Combat Mission 2 Článek Diagnóza: wargamer

Diagnóza: wargamer

Dalibor Franta

Dalibor Franta

31. 1. 2008 23:00 1
Reklama

Není to vůbec tak dávno, co Ondřej Novotný rozpumpoval na stránkách hrej.cz debatu svým článkem o radostech a strastech počítačových stratégů. Kromě zajímavé polemiky na téma umělé inteligence však v souvislosti s tímto textem vytanulo ještě jedno, možná ne tak zřejmé, o to však zajímavější téma. Je-li hráč mainstreamových RTS chápán jako stratég, jak máme nahlížet na menšinovou sortu nadšených hardcore wargamerů? Lidí jež stojí mimo hlavní videoherní proudy, spojuje je láska k historii, zájem o vojenskou techniku a hluboké zanícení pro hry, o nichž většina běžných konzumentů ani neslyšela. Skutečně kvalitní a komplexní strategie je v dnešní době ohrožený druh, stejně jako obec wargamingová potácí se neustále na hranici vymření. Dovolili jsme si proto připravit menší sondu do tohoto bohem a vydavatelskými giganty zapomenutého světa – neb strategie, ta opravdová, náročná a neodpouštějící, má nám všem mnoho co nabídnout.

Od stolu až ke 3D

Málokdo si to dnes dovede představit, přesto mají všechny soudobé strategie společný základ v deskových hrách. S příchodem komputerizace rozešly se však jejich cesty do tří poměrně nesourodých směrů. První se vydal cestou zjednodušování. Zdlouhavý tahový systém nahradil svižnější real time, nutnost zásobování jednotek proměnila se v potřebu sbírat suroviny na jejich výstavbu a konečně složité výpočty pravděpodobností zničení vystrnadil spásný health bar. Výsledkem jsou klasické akční RTS, které ač svým ryze bojovým zápalem splňují základní atribut strategie, k původní myšlence ultrarealistického ztvárnění boje jim chybí… ultrarealistické ztvárnění boje. Směr druhý šel cestou maximální statistické pečlivosti. Jedná se de facto o dokonalé převedení starých deskových her na obrazovky počítačů, pouze nutnost zapojit lidský faktor do výpočtů náhod, pravděpodobností a zásahů nahradila umělá inteligence. Společným prvkem těchto her jsou hexové 2D mapy, důraz na podrobnou statistiku, úsporná grafika a nesmírně vysoká časová náročnost. Konečně směr třetí, pro středně zaujatého hráče asi nejlákavější, je syntéza obou herních přístupů. Hry, které si z deskového hraní berou statistickou přesnost, maximální důraz na detail a přesný výpočet, v zájmu větší svižnosti boje však přivádí akci do interaktivního 3D prostředí, rezignují na tahový boj, případně jej nahrazují některým z rychlejších hybridních systémů.

Pro naše potřeby si však hardcore strategie rozdělíme podle rozsahu simulovaných bojů. Od bitev menších, simulujících střety několika málo pěchotních družstev a tanků, až k těm největším, kde se hráči dostanou k velení celých armádních sborů na doslova kontinentálních mapách.

Malý až střední rozsah

Této kategorii v ČR dominuje tahová klasika Steel Panthers (SP), a to i přesto, že se jedná o jedenáct let starý a vizuálně ne příliš přitažlivý koncept. SP však disponuje bezkonkurenčně největší a nejpřesnější databází zbraní, vozidel a tanků všech myslitelných národností – a to hlavní, k dostání je na rozdíl od konkurence zcela zdarma. SP je typickým zastáncem klasického stylu "IgoUgo", kdy se hráči střídají ve svých tazích – se všemi negativními důsledky, které to s sebou nese. Právě možnost využívat slabin systému, ve kterém nelze reagovat na tahy protivníka přímo a okamžitě, znevýhodňuje SP ve zdaleka nejrozšířenější hře po emailu (Play By Email) – absolutní důvěra v morální sílu protivníka je proto nezbytností. Jak již bylo řečeno, dočkalo se SP před lety, již pod správou Matrix Games, freewarového vydání s podtitulem World at War a dnes se díky aktivní modařské komunitě hraje v upravených verzích H2Hfr a EnhDV (vesměs se jedná o drobnější, přesto však klíčové úpravy parametrů jednotek). Velmi oblíbená je také SP z moderních bojišť od společnosti Shrapnel Games. Nese podtitul Main Battle Tank a stejně jako WaW je, alespoň v základní verzi, k dostání coby freeware.

Druhým nejhranějším zástupcem této kategorie je série Combat Mission (CM) od vývojářů z Battlefront. Jedná se o svižnou 3D strategii, která proslula zejména unikátním hybridním systémem tahů "WeGo" - fázi zadávání rozkazů absolvují hráči současně, aby pak společně sledovali účinky svých povelů v minutovém akčním tahu, tentokrát již bez možnosti do akce jakkoliv zasáhnout. Tento systém pomohl spolu s podrobným (nikoliv však dvakrát pohledným) 3D modelem vytvořit bezprecedentně realistické bitevní prostředí a jako první přinesl na obrazovky počítačů skutečné vojenské postupy a taktiky. O míře propracovanosti hry ostatně svědčí fakt, že byla po jistou dobu součástí takticko-vzdělávacího programu australské armády. Achillova pata série CM tkví v její úsporné distribuci. Do ČR se dostal pouze první a nejméně kvalitní díl třídílné série, pokračování s podtitulem Barbarossa to Berlin a Afrika Korps jsou k dostání pouze nákupem přes internet. Nejnovější díl série CM: Shock Force byl bohužel zklamáním jak pro širokou veřejnost, tak pro hardcore fanoušky, i nadále se tak při hře na internetu setkáte převážně se třemi staršími díly.

Z dalších kvalitních a stále hojně hraných titulů jmenujme například klasickou turn-based sérii Campaign Series, Panter Campaigns, vynikající hybrid tahové a RTS simulace Airborne Assault, s odřenýma ušima Theatre of War nebo široké veřejnosti dobře známou sérii Close Combat, která má i přes svůj realtime charakter plný nárok řadit se k hardcorovým wargame titulům.

Strategie velkého rozsahu

Nekorunovaným králem monstrózních a ultrapodrobných tahových strategií budiž bez otálení jmenován titul War in the Pacific: The Struggle Against Japan 1941-1945 (WITP). Hra vyšla v roce 2004 a je vystavěna na úspěšném a na poměry wargames velmi pohledném enginu titulu Uncommon Valor. Pokrývá kompletní válečnou pacifickou kampaň, to vše na rozloze 8880 mil čtverečních, to vše s historickou a statistickou přesností, která místy hraničí až s lidským chápáním. WITP je vzácným příkladem hry, u které hráči valně nepomůže ani podrobná znalost mnohasetstránkové manuálu – nezbytností je dokonalá orientace v letecké a námořní technice, je třeba dbát na správný výcvik pilotů, zásobování odlehlých ostrovů, válečný průmysl, přísuny posil, ba dokonce i správné letové hladiny pro plánování bombardovacích náletů (!!). Plánování jediného tahu může zabrat i několik dní, větší válečné scénáře jsou proto při hře po emailu otázkou i několika dlouhých měsíců či let. Stejně jako drtivá většina her vydavatelské společnosti Matrix, WITP je u nás k dostání pouze prostřednictvím internetového nákupu. Jen málokterá hra však může za těžce vydělané peníze nabídnout tolik skvělého obsahu.

Z podobného soudku jako WITP je série The Opeartional Art of War (TOAW), virtuální to potomek wargamingové legendy Norma Kogera. Jednoduchý a přitom nesmírně komplexní design hry umožňuje simulovat jak boje menšího rozsahu, tak především monstrózní, celosvětové válečné kampaně. Věrná odkazu deskových her, také TOAW pracuje především s pojmy jako je zásobování, morálka, počasí a vojenská připravenost. Veskrze statické a zdlouhavé bitvy zde rozhodují správně načasovaná rozhodnutí a dlouhodobé plánování – rušení protivníkových zásobovacích linií, letecká převaha, ničení komunikací, klamné údery a rozhodné průlomy. Aktuálně nejhranější verzí je třetí díl série, který vyšel v roce 2006 už pod vlajkou Matrix Games a nabízí širokou škálu scénářů od první světové války až po operaci Irácká svoboda.

Alespoň stručnou zmínku si pak zaslouží megakomplexní a skvěle vypadající titul Forge of Freedom z americké občanské války nebo další, tentokrát fiktivní, pacifické dobrodružství War Plan Orange.

Kde hledat

Co se české a světové onlinové podpory týče, wargameři nejenom z ČR našli své útočiště na českých stránkách worldatwar.eu. Jedná se o největší tuzemskou základnu hráčů Steel Panthers a Combat Mission, ale soupeře zde hravě seženou také majitelé ostatních jmenovaných titulů. Jako patrioty nás jistě může těšit, že stránky již dávno přerostly hranice české kotliny a konkurují dnes největším světovým wargamingovým webům jako je spwaw.com nebo theblitz.org . Ostatním strategickým hrám, jako je Campaign Series nebo Panzer Campaigns se u nás věnují stránky tanciky.cz .

A závěrem jedno varování – wargamer je diagnóza na celý život. Počítejte s tím, než poprvé usednete k některému z výše jmenovaných titulů.

Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam
Reklama
Reklama