from-dust
From Dust Článek From Dust

From Dust

Jaromír Möwald

Jaromír Möwald

9. 8. 2011 22:00 6
Reklama

Herní sucho je letos vskutku vydatné. Kromě několika čestných výjimek zatím není příliš důvod zapínat PC, či konzoli a prosedět v zapařené židli několik hodin. Pokud si ale přece nechcete nechat odepřít herní zážitky, je třeba se porozhlédnout jinde. A nemyslíme rovnou nezávislou scénu, které stejně kraluje Minecraft, popřípadě jeho 2D obdoba Terraria. Spousta skvělých her se dá nalézt na službách jako PlayStation Network, v nabídce levných titulů na Steamu, či na Xbox Live Arcade. V tomto článku se budeme zabývat právě třetí možností. Než ale začnou zarputilí PCčkáři brblat, co že se jim to snažíme vnutit za konzoloidní škvár, apelujeme na vás – dejte jim šanci. Minimálně poslední jmenovaná hra se totiž objeví i na PC...

Trenched

XBLA – 1200 MS bodů

Tim Schafer a jeho melody boys ze studia Double Fine makají skutečně jako motorové myši. Vydávají jednu hru za druhou, rýžují peníze a ještě za to sklízí obdiv u recenzentů. Na rozdíl od kouzelné hry Stacking to ale vypadá, že Trenched by mohla mít i úspěch komerční. Spojuje v sobě totiž hned tři věci, které na první pohled dovedou člověka zaujmout. Obohacuje oblíbený koncept tower defense o možnost kontrolovat obří bitevní kolos a stavět se nepřátelským hordám na odpor nikoliv pouze prostřednictvím věží, ale i svými věčně hladovými kanony. Výhodou je, že díky tomu se můžete operativně přesouvat po bojišti během několika vteřin a hasit požár tam, kde nepřátelé prolomí vaši obranu. Na druhou stranu, kvůli nemožnosti sledovat dění z ptačího pohledu, tolik typického pro tower defense záležitosti, se většinou stejně budete soustředit na brutální defenzívu u cílového objektu. Je to pochopitelně diskutabilní. Buď si budete své nastřádané fufníky šetřit na lepší věže, nebo je utratíte za lepší kanony. Zábavnost Trenched každopádně spočívá v kooperaci až pro čtyři hráče a celkové retro stylizaci do období pseudo-druhé světové války. Za cenu 1200 MS bodů vás čeká opravdu hodně zábavy, a pokud si stále nejste jistí, že vás něco takového může bavit, zkuste si ještě před nákupem demo.

Hodnocení: 8/10

Insanely Twisted Shadow Planet

XBLA – 1200 MS bodů

Je skvělé, že se v poslední době začínají objevovat takzvané „umělecké“ hry, které si ale může vychutnat i člověk jimi doposud netknutý. Pár příkladů za všechny – Limbo, Braid, třeba i Knytt Stories. Může se k nim řadit i novinka Insanely Twisted Shadow Planet? Ano i ne. Svou grafickou stylizací připomíná nejvíce právě Limbo, s hratelností je to ale trochu složitější. Vy ovládáte vesmírný talíř, který objevuje šíleně divnou temnou planetu. Během svého putování nacházíte vylepšení ve stylu tažného paprsku, mechanického ramena či obyčejného laseru, díky nimž se dostáváte stále dál a hlouběji do lůna planety. Výtky proti ITSP jsou prakticky pouze dvě – špatně navržený tutorial, ve kterém jen velmi těžko pochopíte, jak se vlastně celá hra ovládá. A poté atraktivita samotné hry. Jen občas se vám povede nalézt něco, kvůli čemu byste přivolali do místnosti své kamarády, aby se na tu nádheru také přišli podívat. Jasně, pokud vás hra prostě chytne, tak není o čem diskutovat, ale troufáme si tvrdit, že instantní zábavnost se dostaví jen u velmi malého procenta jedinců. A vězte, že demoverze vám v tomto případě prozradí víc, než cokoliv jiného.

Hodnocení: 7/10

Ms. Splosion Man

XBLA – 800 MS bodů

Řekněme si to upřímně, první díl skákačky Splosion‘ Man má daleko lepší pověst u recenzentů, než u hráčů. Ano, byla to komerčně úspěšná hra. Ale když se zeptáte svých kamarádů, zda byste si ji měli koupit, tak vám takřka bezvýhradně doporučí spíš Shadow Complex nebo dnes již zmiňované Limbo. Druhý díl explozivní zábavy byste si ale rozhodně neměli nechat ujít. Proč? Třeba proto, že zábavnější hru na Xbox Live Arcade jen těžko najdete. Vtípky se na vás valí ze všech stran po celou dobu hraní (zhruba šest až osm hodin) a není třeba znát veškeré humorné narážky světa, aby vám začaly alespoň cukat koutky. K tomu všemu se Ms. Splosion Man skvěle ovládá, nabízí velké množství arkádových vychytávek, které jste doposud v žádné plošinovce neměli možnost vidět a kromě nadstandardně dlouhé příběhové kampaně si v ní můžete zkusit i kooperativní multiplayer. Ten je řešen jako zbrusu nový příběh, ve kterém si pan a paní Splosionovi musí vzájemně pomáhat při řešení různých logických trablů. Důležitá informace – pokud jste si už u původního Splosion‘ Mana trhali chuchvalce vlasů z hlavy kvůli jeho obtížnosti, tak teď se můžete vydat do domácích potřeb rovnou pro celou sadu lavórů. Přesně tam totiž skončí vaše nervy během trápení se se závěrečnými úrovněmi. Alespoň nebudete skuhrat, že to všechno uteklo nějak moc rychle.

Hodnocení: 8/10

From Dust

XBLA, PSN, PC – 1200 MS bodů

A na závěr pochopitelně to nejlepší. I když, jak pro koho. Určitě se mezi vámi najde spousta lidí, kterým inovativní kousek designéra Erika Chahiho příliš vonět nebude. A důvody se mohou různit, proto si je radši probereme hned na začátku, protože poté bude následovat jen a pouze chvála. Leckomu prostě nebude úplně jasné, proč by měl zrovna k této hře obřadně vzhlížet, když si může jít zastřílet v Halo, nebo Gears. Vždyť v ní jenom jezdíte po mapě, foukáte do písku a bubláte ve vodě. To má být jako nějaká revoluce? To je jako všechno co za svoje peníze dostanu? Ano, je. A je to, prosím pěkně, úplně boží. Tudíž pokud po zahrání demoverze nebudete mít takový svíravý pocit někde dole u šourku a nějak se v tom celém budete ztrácet, tak jste právě ušetřili 1200 MS bodů, které můžete vyhodit třeba za nový DLC balíček ke Call of Duty. Škarohlídi v tento moment, doufejme, přestali číst a jdou si zahrát nějaký pořádný masomleyn. Tím pádem se můžeme začít rozplývat a tetelit nad takovou jednou malou bombou.

Ačkoliv by se mohlo zdát, že From Dust je taková levnější kopírka her typu Black & White, či Populous, je jim blízká pouze vizuálně. Možnost upravování terénu tu totiž není jen tak pro srandu králíkům, nýbrž se jedná o základní stavební kámen celé herní mechaniky. Vaším úkolem v každé z dvanácti úrovní je totiž dovést svůj kmen ke každému z totemů, získat tím všechny nadpozemské schopnosti a nakonec se s pěti vybranými jedinci přesunout do další části světa. Může se ale stát, že cesta k některému z totemů je přehrazena lávou. Nebo horami. Nebo tekoucí řekou. Nebo onu část země v pravidelných intervalech spláchne tsunami. V tu chvíli přijdou ke slovu vaše božské schopnosti. Tou první je možnost nasát určité množství materiálu, přičemž pokaždé můžete luxovat jenom jeden prvek. Základní věc, která vás jistě napadne, je například vzít vodu a uhasit jí lávu, čímž vznikne kámen a trable jsou zažehnány. Nebo ne? Co když se třeba láva zatoulá skrz nově vzniklé koryto až do vaší vesničky? Nebo se prožene skrz vegetaci, zapálí ji a udělá z radostného kmene jeden velký sežehlý škvarek? Co uděláte potom? Třeba nasajete extra velké množství vody (s pomocí bonusu z nově obsazené vesnice) a zkusíte oheň i lávu uhasit jedním mocným chrstnutím. Povedlo se, oheň je uhašen, ale místo vesnice teď máte rybník Brčálník. Nezbývá vám tak nic jiného, než vzít všechen písek v okolí a vyfoukat pořádný kopec. A když už budete v tom, tak rovnou pár zrnek utrousíte i na lávu, která se speče v kamennou krustu.

Zaujalo vás to? Aby taky ne. Byť jde prakticky „pouze“ o skvěle vypadající a technicky briliantně zvládnutý logický rychlík, kdy často rozhoduje spíše rychlost reakcí, než jejich pořadí, tak From Dust prostě člověka dovede uhranout. Mimo jiné také tím, že postup řešení, kterým se vám bude chlubit kamarád, nemusí být rozhodně tím jediným správným. Občas narazíte na rozřešení rébusu vysloveně náhodou, když se vám třeba láva rozlije po vegetaci, zapálí ji, sežehne téměř všechno na uhel, ale „upeče“ tím koryto pro řeku, která se ne a ne dostat z vymletého meandru. Fyzika zde funguje naprosto perfektně. Pokud například upustíte velké množství písku na jednom místě, tak onen písek nezůstane nalepený jako na cukrkandlu, ale postupně bude opadávat a rozlézat se po okolí. Prozatím si From Dust mohou užívat pouze majitelé Xboxu 360, ale velmi brzy se ho dočkají i lidé s PS3 a PC. Sice nemáme nejmenší tušení, jak se bude celá tato taškařice ovládat skrze myš, ale minimálně některé obzvlášť vypečené challenge mise, které prodlužují zábavu o několik hodin (sandbox mód z nepochopitelných důvodů chybí), vám jistě půjdou s pevně daným kurzorem mnohem lépe od ruky. Každopádně, až se From Dust objeví na platformě vašemu srdci nejbližší, okamžitě kupujte. Můžeme vám zaručit, že takhle dobrou hru jste už opravdu dlouho nehráli.

Hodnocení: 9/10

Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam
Reklama
Reklama