Stunts Článek DOSové nebe: Stunts

DOSové nebe: Stunts

Tomáš Krajča

Tomáš Krajča

18. 6. 2014 22:00 2
Reklama

- Hledá se vrah mnoha tisíců zbůhdarma propařených hodin. Podezření padá na závodní arkádu s nereálným, ale chytlavým modelem jízdy, jednoduchým editorem tratí a soutěžením postaveným stejnou měrou na řízení a akrobatickém zdolávání překážek. Je to hra s různými povrchy vozovky, skokánky, tunely, ostrůvky, slalomy z mohutných betonových kvádrů... a proslýchá se, že jsou v ní dokonce i loopingy.
- Trackmania?
- Ale kdepak, milý Watsone. Tahle vyšla v říjnu 1990, běžela v rozlišení 320x200 a 256 barvách, programoval ji Don Mattrick... a světe, div se, její závody byly rovnou "4D".

Rozjezd, slalom, a pak klopená...

Vozový park

DOSové nebe: Stunts
i Zdroj: Hrej.cz

Acura NSX
Audi Quattro Sport
Chevrolet Corvette ZR1
Ferrari 288 GTO
Jaguar XJR-9 
  Lamborghini Countach
Lamborghini LM002
Lancia Delta HF Integrale 16v
Porsche 962
Porsche 911 Carrera 4
Porsche March IndyCar

Multiplayerové závodění a vzájemné trumfování v raných devadesátkách vypadalo trochu jinak, než dnes. "Dáme stunty?" neslo se školní třídou. A bez čekání na odpověď se kácela židlička a prášilo za patami, protože kdo zaspal, neurval místo u "kompa" – což byla 386 DX 40 s krásnými 2 MB operační paměti. Pak přišla na řadu stavba trati, většinou přecpané pastmi a chytáky (ostrůvek za loopingem? Že váháš!) a na střídačku snaha vůbec dráhu dojet, občas proložená vítěznými momenty, kdy se někomu podařilo překonat obtížné místo podvodem.

Závody založené na dětsky snadném (dvacet let nazpět ověřeno v praxi) editoru tratí a absolutně arkádovém řízení vypadaly hrozně, ale vydržely na discích školních i domácích počítačů ještě dlouho po příchodu Dooma. Málokoho přitom zajímalo, že vývojáři z Distinctive Software Inc. jsou lidé zodpovědní za první díly série Test Drive (o jejich autorském rukopisu svědčí třeba podobnost pavučiny rozbitého předního skla na obrázku níže), málokdo tušil, že to designer Mattrick časem dotáhne až na vedoucí pozice v EA či Microsoftu, nebo že padoušský oponent Skid Vicious vznikl jako podobizna jiného dodnes známého vývojáře – Chrise Taylora.

Zato chyby a okénka v systému simulace, do něhož dali DSI hráčům až neobvykle otevřený přístup, byly zmapovány dokonale. Základem dobrých časů se stalo využívání "power gear" bugu (sledujte na videu), kdy po dlouhém rozjezdu na skokánku auto změnilo zvuk motoru a jelo maximální rychlostí bez ohledu na povrch (tedy i při zkrátkách po trávě). Základem dojetí řady tratí zase byla metoda obcházení ochrany replaye, jenž umožňoval navázat jízdu v bodě před havárií, ale časy získané pomocí funkce "continue" se něměly zapsat do tabulky. "Původně jsme tam tuhle funkci dali asi proto, abychom odhadli nejlepší časy na jednotlivých tratích," lovil v paměti při dvacátém výročí vydání hry programátor Kevin Pickell. "No a pak už tam prostě zůstala," dodal lakonicky.

Závodní hra v mnohém frustrující, až téměř rozbitá, paradoxně zůstala v srdcích hráčů díky chybám a tomuto nahlížení do vývojářské kuchyně. Byla divná, ošklivá, nerealistická, frustrující... ale tak nějak naše.

DOSové nebe: Stunts
i Zdroj: Hrej.cz

Stavebnicové závody

Editor 2.0

DOSové nebe: Stunts
i Zdroj: Hrej.cz

Méně známým trikem pro Stunts je stisk kláves Shift+F1 v editoru tratí. Tahle zkratka otevírá jinak nepřístupnou editaci terénu.

I když je snadné vysmívat se dílčím vlastnostem fyzikálního modelu, Stunts jsou z technického pohledu zajímavý kus práce. Pracovat na začátku 90. let s trojrozměrnou, polygonovou grafikou, nebylo snadné. "Renderování textur bylo tak pomalé, že jsme museli použít jednobarevné plochy," přibližuje Kevin Pickell dobu, kdy se o polygonový kód nestaral grafický akcelerátor, ale CPU s taktovací frekvencí 40 MHz (a to v lepším případě). Přesto se podařilo dosáhnout zážitku, kdy hráč může v rámci mapy opustit trať, zkoušet nejrůznější zkratky a užívat si poměrně nevídané svobody pohybu. A ano, je to hra, ve které se dá vyletět do vzduchu na skokánku – a za letu přibrzdit pro bezpečnější dopad. A je až těžké uvěřit, o kolik jsou Stunts díky téhle fyzikální ptákovině zábavnější...

"Ve skutečnosti Stunts začali jako demoliční hra v aréně," vzpomíná dále Pickell. Ježdění na zpátečku a další pohyby typické pro arénové ničení vozidel se ale ukázaly příliš náročné na simulaci, a tak z chuti rozsekat polygonová autíčka na maděru zůstalo jen bourání do překážek či oponentů během závodu. Pochopitelnou inspirací byl pro DSI automat od Atari Hard Drivin', který jako první nabídl 3D závody. "Prostě nebylo možné, abychom udělali tak dobrou hru, neměli jsme prostě tolik koní jako dedikovaný automat," říká Pickell. "Co jsme ale mohli udělat, bylo přihodit editor tratí, který by nás odlišil." To bylo rozhodnutí, které se ukázalo jako klíčové. Editor, který se dostal do finální verze, je nástroj používaný samotnými vývojáři. Snadné vytvoření a také sdílení tratí umožnilo i po letech s nástupem internetu pořádání soutěží a lig, a velikost i život komunity překonaly veškerá očekávání DSI.

Zajímavou vlastností byly také replaye. "Ukládali jsme prostě vstupklávesnice nebo joysticku a zkomprimovali ho, takže nezabral moc místa," popisuje Pickell technické řešení. "Při přehrání se pak jen vypočítala simulace na základě tohoto vstupu." Aniž to tušili, dali DSI hráčům do ruky možnost k cheatování i zábavě na úkor nedostatků enginu. Záběry na auta, která po nešťastném dopadu zcela proti zákonům gravitace vylétnou vysoko do vzduchu a zatočí se, a na další vtipné glitche, byly efektní díky "helikoptérové" kameře a nedostatek programu přetavily v tak trochu škodolibé plus.

"O Trackmanii jsem nikdy neslyšel, neznám ji." - Kevin Pickell

Chyby a glitche původních Stunts zůstávaly zachovány i v dalších verzích, včetně asi nejstabilnějšího evropského releasu 1.1 pod názvem 4D Sports Driving. "Soustředili jsme se na opravy chyb, které způsobovaly pád hry," vysvětluje to Pickell. Později pak tvůrci – správně – usoudili, že power gear nebo brzda za letu přispívají ke specifickému kouzlu hry. Proč se ale vůbec do hry dostaly? Pravdou je, že vývojáři toho v době kódování prvních Test Drivů a Stunts o autech mnoho nevěděli. "Ale když jsme finišovali Stunts, tak už jsem byl celkem auto-maniak," přiznává Pickell, a při pohledu na jeho osobní webové stránky, kde visí fotky jeho Porsche 911 Turbo ještě nad portfoliem her, na kterých se podílel, není důvod mu to nevěřit.

Rozporuplná jízda

Vydání se Stunts dočkali na podzim roku 1990, původní verzi pro PC posléze následovala ještě amigovská konverze. O rok později následovala verze 1.1 s mnoha opravenými chybami, již v USA vydával Broderbund, v Evropě pak Mindscape. Evropský vydavatel se v návaznosti na vlastní sportovní tituly rozhodl změnit název na 4D Sports Driving, i když s hrami jako 4D Sports Boxing nebo Tennis nemají Stunts nic společného. Na Amigu hra vyšla až v roce 1992 ve verzi 1.2. Zajímavostí pak je, že se hra málem objevila i na Seze Mega Drive: Pickell celý zdrojový kód rok po vydání pro tuto platformu "překlopil". Do distribuce ale segovská verze nešla, protože se nepodařilo dosáhnout stabilního frameratu okolo 25. Přitom třeba Mega Drive verze konkurečního Virtual Racing běžela pouze v 15 FPS...

Dobové recenze jsou převážně pozitivní, i když hra nezpůsobila žádnou lavinu zájmu. PC verze dostala v lednovém čísle časopisu ACE hodnocení 88 procent, francouzská Génération 4 hodnotila 86 %, a 112. vydání Computer & Video Games věnovalo 4D Sports Driving stručný odstaveček s pozitivním hodnocením: "Pokud hrajete na rychlém PC, nabízí tato simulace skvělý zážitek z řízení," a pěknými 84 procenty. S recenzemi pozdější amigovské verze se to mělo jako na houpačce. Na jedné straně jsou názory jako ten od Paula Randa v CVG, který v moc hezky zalomené recenzi udělil 84 procent a kritizoval snad jen časté měnění disket. A na druhé straně tu jsou Andy Hutchinson, který v Amiga Formatu nenechal na hře nit suchou, anebo Neila Westa, který z dnešního pohledu směšně uvádí "Předpokládám, že chování aut je realističtější, ale nakonec stejně dojdete k tomu, že je to jen klon Hard Drivin', který vám na disku dlouho nevydrží," a v listopadovém čísle Amiga Power z roku 1992 hodnotí 69 %.

"Je pomalá, nudná a naprosto úplně, až k vzteku neoriginální. Kupte si raději Formula One Grand Prix." - Amiga Format, 33 %

Těžký život závodníka

Ultimate Stunts

DOSové nebe: Stunts
i Zdroj: Hrej.cz

Vedle původní hry si lze zkusit i rozpracovaný remake Ultimate Stunts. Fanouškovský projekt vylepšuje grafiku a přidává online multiplayer. Aktuální verzi 0.7.7 si lze stáhnout z nizozemské homepage.

Návrat ke Stunts po více než dvaceti letech může slabší povahy přimět k mírné nevolnosti. Polygony stárnou rozhodně rychleji než detailní pixel art a vizuálně už tak vážně není o co stát. Kdo by přesto chtěl zkusit výlet do herní historie, má možnost zdarma – hra byla prohlášena za freeware a dá se stáhnout z mnoha míst internetu. Při spouštění přes DOSBox postačí výchozí nastavení, dobrou pomůckou je pak ještě přehled manuálových kódů pro překonání ochrany proti kopírování. Sama hratelnost ale za téměř čtvrtstoletí prakticky nezestárla. Stunts stále dovedou hráče připravit o sebeovládání, když na konci pětiminutové jízdy škrtne v zatáčce na mostě o zábradlí a rozbije se; dovedou potěšit pocitem božského řízení po projetí série loopingů nebo akrobatickému vyhnutí se překážce v tunelu. A nechybí ani zábava na úkor neschopné AI počítačových protivníků.

Několik hodin oživování vzpomínek na školní léta završilo hledání Stunts komunit na internetu. Tradiční seriál závodů ZakStunts žije už od roku 2001 svým životem a sehnat se dá celá řada doopravdy pekelných tratí. V konkurenci jednoznačně lepší, Stunts inspirované, Trackmanie, je to překvapivé, ale do velké míry zasloužené.

Stunts jsou výjimečný příklad hry, která byla doslova tak špatná, až dobrá. Hry, která se stala legendou a žila vlastním životem i díky vstupní neodladěnosti a otevřenému přístupu autorů. Hry, která byla "sociální," "otevřená" i "komunitní" dlouho předtím, než se tahle buzz-words stala doslova povinnou výbavou.

Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam
Reklama
Reklama