Článek Vzpomínka na Colonization

Vzpomínka na Colonization

Ondřej Švára

Ondřej Švára

18. 5. 2012 22:00 2
Reklama

CivFanatics je vcelku protřelá fandovská stránka a podle názvu asi není těžké uhodnout, čeho se týká. Samozřejmě Civilization - královny všech tahových strategií. Když před sedmi lety vyšlo její čtvrté pokračování, osazenstvo fóra si tu vymyslelo trochu nečekanou anketu. Zklamáno z nepřehledné 3D grafiky hlasovalo, kterou jinou hru na civilizační motivy by si zasloužilo obnovit v  plnohodnotném pokračování.

Dnes už nezáleží na tom, co vyhrálo. Jestli Alpha Centauri II,  Colonization II, Master of Magic II či Master of Orion IV (dobrá, byla to Alpha). Důležitější je, že si lidé připomněli, že velké strategické šlechtičně Civilization v průběhu devadesátých let vyrostlo mnoho malých herních pážat a pomocníků, jimž ale neprospělo stáří. Zapomnělo se na ně a nejtragičtější na té sedm let staré anketě zůstává, že ani jedna z oněch kýžených her dodnes nevznikla.

Jestli si totiž na tyto takzvané 4X strategie někdo vzpomněl, pak to byl Stardock s nehratelně zabugovaným a přeci jen trochu odlišným Elemental War of Magic, a pak už jen samotné meierovské Firaxis, které se však nezmohlo na víc, než jen na kolonizační polo-remake na enginu Civilization IV. Ostuda.

Čtyřikrát, děkuji

4X, to je zkratkovité zaklínadlo pro pojmy eXplore (prozkoumávat mapu), eXpand (rozšiřovat vliv), eXploit (využít přírodní zdroje) a eXterminate (zničit nepřítele). Tyto prvky před jednadvaceti lety zpopularizovala původní Civilization natolik, že se je autorské studio Microprose a ještě několik dalších cizích týmů rozhodly zopakovat v řadě dalších her a založit tím velkou rodinu speciálních tahových strategií, ve kterých se mísí jako budovatelské, tak i válečnické a diplomatické nadšení.

4X strategie byly staré Civilizaci vždycky dost poplatné, na druhou stranu se od ní dostatečně lišily, aby mohly nést své vlastní jméno. Proto například studio Simtex (pod dohledem Microprose) už v roce 1993 vydalo Master of Orion – „Civilizaci z vesmíru", kde kolonizujete planety a rok na to i „Civilizaci pohádkovou a kouzelnickou“ s názvem Master of Magic. Studio Stardock pak v té době položilo základy k další civilizační hře z vesmíru, slavné sérii Galactic Civilizations.

Prokletá hvězda

Koncem devadesátých let však popularita 4X her prudce klesla a to paradoxně při vydání jedné z nejlepších strategií historie Alpha Centauri. „V Alphě dodnes vidím Červeného trpaslíka. Jen bez humoru, zato s větší poetikou. Promlouvání k planetě a závěrečné nanebevzetí je to nejsilnější, co mě ve hrách potkalo,“ vzpomíná na Alphu Centauri můj kamarád a dnes programátor Petr Šebek. Necituji proto, že „chtěl být v novinách“,  ale že naprosto vystihuje i mé pocity. Zasněná hudba v momentě, kdy díky pokročilému výzkumu objevím "transcendentní jsoucno", mě nutilo doopravdy v něco věřit, byť to byly jen výmysly Sida Meiera. Alpha Centauri byla jediná vesmírná strategická hra s atmosférou...

Přesto bylo krátce po jejím vydání a komerčním neúspěchu jasné, že budoucnost nepatří Morgan Industries, ale realtime strategiím. Tedy hrám s líbivější grafikou, rychlejším spádem i jednodušší hratelností. Takže když v roce 2003 vyšel třetí Master of Orion, nikdo ne něj nečekal. Poslední fanoušky žánru navíc dorazily negativní recenze kritizující špatný interface, slabou umělou inteligenci a malé množství inovací. Tahová 4X strategie zemřela.

Kvalitní, ale pořád klon

Největší problém čtvero-iksek spočíval v jejich nepůvodnosti. Postrádaly rodokmen, byly vždy pouhými klony Civilization. A byť samy o sobě platily za její mnohem kvalitnější deriváty, veřejnost v nich viděla právě jenom derivát.

Nerenomovanost jednotlivých her způsobila postupný úpadek žánru. Odlišnost od původní Civilizace způsobila, že už i Colonization z roku 1994, tedy z dobyrozkvětu 4X strategií, nezískala adekvátní veřejné uznání ani dobrých prodejů. Přitom podobně jako Alpha Centauri patří ke hrám, které stojí za to vyhrabat z archivu i dnes.

Zkolonizujte se

Symbolickým důkazem trestuhodné odlišnosti Kolonizace od svého vzoru je fakt, že ji netvořil Sid Meier, ale jeho kamarád Brian Reynolds. Ten dnes pracuje v Zynze a jeho zatím poslední hra se jmenuje FrontierVille.

Reynolds zpočátku tvořil Kolonizaci úplně sám a spíše tajně ve volném čase. Teprve když si byl jistý, že se mu kolegové nevysmějí, o Colonization promluvil. "Brian předtím udělal jen pár grafických adventur, ale do  Colonization se opřel ve velkém stylu. Natolik se mu líbila původní Civilization, že chtěl prostě udělat něco podobného, ale s novými nápady, " zhodnotil svého kolegu Sid Meier.

Kolonizace se od svého vzoru samozřejmě lišila svoji myšlenkou. A zplundrování Nového Světa po Kolumbových objevech roku 1492 mělo vliv i na hratelnost. Již jste nezačínali budovat svůj národ na zelené louce a prakticky z ničeho. Nyní jste se jako zkušený kapitáni Korkoráni vydali s požehnáním evropského šlechtictva dobývat vzdálenou zemi a založit tam nejen nový stát, ale také výhodnou obchodní konexi. Dovolte odbočku – mně osobně nic jiného, než obchod s cukrovou třtinou nikdy nevydělal tak, abych mohl v Americe přežít. To  v mých očích poněkud shazovalo celý ekonomický systém. Při prvním fouknutí do plachet Isabelly jsem si měl vždycky domluvit obchod s třtinou, ale  tohle mi samozřejmě nikdo neřekl!..

Studio zblázněné do změn

Kolonizace v roce 1994 krom jiného konceptu přinesla také mnohá technická vylepšení. Tahle hra prošla při vývoji tolika úpravami, že ji Sid Meier považuje za důkaz, že herní designér je schopný zdokonalovat se do posledních dnů vývoje.

Na velké změny měl tvůrčí tým v Kolonizace chuť dokonce ještě dva týdny před odevzdáním kódu do lisoven. To  období, kdy už se do herního konceptu vůbec nezasahuje. V Microprose to však udělali. "Původní verze měla dvakrát větší městský rádius, než se potom ve hře objevil," vzpomíná Sid Meier. Kdo ví, co městský rádius obnáší a znamená, tak je mu jasné, jak moc studio zasáhlo krátce před uzávěrkou do hratelnosti.

Facelifty z nouze

Colonization byla skvěle vybalancovanou a motivující strategií a velká poptávka fanoušků po novém díle, nebo alespoň HD remaku donutila v roce 2008 Firaxis k tvorbě Colonization v rámci čtvrté Civilizace. Ačkoliv šlo o povedený kousek, hráči se s ním úplně neztotožnili. Mnozí se raději vrátili k open sourcovému klonu zvanému FreeCol. I vy můžete. Funguje dodnes.

FreeCol v sobě zahrnuje prvky, o kterých kdysi Sid Meier uvažoval, ale nakonec do hry nezařadil. Především si můžete zahrát proti většímu počtu evropských národů. Zatímco originální Colonization nabídlo Holanďany, Angličany, Francouze a Španěle, FreeCol dává k dobru další čtyři země včetně Portugalců, jenž původní hra vcelku trestuhodně opomenula. Vy byste freewarovou Colonization rozhodně opomenout neměli. Je to opravdový návrat ke klasice. Byť skromný.

Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam
Reklama
Reklama