Leisure Suit Larry in the Land of the Lounge Lizards Článek DOSové nebe: Leisure Suit Larry

DOSové nebe: Leisure Suit Larry

Tomáš Krajča

Tomáš Krajča

28. 12. 2013 23:34 1
Reklama

Ahoj. Jmenuju se Larry. Larry Laffer. Psal se rok 1987 a po bondovsku hráče vítal naplešatělý chlapíček v ošuntělém saku, který se rozhodl zbavit panictví. Prototyp obchodního cestujícího, který po návratu vypráví o ženách, co sbalili, ale ve skutečnosti je jasné, že si užili leda běžné porce autoerotiky. Ne, Larry opravdu není žádným okouzlujícím lamačem dívčích srdcí. O to zajímavější práci má ale hráč: kde v celém Vegas (pardon, vlastně "Lost Wages") najít pro Larryho protějšek?

Místo bez iluzí o konzumaci alkoholu, sexu za peníze, sňatkových podvodech i hazardu nabízí otevřenou náruč, ale nebezpečí číhá na každém rohu. Cesta za koitem mohla skončit už pár minutách, kdy Larryho před barem U leváka srazil náhodný automobil. Mohl ho zabít rozzuřený taxikář, anebo přivést na buben náročná nápadnice. A poučení z toho všeho? Číslo jedna: hry nemusí být jen o záchraně galaxie, vysvobození princezny nebo poražení černokněžníka – bohatě stačí prostý námět "ze života". Číslo dvě: finta jménem "nahoď oblek" nefunguje každému.

Larry 1: lehké porno bez houbiček

Třídní šašek Lowe

Většina životopisů Ala Lowa začíná větou: Narodil jsem se jako chudé černošské dítě. Ta sice není pravdivá, ale vystihuje hezky povahu chlapce, který ničil učitele neustálým vtipkováním – aby se pak řadu let učením živil.

Leisure Suit Larry je pupeční šňůrou spjat se scénáristou Alem Lowem. Ten v 80. letech z tvůrčího týmu společnosti Sierra On-Line vyčníval jednak věkem (dnes už jde o spokojeného důchodce), jednak touhou tvořit hry pro dospělé. Po sérii dětských hříček a dvou filmových adventurách (známější je The Black Cauldron) dostal Al důvěru, aby naprogramoval kompletní kód King's Questu 3, v roce 1986 úspěšně realizoval titul Donald Duck's Playground a konečně dostal prostor i pro vlastní projekt. Ken Williams Alovi navrhl, že by se mohl pokusit o remake starší textovky Softporn Adventure, která v době, kdy bylo mezi lidmi teprve 100 tisíc kusů počítače Apple II, prodala 25 000 kopií. Al se rozhodl si starší dílo designera Chucka Bentona zahrát. A na co přišel? "Wow, ta hra byla úplně mimo. Jejím cílem bylo během noci ve Vegas dostat do postele tři ženy, neměla žádného protagonistu, téměř žádný dej, nic moc texty." Kenovi řekl, že není možné předělat Softporn do nového kabátku, když mu nedovolí si z ní dělat legraci. "Je tak zastaralá, že to je jako nosit volné sako," řekl doslova. Všichni se zasmáli... a Leisure Suit Larry byl na světě.

Uvedení hlavní postavy čtyřicátníka Larryho nebylo jedinou změnou, kterou Al udělal. Na svém místě ale kupodivu zůstala většina hádanek, které tehdy Lowe považoval za výborné. Zpětně si trochu vyčítal některé podivnosti, jako třeba příkaz "give man whisky", jehož prostřednictvím hráči získali od opilce v baru U leváka dálkové ovládání k televizi. Zmizela také lokace zahrady v kasínu, z níž se hráči Softporn Adventure mohli dostat jen sněděním magické houby, která je teleportovala na náhodné místo ve hře. Právě zde mohli hráči ze semínka nechat vyrůst jabloň a získat plod, který slouží k řešení závěrečného puzzlu hry. V Leisure Suit Larry in the Land of Lounge Lizards už si Larry o mnoho civilněji, ale logičtěji, jablko kupuje od pouličního prodavače.

Leštění bambusu

Koho by to nenapadlo, že? Napsat do Larryho příkazové řádky "masturbate". Scenárista je ale připraven; ústy vypravěče odpovídá: "Ale no tak, Larry, celé tohle dobrodružství přece děláme, abys toho mohl nechat."

Než se zrodila grafická adventura s chytlavým úvodním motivem, čekalo Ala a jeho lidi ještě hodně práce. Mezi jinými to byla tvorba grafických nástrojů na PC a interní boj o kvalitní grafiky, kterých nebylo nazbyt. Všechny obrazovky a většinu animací musel během 4 měsíců vytvořit Mark Crowe, jinak zaměstnaný pracemi na prvním Space Questu. Al postupoval poměrně vizionářsky. Mezi jeho nápady například patřila změna osoby vypravěče, který říkal "Sebral jsi klíč" namísto "Larry sebral klíč." A fungovalo to: hráči se pak ve svých dotazech v koutcích zoufalců ptali, jak seberou pilulky z okna nad barem, namísto aby pokládali dotazy: "jak donutím Larryho sebrat ty hloupé pilulky." Na tehdejší poměry pak Lowe a Williams zorganizovali nebývalé rozsáhlý betatesting. Ken Williams prostřednictvím hráčského fóra CompuServe rozseslal oznámení, že kdo by chtěl testovat novou hru, má poslat 100 slov dlouhou esej na téma "Proč bych měl dostat kopii zdarma." Nadšení betatesteři pak pomohli eliminovat spoustu situací typu "Tohle nemůžeš udělat," kde Al nachystal jen generickou hlášku – takhle mohl dopsat stovky hlášek, jež vtipně vysvětlovaly, proč není možné danou akci provést, a oživovaly tak hraní.

Důležité to bylo zejména s ohledem na ovládací rozhraní. Larry se stejně jako většina her poloviny 80. let ovládá textovým inputem – hráč tedy musel nejen přijít na to, co má udělat, ale i na přesnou formulaci, a tu napsat do příkazového řádku. Spartánské rozhraní doplňovaly šipky pohybující postavou a dál už záleželo jen na fantazii a kreativitě hráčů. Stejně jako ve většině sierrovských titulů té doby šlo i v Larrym umřít – na rozdíl od King's Questu však tyto smrti nejsou tak časté ani tak otravné. Postupně se dokonce ve hrách ze série objevila i zábavná animace, v níž je Larryho tělo skládáno zpět dohromady v klonovací továrně firmy Sierra On-Line.

Jedna, dva, tři, pět – Larryho odpočet

Las Vegas

V roce 1987 předělala po svém hru Softporn pro japonský trh společnost Starcraft. Las Vegas, jak se titul jmenuje, obsahuje o poznání více nahoty a indického prodavače nahradil Colonel Sanders.

Krátce po vydání v roce 1987 na PC a také na Amigu byly reakce na Larryho spíše rezervované. Recenzentům se povětšinou hra líbila. Rob Steel ji v The Games Machine obviňuje z nepokrytého sexismu. "Ale i tak je to zábava – smím to napsat?" říká závěrem recenze s hodnocením 83 %. Známé časopisy Amiga Force a Amiga Action hodnotily až VGA verzi, přičemž první se zastavil na 69 %, druhý svůdníkova dobrodružství vřele doporučil se známkou 90 %. "Dejte si načas a prozkoumejte, co můžete – autoři jsou fakt šílenci," píše pak ve své kratičké recenzi magazín Info a uděluje čtyři hvězdičky.

Nepopiratelným faktem je, že se Leisure Suit Larry zpočátku prakticky neprodával. Hra zaznamenala nejhorší start od založení Sierry a zdálo se, že veškerá práce byla zbytečná. Nečekaně však každý měsíc prakticky zdvojnásoboval prodejní čísly a krátce před Vánoci (hra vyšla v červenci) se Larry vyšvihl na přední přičky žebříčků a dočkal i ocenění za nejlepší adventuru roku.

Al a jeho lidé se pokusili o něco zcela bezprecedentního: multiplayerovou online adventuru. Pozor: v roce 1990!

A tak se mohli hráči dočkat dalších dílů. I když jednička končí happy-endem, našel Lowe dost námětů pro pokračování. V roce 1988 vychází druhý díl Leisure Suit Larry Goes Looking for Love (In Several Wrong Places) a EGA trilogii zakončuje v roce 1989 díl Passionate Patti in the Pursuit of the Pulsating Pectorals. Rok 1991 pak přinesl jednak VGA remake prvního dílu s klasickým ovládáním prostřednictvím myši... a také páté díl Passionate Patti Does A Little Undercover Work.

Jak to, ptáte se? Inu: odpovědi nabízené samotným Alem Lowem nepostrádají vtip, ale samozřejmě nejsou pravdivé. Ne, diskety s Larrym 4 nesežral jeho pes, Al nechtěl dohnat číslování Space Questu, ani nezamkl Larryho 4 na armádní základně v Novém Mexiku. Jeho diskety neukradl Broderbund a nevydal je pod názvem "Where in the Hell is Carmen Sandiego?" Al a jeho lidé se pokusili o něco zcela bezprecedentního: multiplayerovou online adventuru. Pozor: v roce 1990! Slepá větev herního vývoje vyprodukovala online backgammon a naštěstí byla po necelém roce opuštěna.

Laffer žije, dotýkat se povoleno

Sam Suede

Jedním z nevydařených pokusů oživit Larryho byl Kickstarter hry Sam Suede in Udercover Exposure. Autoři se pohybovali na hraně podvodu předstíráním, že na hře aktivně pracuje Al Lowe, a vybrali jen několik málo procent z požadované půlmilionové částky.

Klasická Larryho dobrodružství skončila dnes asi nejznámějším a nejhratelnějším sedmým dílem Love for Sail. Al se posléze stáhl do videoherního důvodu a s utlumováním aktivit Sierry (nejen) v oblasti adventur se zdálo, že je série neodvratně mrtvá a postava Larryho Laffera odsouzena k postupnému rozpití v laciných ždímačkách typu Magna Cum Laude. Retro-vlna a možnosti crowd-fundingu daly ale starému chlípníkovi znovu ožít. Projekt Leisure Suit Larry Reloaded vybral na Kickstarteru 655 tisíc dolarů a požadovanou půlmilionovou částku tak pohodlně překročil. Replay Games se podařilo v úzké spolupráci s Alem Lowem původní hru převést do grafiky inspirované právě Love for Sail a vydat na PC i mobilních zařízeních.

Dnes je tedy možné vybrat si hned z několika verzí klasiky. Původní EGA verze (dnes se dá snadno sehnat v balíčku přes GOG za 5 dolarů) s textovým inputem už asi něco řekne jen málokomu: její grafika je otevřeně zastaralá a nezachrání ji ani fórky typu Larryho tanečku na diskotéce nebo cenzurované soulože v bordelu nad barem. VGA remake je ideální retro variantou, ale jinak nelze než doporučit investici deseti dolarů do aktuálního LSL Reloaded. Jen pozor na přílišná očekávání. Příběh Larryho je vtipný, ale nikterak třeskutý, a řada fórů vlastně i dost laciných. Legendou se Larry stal díky postavení jedné z prvních her pro dospělé, ale už ne kvůli logickým nebo zajímavým hádankám a hratelnosti jako takové. Ale ano, nakupování kondomů, telefon do Sierry nebo rychlo-svatba jistě zvednou koutky i dnes. Tak tedy: s chutí do toho, a než začnete hrát, nahoďte... ehm, vlastně... povolte obleky!

Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam
Reklama
Reklama