Total Annihilation: Kingdoms Článek Deset let s Total Annihilation: Kingdoms

Deset let s Total Annihilation: Kingdoms

Jaromír Möwald

Jaromír Möwald

10. 6. 2009 22:35 5
Reklama

Stejně, jako se na DVD časopisu Level setkáváte s pravidelným videopásmem o deset let starém čísle, tak i na Hrej se, počínaje dnešním dnem, budete každý měsíc setkávat s jednou vybranou hrou, která tehdy buď dostala opravdu vysoké hodnocení, nebo byl její význam doceněn až v průběhu let. Cíl je jednoduchý – porovnat tehdejší očekávání recenzenta s tím, jak byla hra skutečně přijata, a zda i přes své vysoké/nízké hodnocení zaznamenala úspěch u hráčů. Prvním titulem, který bude terčem našeho bádání, je hit červnového čísla z roku 1999, strategie Total Annihilation: Kingdoms.

Fantasy výlet Chrise Taylora

Na začátek několik faktických informací. Jednalo se o poslední hru ze stáje tvůrčího týmu Cavedog Entertainment před tím, než ho finanční problémy stáhly ke dnu. Přesto si hlavní designér Chris Taylor (kterého můžete znát jako hlavního kreativce, stojícího za maximalistickou strategií Supreme Commander) dokázal i za pouhé tři roky fungování společnosti vydobýt velice slušné renomé. Jistě vám název přijde povědomý a ne náhodou. Šlo totiž o duchovní pokračování výtečně přijaté real-time strategie Total Annihilation, které využívalo tentýž engine, podobné herní mechanismy a hlavně těžilo z dobře zavedeného názvu. Odlišnosti však byly na první pohled jasně patrné. Děj se neodehrával na rozličných planetách ve vzdálené budoucnosti, ale v mytickém světě Darienu, v němž zrovna zuřil ten nejtemnější středověk, protkaný velmi výrazně nitkami magie. Proti sobě stálo hned čtvero stran, z nichž každá měla zcela unikátní jednotky (další rozdíl oproti TA, kde existovaly na obou stranách pouze barevné variace). Kampaň zde sice byla pouze jedna, ale zato pekelně dlouhá (k padesáti misím), přičemž všechny čtyři strany měly, podobně jako v konkurenčním StarCraftu, rezervovaný svůj vlastní kus příběhu. Vyhrát jste však mohli pouze za jednu jedinou.

Dobové ohlasy: žádný převrat, ale výborná RTS

Samotnému vydání předcházel obrovský hype, zejména v zahraničních časopisech, jehož příčinou ovšem byla především celá řada ocenění v anketách o hru roku pro „první díl“. Když v červnu před deseti lety hra skutečně vyšla, dostalo se jí i v Levelu exkluzivního prostoru hlavní recenze čísla. A že proti ní rozhodně nešli žádní otloukánci. Jak tehdy recenzovaný třetí MechWarrior, tak Legacy of Kain 2: Soul Reaver rozhodně byly také kvalitní hry. Samozřejmostí bylo umístění na prvním místě v sekci PC recenzí, mírně nadstandardní rozsah čtyř stran, pěkná grafická úprava článku (na ni se můžete podívat na Level DVD 179, kde jsou v retropásmu rozebírány mimo jiné právě stránky s TA:K) a jako bonus i artwork na obálce. Tehdejší recenzent Ondřej Průša, v té době ještě zástupce šéfredaktora Honzy Herodese, udělil vysoce nadprůměrnou známku 8,5 z 10. „Podtrženo a sečteno? Alespoň do doby, než vyšly Age of Empires 2 a Command & Conquer 2, tu máte další velice kvalitní real-timovku, sice v ní toho moc převratného nenajdete, nicméně určitě vás na pár měsíců zabaví,“ shrnuje na konci recenze Průša. Za kladné stránky hry považuje zejména kvalitní grafické zpracování, dobře vybalancovaný multiplayer a různorodou náplň misí. Nevoní mu ale střídání ras v průběhu jedné kampaně a nízký počet inovací oproti ostatním strategiím, které se tehdy rojily jako houby po dešti. V malém boxu ji však označuje za lepší svého duchovního předchůdce, kterému by z tehdejšího pohledu udělil nadprůměrnou sedmičku, ačkoliv o půl roku dříve oznámkoval „první“ Total Annihilation devítkou.

Vlažná odezva a strategické přesycení

Jak se však ukázalo už o několik týdnů později, Total Annihilation: Kingdoms i přes vysoké hodnocení hodně rychle zapadla, minimálně u nás. Vyšla totiž ve velice „nešťastném“ období, kdy měli všichni real-time strategií už plné zuby (tehdy prakticky neexistovalo číslo Levelu, které by nepřinášelo minimálně pět recenzí na roztodivné RTS) a zároveň se čekalo na dva horké favority žánru v roce 1999, kterými byly výše zmíněné Age of Empires 2 a Command & Conquer: Tiberian Sun, jež vyšly o jeden, respektive dva měsíce později. Po vydání recenze na datadisk Iron Plague se nad Total Annihilation: Kingdoms v Levelu zcela slehla zem. Naopak první díl se stával čím dál tím populárnějším (minimálně z hlediska citovanosti). Jednalo se o vůbec první strategii se skutečně plastickým povrchem, kde hrály svou roli terénní nerovnosti, což se samozřejmě sem tam dalo vzpomenout, pokud chtěl autor vypadat chytře. V zahraničí se však kolem TA:K vytvořil poměrně silný kult (podobně jako u původní TA), jehož členové hru hrají a propagují dodnes prostřednictvím zdaleka největší fansajty TAUniverse. Vytváří vlastní kampaně, jednotky a nejrůznější nástroje, kterými ji nadále obohacují a zajišťují tak, že když si TA:K dnes koupíte z bazaru (což vám rozhodně doporučujeme, protože stále vypadá velice k světu), budete mít na pěkných pár let vystaráno.

Pokud si sami chcete vyzkoušet, jak se vlastně Total Annihilation: Kingdoms hrála a jak skutečně vypadala, tak si můžete stáhnout maličkou demoverzi, která běží bezproblémově na kterékoliv konfiguraci a rozumí si i s nejnovějšími verzemi Windows.

Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam
Reklama
Reklama