everquest-ii-station-exchange-rok-prvni
EverQuest II: Bloodline Chronicles Článek EverQuest II Station Exchange - rok první

EverQuest II Station Exchange - rok první

sleepless.

sleepless.

7. 2. 2007 23:33 2
Reklama

Když v červnu 2005 spouštěla společnost Sony Online Entertainment svůj vlastní aukční server pro fantasy MMORPG EverQuest II, vyvolalo to dosti protichůdné reakce. Nejhlasitěji se jako obvykle ozývali ti, co jakékoli obchodování s postavami, předměty, měnou, atd., odmítají jako nemorální. Kazí (našly by se i hrubší výrazy) to podle nich hru a ti co si kupují lepší postavy nebo předměty prostě cheatují a parazitují na skutečných hráčích. Faktem ovšem je, že se na obchodování s různým zbožím v rámci MMORPG žánru vydělávají už pár let obrovské peníze. Z toho pohledu je tedy logické, že SOE nechtěla, aby na její hře vydělával někdo jiný, když na ní může vydělávat sama. Proto byla spuštěna služba Station Exchange, neboli aukční server pro hráče EQII.

EverQuest II Station Exchange - rok první
i Zdroj: Hrej.cz
Kritické hlasy týkající se Station Exchange brzy utichly a hráči si na tuto službu nejenom zvykli, ale začali ji hojně využívat. Svědčí o tom údaje ze zprávy, která byla vypracována po ročním bedlivém sledování Station Exchange, které probíhalo od června 2005 do června 2006. Je trošku škoda, že byla zpráva zveřejněna až nyní, protože údaje a informace v ní obsažené jsou poněkud neaktuální. Obrázek o uživatelích Station Exchange a jejich zvycích si však lze udělat i z nich. Tak s chutí do toho, ať to máme za sebou.

Během 12 měsíců, kdy byla služba Station Exchange pečlivě monitorována, se skrze ní uskutečnily transakce v hodnotě 1.87 milionu dolarů. Nejvyššího výdělku přitom z obchodování za jeden rok dosáhli shodně dva hráči, kteří si prodejem předmětů a postav vydělali přes 37 tisíc dolarů. Přes sumu 10 000 dolarů na výdělku se pak přehouplo celkem 15 hráčů. Největší suma zaplacená v rámci jednoho obchodu činila 2000 dolarů, kterou někdo nejmenovaný vydal za kompletní postavu. Jinak více než 1000 dolarů za kompletní postavu neváhalo během roku zaplatit více než 20 hráčů.

EverQuest II Station Exchange - rok první
i Zdroj: Hrej.cz
K nejvíce nakupovaným postavám na Station Exchange přitom patřili temní a vznešení elfové, kterým šlapaly na paty postavy lidského původu. Největší počet nákupů na Station Exchange učinili hráči/hráčky ve věku 34 let a největší prodejci se rekrutovali ze skupiny hráčů/hráček ve věku 22 let. Služeb Station Exchange využívali nejvíce muži, kteří nakupovali v poměru 8 ku 1 vůči ženám a dívkám. V tomto ohledu je však zajímavé, že průměrná útrata na Station Exchange je v případě dívek a mužů překvapivě vyrovnaná. U mužů to činí 63 dolarů a u žen 66 dolarů. Znamená to buď, že sice ženy/dívky nakupovaly osmkrát méně, ale za to nakupovaly dražší předměty, postavy a tak dále, nebo to, že si ženy a dívky své nákupy více promýšlely a nenakupovaly impulsivně (o tom bude ještě řeč). Každopádně, průměrná útrata na Station Exchange je pro muže a ženy skoro stejná, a to je směrodatné.

Možná to má navíc co dočinění s tím, že na otázku, proč vlastně postavy, zbraně a předměty na Station Exchange nakupují, odpověděla valná většina dotázaných hráčů i hráček, že to dělají kvůli tomu, aby mohli hrát se svými přáteli na vyšších úrovních. Spousta z nich také odvětila, že si chtějí vyzkoušet obsah pro high level postavy, na jejichž levelování nemají čas. To se však dá odvodit z faktu, že největšími utráceči jsou hráči a hráčky ve věku 34 let, u nichž se předpokládá, že nemají na hraní tolik času, jako mladší kolegové a kolegyně.

EverQuest II Station Exchange - rok první
i Zdroj: Hrej.cz
Nakonec ještě jeden zajímavý fakt. Station Exchange je sice primárně aukční server, ale drtivá většina nákupů proběhla okamžitě za fixní cenu a bez aukce. To svědčí o tom, že většina nakupujících (výše provedená dedukce nás však nutí k tomu, abychom se domnívali, že impulsivně nakupují hlavně muži) chtěla uspokojit svoji potřebu okamžitě bez ohledu na to, že by mohli požadovanou postavu nebo předmět získat o něco levněji, pokud by se ji pokusili získat v aukci.

Ono je to přitom logické. Představme si situaci, kdy hráč potřebuje k dokončení questu porazit potvoru, což si však žádá specifickou zbraň, jejíž získání by mu zabralo dalších pár dní, či týdnů hraní. Místo toho si takový hráč zaskočí na Station Exchange, potřebnou zbraň si zakoupí a pak hurá zpátky do hry dokončit quest. No a právě to se spoustě kritiků nelíbí a považují to za nemorální vůči tzv. poctivým hráčům.

Jenže co mají potom dělat hráči, jejichž vlastní herní styl jim generuje in-game měnu, aniž přitom hrají primárně kvůli jejímu kumulování? Taky se chovají nemorálně vůči ostatním? Kam se pak vytrácí volnost, kterou mají MMO tituly poskytovat vůči tradičním singleplayer hrám! Co třeba hráči, jejichž postavy jsou natolik zběhlé v tvorbě předmětů, že je ostatní hráči schválně vyhledávají a rádi jim dobrovolně platí za předmět, či zbraň, kterou by jinak sami získat nemohli? Pro tyto a další hráče je aukční server místo, kde mohou na vedlejšku provozovat svůj byznys a pomáhat tím ostatním hráčům, no a vedle toho si nadále hrát hru, v tomto případě EverQuest II, po svém.

Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam
Reklama
Reklama