úvodních třech kapitol hry odehrajete v retrospektivě. Nakonec Bena přesvědčí a oba se pak pokusí dotáhnout jeho vynález, jehož rozpracovaná verze mezitím padla do špatných rukou, do konce.“

A New Beginning bude bezesporu vyzrálý dospělý thriller s nadstandardní rozsáhlostí (přes 100 lokací, 50 postav, 15-20 hodin hraní) a netradičně pojatou grafikou. Kompletně celá hra běží ve 2D a učaruje jak stylovou ručně malovanou grafikou, tak ručními 2D animacemi postav. To už se dnes věru často nevidí. Animace postaviček jsou samozřejmě trochu kostrbatější, ale to plně 2D hře myslím můžeme odpustit. Zajímavě jsou pak řešeny animované sekvence, které početný tým grafiků zpracoval formou animovaného komiksu, kdy přes obrazovku přeletují různé výřezy s detaily scén a postav, přičemž texty (samozřejmě dabované) se vypisují v klasických bílých bublinách. Podobně koncipovaných animací má být v plné hře přes 40 minut!

Co se hratelnosti týče, Claas nám svatosvatě slíbil, že se poučili z chyb z The Whispered World, kde hráči často naráželi na sice dobře promyšlené, ale nepříliš smysluplné hádanky. „Tentokrát jsou hádanky mnohem lépe integrovány do příběhu, aby vše vyznívalo mnohem logičtěji a uvěřitelněji,“ uvedl Claas. Demonstroval to na ukázce z velmi pokročilé fáze hry situované do amazonského pralesa, kdy se Ben s Fay potřebovali dostat do obrovské energetické základny. Jejich úkolem bylo získat klíč od motorového člunu, který měl u sebe hlídač popíjející v blízkém baru. Principem hádanky bylo opít hlídače při hraní pokeru, načež mu bylo možno vyměnit jeho klíč od člunu za Benovy klíče od auta. Takhle to sice zní jednoduše, ale hlídač byl v pokeru zatraceně dobrý, takže nezbývalo než trošičku zafixlovat.

Celkově máme ze hry velice pozitivní dojmy. Hra má zajímavý vážně pojatý příběh a opravdu stylové grafické zpracování, kterým zaujme na první pohled. V Německu hra vyšla minulý týden a zatím dostává hodnocení mezi 80-90 procenty, takže to vypadá, že zklamáni rozhodně nebudeme.

Deponia

Výrobce: Daedalic | Vydavatel: Daedalic | Datum vydání: Q4 2011 (celosvětově) | Jak na nás prezentace hry zapůsobila? 7/10

Německá společnost Daedalic se vysloveně specializuje na vývoj adventur s ručně malovanou grafikou. Vedle již hotové The Whispered World a právě dokončované A New Beginning již přes rok pilně pracuje na dalším dílku zvaném Deponia. Deponia je ve skutečnosti název planety, na které se děj celé hry odehrává. Nejde ale přitom o místo, kam by se člověk hrnul na mezigalaktickou dovolenou – planeta je totiž kompletně celá pokrytá odpadky. Proč? To už je jedna z otázek, na kterou nalezneme odpověď až ve finální hře.

Prozatím jsme měli možnost shlédnout pouze kratičkou ukázku z velmi ranného dema, které se odehrávalo v „domě“ jistého mladíka Rufuse. V uvozovkách je onen domov z toho důvodu, že se vlastně jedná o příbytek vystavený z všudypřítomných odpadků – z plechových plátů, starých umyvadel, toalet, závěsů, potrubí – prostě z toho, co všechno je na skládce celoplanetárního rozměru k nalezení. A na takto prakticky nekonečné skládce je k nalezení vlastně úplně všechno.

Touhou hlavního hrdiny Rufuse je ze zaneřáděné planety utéct. Utéct do plovoucího města vznášejícího se nad povrchem planety, kde nejsou žádné odpadky, které představuje svým způsobem „ráj na zemi“. Pokouší se o to nejrůznějšími způsoby, například vystřelením sebe sama na obrovské harpuně, postavením kosmické rakety, a tak podobně, ale jeho pokusy vždy skončí nezdarem. Rufus je nazlobený na celý svět, který se dle jeho názoru proti němu spikl, ale ve svých snahách neustává. K sestrojení únikových „přístrojů“ používá nejrůznější předměty, které v okolí najde – například staré ponožky, kartáček na zuby nebo štípací kleště, z čehož lze usuzovat, že hratelnost spolu s úkoly, které budeme s Rufusem plnit, budou… mírně řečeno šílené.

Totéž lze říct také o cartoon grafice, jejíž autoři hodně popustili uzdu své fantazii a to je jedině dobře. Hra vypadá už na první pohled zajímavě, přestože – jak nám prozradil PR manager Daedalicu Class Paletta – v ní ještě spousta věcí chybí, především co se animací týče. Těšit se můžeme na několikavrstvý paralaxní scrolling – například interiér Rufusova domu sestává ze tří podlaží, které tvoří jen jednu obrovskou obrazovku, která se vertikálně i horizontálně posunuje.

Deponia bude point-and-click adventura ze staré školy včetně rozhraní a ovládání, takže příznivci klasiky nad ní jistě zaplesají blahem. Jestli budeme plesat blahem i nad hratelností, to je otázka, na niž prozatím neexistuje odpověď. Konceptem a grafikou ale rozhodně jde o zajímavý projekt, jehož vývoj budeme bedlivě sledovat.

Black Sails

Výrobce: Deck13 | Vydavatel: Astragon Software | Datum vydání: Q4 2010 (celosvětově) | Jak na nás prezentace hry zapůsobila? 6/10

Německý tým Deck13 se za posledních deset let v herním průmyslu docela etabloval a už není znám pouze jako výrobce praštěné adventurní série Ankh, která se mimochodem dle prozatím neoficiálních informací dočká příští rok již čtvrtého dílu. Kromě loňského RPG Venetica dokončili letos na jaře sice nízkorozpočtový, přesto docela zajímavý projekt Black Sails, jehož anglická verze by se měla dostat do prodeje ještě před koncem tohoto roku.

Black Sails nás v kulisách 19. století zavede do vod Atlantského oceánu. Na palubě obrovského parníku tudy cestuje mladá novinářka Anna, která má namířeno z New Yorku do Portugalska. Šílená bouře a monstrózní vlny ovšem smetou parník pod hladinu včetně jeho posádky a pasažérů, s výjimkou právě Anny a neznámého mladíka Lexe. Ti, urputně se držící trosek plovoucích na hladině, náhle spatří z mlhy se vynořující obrovský dvojstěžník. Anna s Lexem bez váhání využívají šance, zachycují se lanoví a prolézají okénkem do kapitánovy kajuty. Netuší však, že vlezli přímo do chřtánu ďáblovi. Kapitánská kajuta je prázdná… stejně jako zbytek lodi, která si jen tak zbůhdarma brázdí oceánem.

Úkoly jsou tedy zřejmé: dostat se ze zamčené kajuty, prohledat loď, objasnit, co se přihodilo její posádce, a samozřejmě dopravit oba hlavní hrdiny do bezpečí. Za těmito cíli půjdeme v kůži jak Ann tak Lexe, jejichž hratelné scény budou – jak už je u adventur zvykem – přesně naskriptované. Z hratelné ukázky ze samotného úvodu je znát, že hra hodně vsází na sklíčenou atmosféru budovanou především samotou hráče v potemnělém, neznámém a notně děsivém prostředí. Temné části podpalubí budeme postupně osvětlovat a dostávat se do dalších prostor, jako je kuchyně, ubikace, strojovna… Často narazíme na dopisy a zápisky bývalé posádky, prostřednictvím nichž krůček po krůčku odhalíme jejich krutý osud... který dost možná nevyhnutelně čeká i nás. Zcela zjevně tedy nepůjde o další praštěnou adventuru ve stylu Ankhu, naopak půjde o zcela vážnou, atmosférickou a realistickou hru s jemnými prvky thrilleru či hororu.

Black Sails nicméně běží na témže enginu, jako Ankh nebo Jack Keane, takže očekávejte klasickou 3rd person point-and-click adventuru využívající 3D především k častému střihu kamer a efektním filmovým záběrům. Grafika jako taková rozhodně nepatří mezi špičku a spoléhá se na temné prostředí, které slabší detaily skryje, ale právě díky tomu nepůsobí vysloveně špatně. Tvůrci ovšem výrazně šetřili na animacích, kdy například intro je seskládáno pouze ze série laciných statických ručně kreslených obrázků. První dojem ze hry je tedy trošku šokující. Hratelnost se bude zjevně držet v klasických kolejích – k dispozici je samozřejmě inventář, který hned zkraje zaplníme předměty potřebnými k opuštění zamčené kajuty.

Významnou roli hraje psychika hlavních hrdinů a jejich vzájemný vztah – hned v úvodu hry budeme například svědky šarvátky, následkem jíž neurvalého Lexe zasypou těžké dřevěné bedny. V roli Ann mu nicméně pomůžeme ze šlamastiky ven. Čeká nás tedy jak spolupráce, tak vzájemné napadání, což by mohlo příběh hry povznést na zajímavou úroveň. Jak zajímavou, to se snad dozvíme ještě do konce tohoto roku. Německé magazíny hru prozatím hodnotí kolem 70 %.

Vlastními dojmy ze čtyř dobrodružných her jsme trojdílný seriál o adventurách představených na letošní výstavě GamesCom zakončili. Dalo by se samozřejmě povídat i o dalších zajímavých titulech, ale to už si budete muset počkat na recenze finálních produktů. V každém případě je ale jisté jedno: následující půlrok bude na dobrodružné hry docela bohatý. Máme se nač těšit.

Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam
Reklama
Reklama