e3-konference-microsoftu-shrnuti
Fallout 3 Článek E3 konference Microsoftu - shrnutí

E3 konference Microsoftu - shrnutí

Jan Horčík

Jan Horčík

14. 7. 2008 22:24 8
Reklama

Konference Microsoftu přinesla včera řadu velkých a zajímavých novinek, které významným způsobem mění poměr sil na současném konzolovém trhu. A přesně to Microsoft potřeboval, protože po vydání poslední verze firmwaru měla PS3 před Xboxem 360 jasně navrch. Dokonce ani co se týká her, nešlo Sony upřít jistý pocit nadřazenosti - hity jako God of War 3, Killzone 2, Singstar nebo LittleBigPlanet mají přeci jen výrazně lepší jméno, než třeba takové Banjo Kazooie - jakkoliv to je výborná hra. Jenže Microsoft zasáhl svého protivníka prakticky na všech citlivých místech a situaci dokonale vyrovnal, ne-li obrátil ve svůj prospěch.

Rozhodně největším šokem - a MS to dobře věděl - bylo oznámení Final Fantasy XIII pro Xbox 360. Dlouhá léta striktně exkluzivní PlayStation série musela stát firmu mnoho peněz, ale na druhou stranu se není co divit, že se Square Enix nechal uplatit. Vždyť před ním se nechala miliony dolarů zavalit i většina ostatních Sony 3rd party vývojářů. Mohlo by se zdát, že je za tím další pokus MS podpořit skomírající prodej Xboxu 360 v Japonsku. Obrovská popularita série Final Fantasy v zemi vycházejícího slunce je neoddiskutovatelná, zároveň šlo o jednu z prvních herních sérií, které se staly masově oblíbené také na západě. Jenže tady přichází zásadní překvapení: exkluzivita FFXIII pro PS3 zůstává Japonsku zachována, pro Xbox 360 vyjde třináctka pouze v USA a v Evropě. Je pravdou, že hry jako MGS4 nebo právě Final Fantasy patří mezi "system sellers", tedy tituly, které dokáží prodávat konzoli samy o sobě. Na druhou stranu série Final Fantasy nikdy nepatřila k těm skutečně nejprodávanějším na PlayStationu. Přes množství zděšených reakcí oddaných fanoušků na celém internetu tedy nelze vliv zrušení exkluzivity v západním světě přeceňovat. A navíc, konference Sony nás teprve čeká - a tam mohou přijít ještě mnohem zajímavější oznámení.

Po vydání firmwaru v2.41 se PlayStation 3 dostal jednoznačně na vrchol konzolové pyramidy co se vybavenosti firmwarem a softwarových schopností týká. Starý Xbox 360 Dashboard už lapal po dechu delší dobu a několik týdnů před E3 se objevily indície napovídající, že tady Microsoft chystá velkou (a velmi potřebnou) změnu. Jakkoliv byly barevné záložky v roce 2006 povedenou a kvalitně odvedenou prací, v roce 2008 jsou náhle nepříjemně zastaralé. Nintendo se svými Wii uhodilo hřebíček na hlavičku: každý chceme z naší konzole mít vlastní, unikátní a jedinečný pocit, a jak lépe jej zprostředkovat, než jí dát osobnost? Tvůrci online her to ví už dávno, Sony to zjistila také a začala pracovat na službě Home. Microsoft přichází po Gamertags a Gamercards s avatary, které lze nejlépe popsat jako něco mezi Mii z Wii a postavičkami z Home. Nový Dashboard je velice příjemnou aktualizací, která celé konzoli může významně pomoct - podle mého názoru i víc, než další ukradená rádobyexkluzivní série. Uhlazené grafické rozhraní, které nemá daleko k produktům Apple, v kombinaci s rosáhlými možnostmi personifikace a tvorby avatarů jako na Mii... Žádný div, že Microsoft na E3 hlásá "nový Xbox skrze softwarový update". Nový software přinese také přístup k obrovské knihovně filmů americké videopůjčovny Netflix (reakce na prodej filmů skrze PS3, konkurence pro Apple iTunes), možnost nakupování na Xbox Live Marketplace odkudkoliv na webu s tím, že se obsah uloží do vašeho Xboxu, plus přístup ke starým dobrým záložkám pro staromilce. 

Co ale hlavně, noví avataři s sebou přinášejí také řadu komunitních a sociálních funkcí, opět se dostává do popředí v poslední době nesmírně populární pojem "social gaming", které jako bouře prochází celým herním světem, boří staré konvence a zavádí nové pořádky. Své nové avatary neuvidíte jen v novém Dashboardu, ale také v samotných hrách či na webu. Ale nejen to, avataři se mohou navzájem setkávat v komunitním kanále, vytvářet skupinky až po osmi a společně pak prožívat všechno, co se ve virtuálním online světě nového Xbox Live odehrává - hrát hry, chatovat, sledovat filmy, sdílet fotky. Na novém kanálu Primetime pak můžete hrát klasické televizní soutěže v podobě MMO - tedy nejen se svými přáteli, ale dokonce s celou Xbox Live komunitou čítající miliony hráčů, miliony unikátních avatarů. To nejlepší z her a televizních soutěží pro celou rodinu - to je to, co Microsoft tlačí do vašich obývacích pokojů a svým způsobem zcela mění pojetí domácí zábavy. Proč se ostatně koukáme na všechny ty přihlouplé teleizní soutěže jako Kdo chce být milionářem? Protože tam chceme být taky a soutěžit - a Xbox Live to umožní, navíc se bude soutěžit o skutečné ceny. Za něco takového už se 50 dolarů ročně dá skousnout a MS má konečně opět důvod, proč si nechat za Xbox Live platit.

Obrovský důraz na komunitu a sociální cítění nečiší pouze z nového Dashboardu, ale také z některých her. Popravdě, ze všech těch prezentovaných pecek jako Gears of War 2 nebo Fallout 3 mě skutečně nejvíce zaujala jediná: Fable 2, se svými úžasnými herními možnostmi, které opět stojí na pomezí singleplayeru a masivně multiplayerové online hry. Při pobíhání herním světem, který skrze vlastní činy od svéo dětství až do smrti formujete cela podle sebe, můžete občas objevit na vzduchem poletující svítící koule. Jsou to vaši přátelé, kteří hrají stejnou hru na stejném místě. Můžete je ihned pozvat do své hry a hrát kooperativně. A proč byste to dělali? No přece kvůli těm unikátním světům, které každý ve své singleplayerové hře hrajete! Ve Fable 2 můžete mít rodinu, děti. Svět při každém hraní bude zcela jedinečný, stejně jako jeho postavy, můete se opíjet v hospodách a provádět řadu dalších vylomenin, které v jiných hrách nenajdeme. Provádět je s přáteli - nemůže být nic lepšího. Molyneux a jeho parta si za Fable 2 už teď zaslouží obrovský potlesk - dělá totiž na Xboxu 360 něco velmi podobného, jako Will Wright (prozatím) na platformě PC se svým revolučním titulem Spore.

Poslední, co stojí za pozornost, je NEpředstavení očekávaného pohybového ovladače. Byly to snad všechno jen fámy? Těžko, Microsoft bezpochyby něco s pohybem kutí. Ale prozatím s tím nejde na světlo, protože nový Dashboard úplně stačí a bude plnit stránky herních magazínů ještě dlouho. Proč dělit pozornost mezi dvě zásadní věci. Prozatím stačí když víme, že některé nové hry se budou prodávat se speciálními ovladači klasického ražení. Zatím žádná velká revoluce, ale i tohle může být zábava - vezměme si třeba Rock Band nebo Guitar Hero. Pořád je to jen mačkání tlačítek, je na trochu jinak tvarovaných ovladačích. Opravdová zábava by měla přijít s hrami, které umožní pro své ovládání - nebo jinou interakci - využívat xboxou kamerku. Tady se Microsoft opět snaží vyfouknout vítr z plachet Sony s její PS Eye ve spojení s LittleBigPlanet (či jinými hrami), kdy bude možné do hry dostávat přes kamerku nový obsah. Něco podobného by mělo být možné také v případě nových dílů Viva Pinata a jistě nebude dlouho trvat než se dočkáme her, které využívají kamerku pro přímé ovládání a interakci s herním světem. Ostatně, v jednom z rozhovorů se o tom zmínil už CliffyB.

Microsoft překvapil. Kupodivu hodně mile. Nový Dashboard vypadá opravdu slušně, dospěle a trochu "Apple", což se cení. Škoda, že nikde nepadla zmínka o možnosti brouzdání po internetu, kterážto nejspíš bude bohužel opět chybět. Přitom v současné podobě Dashboardu už by nešlo o kdovíjak matoucí funkci. Důraz na sociální hraní a komunitu zcela jasně ukazuje, jakým směrem se bude herní svět ubírat během dalších let. 

Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam
Reklama
Reklama