G2A a šedý trh s hrami
i Zdroj: Hrej.cz
Článek G2A a šedý trh s hrami

G2A a šedý trh s hrami

Radek Raudenský

Radek Raudenský

15. 7. 2019 16:14 32
Reklama

Pojem šedý trh vám zcela jistě nebude cizí. Většinou se jedná o něco, s čím se setkáváme například u oblečení, elektroniky, ale i cigaret nebo alkoholu. Většinou jde o věci zfalšované, kradené, nebo převezené ze zahraničního trhu. Pro zákazníka se samozřejmě jedná o velmi lákavou nabídku, jelikož je produkt z šedého trhu levnější a na první pohled stejný. Pokud si ale tento produkt koupí, nejspíš neví, že jeho původní výrobce dostane ze zaplacené částky naprosté minimum nebo dokonce vůbec nic. Šedý trh ale není záležitostí pouze věcí, které každodenně používáme. Velmi silně se dotýká i herního průmyslu. Přeci jde o cenu, pokud je to někde levněji, proč bych to nekoupil. Když jsou vývojáři tak neschopní si uhlídat vlastní klíče, je to jejich problém. A tak dále. Bohužel ale takto herní průmysl nefunguje a problém s šedým trhem a přeprodáváním klíčů na stránkách jako je G2A, Kinguin či Key4You často není chybou vývojářů.

JAK TO CELÉ FUNGUJE?

Nejdříve si ale pojďme vysvětlit, co to je G2A a jemu podobné stránky. Jsou to vlastně velké tržnice. Každý, kdo chce, sem může přijít a nabídnout k prodeji svůj unikátní klíč. Toto online tržiště mu poskytne veškeré zázemí – prostor, na kterém bude vidět, peněženku, kam mu poputují peníze z prodeje, smlouvu s platebními portály a systém, který tento klíč rozešle. Prodávající se tak nemusí o nic starat a tržiště má z prodeje jistá procenta. Vše na první pohled vypadá legálně a nic nenaznačuje tomu, že by toto tržiště mělo ničit herní průmysl. Opak je ale pravdou. Z tržiště se stal globální trh a z pár jednotek klíčů se v současné době jedná o desítky tisíc klíčů, zároveň s tím i desítky tisíc dolarů, o které vývojáři přichází. Jak tento byznys funguje a kde se tyto klíče berou?

G2A a šedý trh s hrami
i Zdroj: Hrej.cz

V minimu případů jde o lidi, kteří si předplácí nějaké měsíční balíčky, nejčastěji jde o Humble Monthly. V tom hráč dostane hru, která se mu nemusí líbit, nebo jde o kousek, který jeho knihovna již obsahuje. Aby nepřišel zkrátka, rozhodne se tento klíč prodat. Svůj klíč umístí na online tržiště a získá pár korun, o které by jinak přišel. Hry se často dostávají i ke grafickým kartám nebo SSD diskům. Pokud danou hru už máte, není důvod ji nechat jen tak někde ležet, můžete jí prodat a kousek ceny z grafické karty se vám tímto zalepí. Těchto klíčů ale nebude mnoho a z těch pár jedinců, kteří takto své klíče zde umístí, by podobná tržiště své stovky zaměstnanců nikdy neuživili. Dnes funguje několik způsobů, jak se takovéto klíče dostávají do oběhu.

REGIONÁLNÍ OMEZENÍ

Prvním způsobem je prodej mezi regiony. Hráči z Ruska, zemí Afriky či ze zemí pod těžkou inflací chtějí pochopitelně taktéž hrát hry. Jejich příjem ale není takový, aby si mohli dovolit kupovat hry za ceny, které jsou nastaveny pro zbytek světa. Studia tak nastaví cenu pro tento specifický trh velmi nízko. I když je cena hry často pod výrobní částkou, jde alespoň o nějaký příjem. Vývojář získá peníze a hráč si může hrát. Do toho ale vstupují skupinky lidí, které tohoto nacenění využijí. Ve velkém vykoupí obrovské množství her, jejichž klíče poté přepíší do digitální podoby a prodají je bohatším zákazníkům. Pro ně jde stále o velkou slevu, pro „přepisovače“ o jednoduchý výdělek. Právě proto se začal zavádět tzv. regionální zámek, který daný klíč uzamkne pouze pro daný region, jako je například Rusko, Mexiko anebo i střední Evropa. O této události jsme vás taktéž informovali. V tomto případě sice vývojář získá peníze, jde ale o naprosté minimum.

Dnes největším problémem tak jsou kradené kreditní karty.

Kvůli regionálním zámkům se od tohoto způsobu začalo opouštět, jelikož právě ty nejlevnější regiony jsou již uzamčeny. Dnes největším problémem tak jsou kradené kreditní karty. Právě klíče placené přes kradenou kreditní kartu jsou tím největším strašákem a pro mnoho indie studií i důvodem k zániku. Naopak pro prodavače jde o velmi jednoduchý způsob výdělku, díky kterému si mohou měsíčně přijít i na 4 tisíce euro měsíčně.

 DVOJITÁ ZTRÁTA

Jak se ale člověk dostane k ukradeným kreditním kartám? Pokud někde platíte přes internet, do formuláře zadáváte své platební údaje. Ty si může daná stránka uložit, aby vám další nákup usnadnila. Zkušený hacker se pak může do databáze této stránky nabourat a údaje vaší karty ukrást. Velké excelové tabulky se pak prodávají na dark webu, kde si tuto tabulku jednoduše koupíte a zkoušíte. Právě to je způsob, jak si  anonymní prodejce na G2A může vydělávat na živobytí. Přes ukradené kreditní karty nakoupí hromadu klíčů. Po potvrzení transakce mu klíče přijdou na email. Tyto klíče okamžitě umístí na G2A a čeká, až se prodají. Jakmile si člověk, jehož kreditní karta byla na tuto transakci použita, všimne neočekávané transakce, kartu ihned zablokuje a požaduje po bance vrácení neoprávněně použitých peněz. Banka mu vyhoví, peníze ale často dostane až za 1-2 měsíce. A to je právě doba, za kterou přijde o peníze i vývojář/distributor. Těm je navíc naúčtován i „chargeback“ poplatek za to, že si transakci neohlídali.

G2A a šedý trh s hrami
i Zdroj: Hrej.cz

Přesně tento problém zaznamenalo studio tinyBuild. Jednoho dne zaplavilo jejich email obrovské množství požadavků na vrácení plateb. Ve stejnou chvíli se na G2A objevila hromada klíčů, které pocházely z oficiální stránky hry. Celkový objem těchto klíčů činil 200 tisíc dolarů, pokud by se klíče prodávaly na oficiálních stránkách, činilo by to 450 tisíc dolarů. Chargeback poplatky navíc málem způsobily krach studia IndieGameStand, které s tinyBuild spolupracovalo. Nejen, že přišlo o velkou část peněz kvůli ukradeným klíčům, ale dokonce muselo bance zaplatit přes 30 tisíc dolarů právě kvůli chargeback poplatkům.

MRAVENČÍ PRÁCE

Vývojáři ale často nemohou vypátrat klíče, které se tímto způsobem získaly. Jde o neuvěřitelně náročnou práci, a pokud se jedná o desítky či stovky klíčů, je to téměř nemožné. Klíče se totiž zasílají ve velkých souborech, jenž obsahují desítky či stovky kusů. Z tohoto souboru se poté klíče nakupují. Člověk, který platí ukradenou kartou, si z tohoto souboru vezme nějakou část klíčů. Z tohoto souboru jde část klíčů i „legálně“ platícím hráčům. Pokud byste se dopátrali k tomu, z jakého souboru pochází ukradené klíče, máte možnost akorát deaktivovat celý soubor. Tím jdete sami proti sobě, jelikož deaktivujete hru i „legálním“ hráčům. Ale ani po této mravenčí práci nemáte vyhráno.  V roce 2015 Ubisoft deaktivoval několik tisíc Far Cry 4 klíčů, které pocházely právě z obchodů, jako je G2A. Na deaktivaci si ale začali stěžovat postižení hráči, že si klíč již aktivovali a požadují jeho navrácení. Ubisoft tak, i přes vynaložené úsilí a ušlé zisky, většinu z těchto klíčů zpětně aktivovalo. Na toto konto se studio rozhodlo vyvinout vlastní systém, který se naprosto obejde bez klíčů, a hry se budou aktivovat přímo na účet zákazníka. Podobný systém už funguje i na Steamu, ale pouze pro jednotlivé klíče, které jsou určené pro novináře.

Služba G2A Shield za malý poplatek zajistí, že pokud váš klíč nebude fungovat, G2A za vás spor vyřeší.

Několikrát byly také zaznamenány případy reálného přepadení. V roce 2011 se na jihovýchodě Francie podařilo dvěma maskovaným mužům přepadnout kamion převážející 6 tisíc kopií Call of Duty: Modern Warfare 3. Jeden ze zlodějů nejdříve fiktivně naboural s autem. Poté, co řidič kamionu vystoupil, jej druhý zloděj postříkal pepřovým sprejem. Oba muži se poté vydali svůj lup ve výši 400 tisíc euro prodat. V roce 2015 byl přepaden kamion převážející kopie hry Splatoon ze skladu Nintenda do obchodů Game UK. V roce 2016 zase postihla podobná událost Sony, kdy byl přepaden kamion s kopiemi Uncharted 4. Takovéto události nejsou náhodné, vždy musí někdo z firmy, která o tomto převozu ví, předat informace zlodějům.

"OCHRANA" ZÁKAZNÍKŮ

Možná si říkáte, že toto tedy není problém G2A a podobných tržišť, ale těch daných lidí a zlodějů, kteří takto klíče kradou. Jenže pokud  by nebylo místo, kde prodávat, nebyl by ani důvod krást. G2A navíc na těchto klíčích neuvěřitelně vydělává, a to jak na prodejcích, tak na zákaznících. Pokud se podíváte na stránku G2A, vyskočí na vás služba G2A Shield. Ta vám za malý poplatek zajistí to, že pokud váš klíč nebude fungovat, G2A za vás spor vyřeší. Buď získáte klíč nový, nebo vám vrátí peníze. Tato služba stojí různě, jde třeba o 10% z ceny dané hry. I tak je to ale neuvěřitelný způsob okrádání, jelikož podobné služby nabízí normální obchody jako Amazon či eBay naprosto zdarma.

G2A a šedý trh s hrami
i Zdroj: Hrej.cz

Velkým problémem je i to, že G2A své prodejce kryje. I když se zpočátku toto tržiště prezentovalo jako místo, kde můžete prodat hry, které nevyužijete, stalo se doupětem hackerů a zlodějů, a tato společnost to dobře ví.  Stačí se podívat na většinu prodejců, kteří zde inzerují své hry. Často prodali více než 10, 20 či dokonce 100 tisíc klíčů. Právě tyto uživatele si G2A moc dobře chrání a hýčká. I díky nim jim roste číslo na bankovním účtu. Prodejci totiž G2A odvádí obrovské poplatky právě za poskytnutí všeho zázemí. Za pouhé umístnění si G2A účtuje přibližně 10%, dalších 20% si vezme přes platební portály, emailové systémy, umístnění na titulní stránce apod.

SLOŽITÁ ŘEŠENÍ

Samozřejmě to by nebyl až takový problém, pokud by G2A používalo tyto penízGe na něco prospěšného, jako je právě vyhledávání kradených klíčů, služby pro hráče nebo pomoc vývojářům. Tato společnost je ale využívá jen a pouze na reklamu, a tím pádem i na vyšší zisky. G2A najdete snad všude. Youtubeři na tuto službu často upozorňují na začátku svých videí, streameři je mají v popisku či jako součást svého streamu, a nakonec se objevují i v reklamách na Google. Pokud jde o dítě či člověka, který o těchto službách nic neví, samozřejmě že si raději koupí levnější hru. Od spolupráce s tímto obchodem se už distancovalo například Riot Games, které týmům ve své lize zakázalo sponzorství od tohoto obchodu.

Samotné G2A není nelegální, proto jeho zablokování je velmi nereálný scénář.

G2A se neštítí zajít ještě dále a na jejich stránce najdete dokonce… lootboxy. Věc, která je taktéž nenáviděna po celém světě a hráči kvůli nim šílí, se objevila i zde. Abyste si tuto bednu mohli otevřít, musíte si dokonce koupit loot pointy. Poté otevřete bednu, ze které vám nejspíše vypadne hra o menší hodnotě, než za kterou jste tuto bednu otevřeli. Monetizace skrz šedý obchod ke klíčům, které byly ukradené. Jaký paradox.

G2A a šedý trh s hrami
i Zdroj: Hrej.cz

V diskuzi se objevil i názor, že pokud by byla tato tržiště takovým problémem, proč se jednoduše nezablokují. Věřte, že zablokovat web je v dnešní době téměř nemožný úkol. Musí se na něm provádět prokazatelná ilegální činnost, a ani v tom případě to není vůbec jednoduché, vzpomeňme si na The Pirate Bay. Samotné G2A není nelegální, proto jeho zablokování je velmi nereálný scénář. To je důvod, proč se na G2A snáší tak velká vlna kritiky. Samotné tržiště není špatný koncept, většina z těch, co fungují, má ale špatné provedení. Právě proto vás indie vývojáři prosí o to, abyste si jejich hru radši stáhli někde na internetu, než abyste si tento klíč koupili přes G2A a podobné stránky. Myslete na to, až si budete příště kupovat hru.

Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam
Reklama
Reklama