Lemmings Článek DOSové nebe: Lemmings

DOSové nebe: Lemmings

Tomáš Krajča

Tomáš Krajča

8. 2. 2014 23:47 2
Reklama

Dlouhá řada zelenovlasých postaviček kráčela po nakloněném chodníku. První tři zapadli do kyselinového jezírka, než Ruka prozřetelnosti vybavila jednoho z nich zednickým kladívkem. Schody zavedly průvod k cihlové stěně, a tak se první v řadě otočili a vyrazili zpět. Před hlubokým výkopem je zastavilo až duchapřítomné rozpažení uvědomělého kolegy. Mezitím se mladík s ocelovými pěstmi probil skrze zeď a seskočil do prázdnoty. Před rozmáznutím na asfaltu ho zachránilo včasně rozevřené paraple. To další takové štěstí neměli. V mumraji se podařilo zachránit jen několik málo mužů, kteří pod svými deštníky doskakovali do louže zelenomodré krve. Úlevný pocit z přežití nevydržel dlouho.

Směrem k otevřené lávové propasti o dvacet metrů dál kráčelo pět lidí – a všichni spáchali sebevraždu. A to si jeden z nich jen spletl cestu (šel si pro výsledky kriketu)...

"VŽDYŤ BY TO MOHLA BÝT HRA!"

Lemmings jsou klasickou logickou hrou z produkce týmu DMA Design (později Rockstar North), jež svým nápadem i estetikou ovlivnila herní svět na mnoho let a stala se nejen inspirací pro další vývojáře, ale i symbolem hraní jako takového. Originální námět nutil hráče starat se o zástup "lumíků" – nikoliv hlodavců, ale malých 8x8 pixelů velkých postaviček se zelenými vlasy, kteří bezmyšlenkovitě kráčeli úrovněmi plnými překážek a pastí. Dovést lumíky do cíle znamenalo vhodně rozdávat úlohy, jež pomohly postavit schody, prokopat zábrany, vyšplhat po holé skále nebo třeba na správném místě obrátit ostatní čelem vzad. Poměrně známou skutečností je, že na počátku vývoje Lemmings stála jedna malá animovaná provokace:

DOSové nebe: Lemmings
i Zdroj: Hrej.cz

Během vývoje amigovské akce Walker se Scott Johnson pokoušel vytvořit animace nepřátel, které by bojový robot v hlavní roli sestřeloval. Jeho postavičky měly 16x16 pixelů, ale Mike Dailly, vedoucí vývoje, chtěl, aby to byla polovina. "Během jedné obědové přestávky jsem si sedl ke Garyho Amize a asi za hodinu vytvořil tenhle obrázek," popisuje Dailly. Všichni se dobře bavili nad tím, jak mrňavé panáčky rozmazává desetitunové závaží nebo koušou obří ústa. Až najednou Russel Kay řekl: "Vždyť by to mohla být hra!" A Lemmings byli na světě...

AUTOŘI

"Obrovské množství lidí tvrdí, že dělali na prvních Lemmings, ale ve skutečnosti nás bylo pár," říká Mike Dailly. A kdo tedy? Vedle jeho samotného ještě Dave Jones, Russel Kay, Gary Timmons, Scott Johnston, Brianové Watson a Johnson, Steve Hammond, Tim Write, Tommy Williams... a samozřejmě Scottova máma – dabérka lumíků.

Následovaly další strastiplné fáze vývoje. Přitom na Lemmings se podíleli zkušení vývojáři – Scott Johnson byl autorem originální střílečky Hired Guns, DMA Design měli na svědomí i úspěšnou akci Blood Money. Postupně se v hlavách desítky vývojářů zrodili zelenovlasí lumíci, jednotlivá povolání (základní hra jich měla osm: šplhoun, parašutista, sebevrah, zastavovač, stavitel, bouchač, kopáč a hrabáč), i první úrovně, jež prostřednictvím dema úspěšně prezentovali vydavatelské společnosti Psygnosis.

Gary, Scott a Mike jsou autory valné většiny ze 120 úrovní původní hry. Vysledovat autorský styl je přitom snadné. Garyho levely jsou minimalistické a zaměřené na hádanku jako takovou. Naopak Mikovy úrovně vypadají jako obrázky a orientace v nich je obtížnější. Bez zajímavosti není, že řada úrovní využila díky spolupráci s Psygnosis více či méně přímé odkazy na jejich hry – to platí třeba o úrovni inspirované populární akcí Shadow of the Beast. Velmi úspornou metodou pak vznikla i hudba, když Brian Johnson digitalizoval některé notoricky známé písně či klasické skladby.

Posledním úkolem, před nímž vývojáři stáli, bylo správné nastavení obtížnosti. Vzhledem k neustálému popichování a výzvám "dohraj tuhle hádanku" měli k dispozici desítky opravdu pekelně těžkých úrovní. Bylo tedy potřeba přidat ty snadné. I to se podařilo. Notoricky známý první level "Just Dig" zvládly dohrát i čtyřleté děti a díky pozvolnému růstu obtížnosti "fun" levelů jsou Lemmings i dnes naprosto přístupnou záležitostí. Autor článku hrál Lemmings jako sedmileté dítě a právě "lumíci" vedle Super Maria či Sonica jako jedni z mála reálně naplňovali definici perfektní rodinné zábavy.

PEKELNÁ ZÁBAVA

HOROROVÍ LUMÍCI

Na jaře roku 1997 byl ve Watertownu hospitalizován 78letý muž, který dostal infarkt poté, co sešel do sklepa, kde objevil desítky z kartonu vyřezaných 5 stop vysokých postaviček lumíků (televizí označených za zombie). Jejich původ a to, jak se dostaly do sklepa obchodu s nábytkem, nebyly odhaleny.

Lemmings sice začínali svůj vývoj na PC,. Ale vyšly poprvé na Amize 14. února roku 1991. Okamžitě se z nich stal hit. Dobové nadšení dokumentují ocenění magazínem Power Play za hru roku a nápad roku, nebo třeba titul "akce roku" v Computer Gaming World, za vše ale zejména hovoří anketa časopisu Amiga Power mezi vývojáři. Ti se měli vyjádřit, jakou amigovskou hru by byli bývali nejraději naprogramovali. Lemmings suverénně vyhráli a Andy Beveridge prorocky dodal: "Tahle hra je osvěžující, jiná, a jsem si jistý, že vydělá spoustu peněz." Lemmings prodali během prvního dne 55 tisíc kopií a se všemi porty se odhaduje, že se do roku 2006 prodalo více než 15 milionů kusů her s lumíky v hlavní roli.

A co říkali recenzenti? "Od doby Tetrisu nebyl náš recenzent tak závislý na puzzle hře," psal Computer Gaming World. "Lemmings jsou báječní!" křičel Amiga Computing. A ani Lukáš Ladra v začínajícím Excaliburu nešetřil chválou. "Protože je na obzoru velký hit, bude hra Lemmings za několik týdnů jistě pro všechny druhy počítačů," předvídal a hodnocení 95 % doplnil vyzváním: "Let's Go!" Lumíci se stali hrou druhého čísla prvního českého herního magazínu, Excalibur je označil za kandidáta na hru roku a zelenovlasí panďuláci nechyběli ani na obálce. A ještě jedna historická citace: "Kdo se s maličkými modrozelenými hlodavci ještě nesetkal, udělal velikou chybu. Lepší logickou hru budete ještě dnes hledat velmi těžko," napsal Jan Eisler ve SCORE do rubriky Klasika v červnu roku 1995 – tedy čtyři a půl roku po vydání...

Terry Pratchett: "Lemmings jsem vymazal z počítače a zformátoval i původní diskety, abych mohl zase začít odevzdávat věci v termínu."

Popularita Lemmings brzy přerostla hranice herní sféry. Ze známých osobností proslul závislostí na téhle puzzle legendě třeba Terry Pratchett, díky němuž se navíc lumíci dostali i do literatury v knize Zajímavé časy. O nepřímé inspiraci se mluví u her jako Worms, samozřejmě prvního GTA (vzpomínáte na oranžovou "školičku"?) a také žánru RTS jako takového. Později dostali Lemmings několik pokračování včetně 3D verze, herní automat či dnes celkem raritního průvodce.

Ale našly se i kritické hlasy. Pozastavovaly se kupříkladu nad "otevřeným satanismem" této úrovně:

DOSové nebe: Lemmings
i Zdroj: Hrej.cz

Ano, je pravdou, že se odehrává v pekelných kulisách. Motivem jsou tři šestky. Hráč má 66 zástupců každého povolání a musí zahránit 66 procent lumíků. A tak dále... Mike Dailly ale podává nečekané vysvětlení: "Chtěl jsem udělat level "vše na pětku", ale při počtu 99 lumíků se nedalo matematicky dosáhnout 55 procent. Tak jsme to zvedli na šestku..."

NESTÁRNOUCÍ RYCHLÍK

PIXEL ART

DOSové nebe: Lemmings
i Zdroj: Hrej.cz
Původní animace pohybu lumíků ve srovnání s vylepšenou verzí Garyho Timmonse. Jeden cyklus lumíkova kroku trvá 0,8 vteřiny.

Po více než dvaceti letech jsou Lemmings stále neuvěřitelně živou hrou. Principy nijak nezestárly a díky sérii tutorialových úrovní příjemně do hry vklouzne i ten, kdo s ní neměl tu čest. Přitom pestrost povolání a samozřejmě také puzzlů dává hráči neustále pocit, že je geniální, když se mu podaří přijít s překvapivým řešením či nápadem, jak dál. Hardcore začínají být až levely ze třetí či čtvrté sady obtížnosti. Mnohdy je to i trochu otravné, když jde vlastně o tentýž level, jen s drsným časovým limitem. Nepříjemným reliktem minulosti jsou pak občas situace, kdy se dohrání nepovede, protože je třeba vystihnout dokonale přesně okamžik kliknutí na lumíka ve správném úhlu (když je jich na jednom místě dav, je to, zda začnou schody stavět doleva či doprava, spíše loterií).

Původní hra je k sehnání jako abandonware – nenachází se v distribuci GOGu ani jiného prodejce. K rozběhnutí na moderních PC postačí DOSBox a není třeba žádných speciálních nastavení. Kdo by přesto toužil po modernější alternativě, může zkusit i open-source či freewarové tituly. Mezi ty povedenější patří určitě tučnáčí Pingus, Trade Wars 2, Shoujo Attack nebo originální levely obsahující Lemmins.

A tak i když v kontextu premiéry na platformě Amiga nejsou technicky vzato Lemmings DOSovkou (na druhou stranu, první demo vzniklo podle Mika Daillyho na PC), své místo v DOSovém nebi si jako mimořádně návykový, nesmrtelný koncept logického rychlíku s nemalou dávkou roztomilého násilí a sarkasmu určitě zaslouží.

Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam
Reklama
Reklama