The Settlers II: Veni, Vidi, Vici Článek DOSové nebe: The Settlers II

DOSové nebe: The Settlers II

Tomáš Krajča

Tomáš Krajča

9. 12. 2014 13:30 7
Reklama

- Kde je má pevnost? Zadali jsme snad stavbu tvrze přesně tady na tom příhodném plácku na dohled hraničního příkopu, krucinálhergotvořech!
- Ano, pane, ale... ráčí odpustit, dřevorubec nejdřív zabloudil a kmeny, co dodal, byly tak sukovité, že úplně zasekaly pilu. Dřevo je teprve na cestě...
- Ale já tu nevidím ani žádný kámen.
- Pro ten jsme museli poslat na sever, a, víte... ehm, jak se v poslední době měnily ty cestičky a křižovatky...
- Počkej, co se mi snažíš naznačit? Kámen snad nemůže "zabloudit"?
- To ne, pane, ale... jaksi... oslí nosiči jsou z toho zmatení. Mnohdy je najdete, jak s nákladem civí jeden na druhého přes vlaječku tupým pohledem. Už jste někdy zkoušel popohnat osla k většímu pohybu?
- Takže kámen se "zasekl na oslu". Skvělé. Brilantní. K zulíbáníhnědéstopynaonucibezvadné. A co pivo, mince a zbraně pro vojáky? Taky teprve "na cestě"? Nechte mě hádat. Farma nedodala obilí, sládek se opil a zapomněl odeslat škopky, slévárna se nalila taky a zbrojíř nabrousil opačný konec meče... Dobře. Ale u všech všudy, kde vězí ten zpropadený stavbyvedoucí? Neměl by tu už dávno nervózně postávat a poklepávat patou?
- S prominutím, pane... ten se zasekl v oslu.

BUDOVÁNÍ PO NĚMECKU

Oslíci

DOSové nebe: The Settlers II
i Zdroj: Hrej.cz

Oslí nosiči jsou poznávacím znamením Settlers. Zajímavé je, že téměř nelze dohledat jiný výskyt tohoto zvířecího druhu v počítačových hrách. Až na závodní hry Donkey z roku 1981. Hráč v ní řídí auto a přejížděním z pruhu do pruhu se vyhýbá kolizím s osly. Programoval: Bill Gates!

Z nějakého důvodu se vžilo označení "učebnicový příklad" pro názornou ukázku určitého jevu. Ve skutečnosti všichni víme, že příklady v učebnicích bývají vše, jen ne názorné a jasné – takže si označme The Settlers II spíše za "fakt dobrý příklad" specifického žánru budovatelských strategií "německého typu". Tedy hry, která je tak krásná, až je pro mnohé kýčovitá, na níž tvůrci nešetřili časem, aby kreslili, animovali a programovali detaily, jichž si mnohý méně pozorný hráč nevšimne ani po desítkách hodin hraní. Hry, která je velmi systematická a obsahuje řadu pečlivě propočtených systémů zdrojů, polotovarů, surovin, logistiku a vyžaduje dobré plánování. A – se vší úctou k sérii Settlers i žánrově nejpodobnějšímu Anno – také hry, ve které všechno trvá déle než vánoční návštěva v domácnosti tchyně.

The Settlers II sledují cestu osadníků mezi desítkou portálů, kterými se snaží najít svou "cestu do Říma" (jako by nevěděli, že tam vedou všechny). Nejde ale o žádný sprint. Na začátku každé mise stojí pouze hlavní sídlo, a na hráči je, aby postupnými kroky vystavěl fungující a akční kolonii. Mezi první kroky patří zajištění stavebních materiálů. Dřevorubce, pilu a kameníka brzy následuje farma, mlýn a pekárna, doly na železnou rudu, uhlí i zlato, slévárna, kovárna, zbrojírna... a jeden zpracovatelský okruh se váže na druhý jako oka dlouhého řetězu. Časem dojde na rozšiřování území přes kasárna a vojenské budovy, zjednodušenou a spíše zprostředkovanou válku, či cestování po ostrovech a přesouvání surovin loděmi. A po mnoha, mnoha hodinách snad i vítězné obsazení plácku s portálem. A znovu...

Druhý díl strategické série Settlers vyšel v roce 1996 a zařadil se mezi ty hry, které byly ve školní počítačové učebně objeveny, hraní ale probíhalo na domácích PC. Aby ne – dát si rychlou partičku Dooma nebo Micro Machines bylo možné i o přestávce, ale dohrání mapy v Osadnících trvá i sedm osm hodin. A byla to vážně ukázková válka "muže proti systému" – přijít na vzájemné závislosti budov, optimální poměry, vhodné využití vlaječek a stavění silniční sítě, už to samo dalo řádně zabrat. Doslova měsíce pak trvalo přijít na to:

a) jak se vůbec dá vyslat vojáky do boje
b) (prosím, nesmějte se) jak bojovat efektivně...

Je ironické, kolik stresu dokázala způsobit hra s tak odpočinkovým designem a pomalým tempem. - Thomas Hauser

HAUSEROVY ZLEPŠOVÁKY

Zabugované vojsko

DOSové nebe: The Settlers II
i Zdroj: Hrej.cz

Settlers II obsahují i několik málo "armádních" bugů. Občas je možné nahnat do budovy více vojáků, než jakou má kapacitu. Na útočné misi se vojáci někdy zaseknou čelem proti sobě. A fintou se změnou nastavení obsazenosti z maximální na minimum lze dosáhnout zábavného obíhání vojáků mezi všemi kasárnami a HQ.

Programátor a hlavní designer The Settlers II Thomas Hauser začal s herním vývojem ve druhé polovině 80. let na Amize. S Blue Byte se dostal do styku díky úspěšné plošinovce TwinWorld ještě během studií. Následně si odbyl dvouletou vojenskou službu a nastoupil jako řadový programátor. K Osadníkům se přitom dostal zajímavou náhodou. "Dokončil jsem tehdy svůj projekt, už ani nevím jaký, a souběžně finišovaly práce na Settlers 1," vyprávěl Hauser v rozhovoru k vydání remaku 10. výročí. "Tak jsem hru otestoval a dal dohromady seznam věcí, které bych zlepšil." S papírem plným návrhů zaklepal na dveře kanceláře šéfa Blue Byte a dočkal se zajímavé reakce. Na úpravy zdrojového kódu prvního dílu bylo pozdě, vývoj dvojky však dostal na starost právě Hauser. A co že na onom papíru vlastně bylo? "Tak to už fakt nevím," směje se Hauser. "Zahodil jsem ho, nenapadlo by mě, že se na něj někdo za deset let bude ptát. Ale myslím, že tam bylo hodně nápadů pro zlepšení interface."

Zřejmě díky tomu Settlers II obsahují řadu přehledových obrazovek, umožňují nastavovat priority surovin pro přepravu nebo zpracování, a dávají hráči velkou kontrolu nad během věcí. Jednu věc ale přesto Hauser a jeho tým podcenili. "Nápovědu. Po pravdě, ve hře prakticky nebyla žádná," říká po letech. "A druhý problém byl lodní transport. Dokonce ani po opatchování nefungoval tak, jak jsme si představovali." Lodě tak vozily suroviny, které hráč transportovat nepotřeboval, a docházelo i ke kuriózním případům typu "oslíkovy cesty," kdy galeona obeplula všechny přístavy v kolonii s nákladem jediného osla-nosiče.

Na vývoj v polovině 90. let však Thomas Hauser vzpomíná s pozitivní nostalgií. "Týmy tehdy byly menší, my o deset let mladší... dokázali jsme pracovat 20 hodin denně, když to bylo potřeba." Crunch-time před vydáním Settlers II byl tak intenzivní, že čtyřčlenné jádro týmu pět dní v kuse téměř nespalo. "Když jsme odeslali master disk, byl jsem už tak vykolejený, že jsem si nešel lehnout, ale sedl na motorku a jezdil po městě," popisuje Hauser. A i když byl ve finále celý tým s hrou nadmíru spokojený, očekávání měli opatrná. "Že se hra líbí nám, ještě neznamená, že dostane dobrá hodnocení a oblíbí si ji i hráči," obávali se lidé v Blue Byte. Avšak v tomto případě zbytečně...

JAKO MISKA S OŘÍŠKY

Hra The Settlers II: Veni, Vidi, Vici vyšla v létě roku 1996 a jak její podtitul napovídá, přišla, viděla a zvítězila. Alespoň v hodnocení herního tisku, který nešetřil superlativy. "Když se do hry ponoříte, jste ztraceni," psal s nadsázkou německý GameStar a chytlavou strategii odměnil 83 procenty. Další německé časopisy hodnotily podobně: PC Player udělil 80 procent se slovy: "Není lepší konstruktivní a mírumilovné strategie." Nadšení redaktoři PowerPlay ve dvoustránkové recenzi udělili 89 % a ocenili detaily, animace a živý herní svět. A PC Games šly dokonce až k 90 % a přirovnání Settlers II k misce s oříšky: jakmile si jeden dáte, nemůžete přestat, dokud nezdlabete všechny...

Západní svět byl k Osadníkům přece jen přísnější. Computer Gaming World v dobové recenzi udělil 80 procent, ale varoval ty, kdo rádi ve strategiích bojují, že to nebude hra pro ně. A právě "chrápání-způsobující" pomalé boje kritizoval také server GameSpot, jehož hodnocení se zastavilo na 7,3 z 10.

Sebereš zlato, máš zlato, sebereš dřevo, máš dřevo, sebereš hov... sakra, trochu jsem se zamyslel. - Jan Eisler, Score 30

I přes objektivní nedostatky (zejména pomalé tempo hry se zjevně nedostatečnou možností urychlení času) si však série Settlers získala mnoho oddaných fanoušků – ne málo i v Česku. Přispěly k tomu i recenze v domácích magazínech, snad ještě nadšenější než ty německé. Jan "ICE" Eisler se v červnovém Score 30 z roku 1996 rozplýval prakticky nad vším, detailní SVGA grafiku nevyjímaje, hru ocenil devíti body z deseti a verdikt mluví jasnou řečí: "Jedna z nejlepších, ne-li vůbec nejlepší real-time strategická hra současnosti. Přijďte, podívejte se na to a už se proboha nerozhodujte." V Levelu 17 se do recenzování Settlers II pustil Tomáš "Lewis" Smolík, který v perexu také odkázal na podtitul slovy: "Dostal jsem, zahrál jsem, pobavil jsem se." Jeho hodnocení se zastavilo na šesti bodech ze sedmi a verdiktu: "Je to paráda... ale mohlo to být lepší." A konečně ve 21. čísle slovenského časopisu Riki "Settler MAROSH" alias Maroš Stano hodnotí 90 % a slovy: "Aj keď sú mise trošku jednotvárne, prekrásná grafika a strategické možnosti sú – jednoducho skvelé."

VŠUDE SAMÝ OSADNÍK

"Settleři" z Katanu

DOSové nebe: The Settlers II
i Zdroj: Hrej.cz

S videoherní klasikou má společný jen německý původ a Osadníky v názvu. Deskovka Osadníci z Katanu vznikla v roce 1995, dnes je na světě i celá řada rozšíření a také vesmírná odnož Kosmonauti z Katanu. Původní Osadníky můžete zkusit online na webu Catan Anytime.

Možností, jak si osvěžit paměť, nebo vyzkoušet devadesátkovou klasiku, je dnes překvapivě hodně. GOG nabízí GOLD edici druhého dílu za 8 eur, její součástí je přitom původní hra i rozšíření Mission CD. Technicky bezproblémový běh zajišťuje DOSBox. Ve stejném obchodě je k mání za obdobnou cenu i remake 10. výročí, který je převedený do 3D grafiky. Volba mezi nimi není snadná – původní hra má pixelové kouzlo, hraje se stále báječně a je tím "echtovním" retro zážitkem. 10. výročí je o mnoho kýčovitější, na druhou stranu však řeší hlavní problém dvojky, pomalý běh času i při maximálním urychlení.

Jinak jsou totiž Settlers II hrou, která je o něco snazší, než si člověk pamatuje z dětství (surovinové řetězce mají logiku a ani ona stavba cest a všudypřítomná logistika nejsou zásadně nepochopitelné). Na druhou stranu však jejich hraní přináší mnoho okamžiků velmi otravného čekání, než věci dojdou na své místo, a to i při velmi dobrém plánování.

Zajímavou alternativou tak může být neoficiální remake Return to the Roots, který nad rámec optimalizace pro moderní PC přidává ještě novou herní frakci Babyloňanů a možnost online multiplayeru. Druhou kvalitní možností, jak zažít Settlers podobný, ale lety fanouškovského testování a ladění optimalizovaný strategický zážitek, jsou pak Widelands - open-source projekt založený na obdobných herních mechanismech, ale dotažený po stránce interface i nápovědy.

Možností, jak si zahrát "něco jako Settlers II," je zkrátka mnoho. Vypovídá to o životaschopnosti jejich herních mechanismů, stejně jako vývoj celé série. Úkroky směrem k "obyčejné" fantasy RTS (patrné zejména u pátého dílu) nikdy nedopadly dobře. Čirá hratelnost, postavená na budování ekonomiky doslova a do písmene "od píky" a jednoznačnosti pravidel – jako v každé dobré deskovce – slavila úspěch; tak jako v zatím posledním sedmém dílu.

Osadníci jsou zkrátka nejlepší takoví, jací byli v polovině 90. let. Můžete s tím nesouhlasit, můžete proti tomu protestovat, můžete si do předsíně postavit rohožku z oslí kůže, ale to je tak všechno, co s tím můžete dělat.

Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam
Reklama
Reklama