Aliens: Colonial Marines Článek Colonial Marines: lži přišly draho

Colonial Marines: lži přišly draho

Ondřej Švára

Ondřej Švára

12. 4. 2013 22:39 1
Reklama

Zhruba měsíc trvalo, než Sega otevřeně přiznala, že Aliens: Colonial Marines byl průšvih jako vrata do katedrály. S průměrným hodnocením pod padesát bodů se tahle hra na Metacritics ocitla ve společnosti anonymního motokrosu a zombíkovské hovadiny The Walking Dead, a to pro léta očekávaný projekt opravdu není nejlepší vysvědčení.

V čem vlastně Sega spatřuje příčinu svého neúspěchu? Považte, že viníka našla v nevhodně zvolené reklamní kampani! Ta prý hru ukázala v mnohem lepším světle, než měla. Tohle kajícné konstatování je hodně nečekané. Sega totiž šije sama do sebe. Právě ona přehnaně načančanou estrádu objednávala.

Firma ale vlastně řekla jenom to, co už si každý dlouho myslí. Colonial Marines byla prostě habaďura. Na druhou stranu se však dere na jazyk otázka: Které píár nepřehání?.. Upřímně, každé.  Ale problém Colonial Marines spočívá v rozsahu onoho podvádění. Opravdu málokterý herní projekt se totiž rozhodl lidi klamat v takovém měřítku. Poslední Alieny si budeme dlouho pamatovat jako ukázku nejryzejší manipulace s veřejným míněním.

Vy přeháníte...

Graficky vycizelované trailery a neuvěřitelně načančané demo - právě tohle mělo zajistit šest let vyvíjené akci miliony prodaných kusů. Ovšem stal se přesný opak. Kopie se počítají maximálně v řádech desetitisíců, protože hráči ani kritika nedokázali zkousnout propastný rozdíl mezi filmově uhlazeným promem a doslova vyblitou realitou.

Plná verze hry neměla s předchozím reklamním obsahem vlastně vůbec nic společného. Aabychom všichni věděli, o co jde, připomeňme si trefně komentované video z Videogameru. Tam zjistíte vše potřebné.

Těsto lepší syrové

Kdybychom měli demo nových Alienů považovat za samostatnou hru, mohli bychom ji s klidem oštítkovat jako Colonial Marines 2 v next-genu po pěti letech vývoje. Natolik bylo lepší než plná hra. Přitom ale stačilo jen trochu ořezávat. Když se v ostré a graficky špičkově vyvedené ukázce vypne dynamické osvětlení, odlepí barevné filtry, uberou efekty a drobné detaily, máme tu místo "hollywoodského trháku" najednou úplně obyčejnou střílečku. Tak obyčejnou, jak jen hra s hodnocením pět z deseti může být.

Otázkou zůstává, proč byla finální verze hry tak kontraproduktivně destruována. Sega nyní tvrdí, že demo bylo hezčí prostě proto, že se tvořilo z několik měsíců starých buildů hry, jejichž technologie se do finální verze jednoduše nedostala. Zní vám to podivně? Ano, je to taková pohádka o tom, jak hry při svém vývoji vypadají lépe než na pultech.

Kouzlo s demoverzí

Bohužel, i pohádky v sobě mívají špetku pravdy. Občas se v herním byznysu skutečně stane, že štítek "Work in progres" znamená "Lepší už to nebude". A to proto, že se při tvorby reklamy buď zcela záměrně přepálí postprodukce, anebo se při závěrečném ladění naopak technologie ořezává, aby se splnily požadavky na framerate. Ať už se u Colonial Marines stalo cokoliv, byla to jedna z těch dvou věcí.

Colonial Marines opravdu není prvním projektem, který lidi oklamal technologií. Z minulého desetiletí si snad připomeňme kauzu, ve které britská organizace ASA, chránící spotřebitele před lživou reklamou, potírala vysílání trailerů na Call of Duty 2 a COD: Big Red One. Namísto skutečných gameplay záběrů se v nich totiž ukazovaly jen renderované filmečky a  ty samozřejmě podávaly falešný obraz o úrovni samotné hry .Tenkrát z toho byl docela poprask, ovšem drzost Colonial Marines ukazuje, jak rychle člověk zapomíná.

Čtyřnásobná katastrofa

Ovšem případ vetřelčího pukavce má ještě jeden rozměr. Všimli jste si, že roky oddalovaní Colonial Marines dopadli úplně stejně jako přenošený Duke Nukem Forever? A že obě vyčpělé hry "zachraňoval" Gearbox?

Ano, Alieny bude stejně jako Dukeho nejvíce nenávidět Randy Pitchford, šéf Gearboxu (Opposing Force, Borderlands). Celý loňský rok se nám ve vývojářských deníčcích prsil, jak je s vývojem Colonial Marines spokojený a že se máme těšit na starou dobrou hratelnost z AvP 1. A teď mu za blamáž přistávají na hlavě kupy hnoje. Zaslouží si to? Hm... ano!

Pro Gearbox byly totiž Alieni jen podružnou zakázkou. A když se přišlo na to, že je Gearbox ve vývoji laxní, Pitchford se nebránil nápadu rozporcovat vývoj Alienů mezi další tři studia. Další tři! A vzhledem k tomu, jak kvalitativně rozdílné jednotlivé části hry jsou, tvůrčí týmy spolu komunikovaly zřejmě jen po Skypu.

A co víc, Gearbox toho vlastně na Alienech příliš mnoho neudělal. Stahovatelný obsah totiž vyráběli Demiurge Studios s Nerve Software a příšernou singleplayerovou kampaň pomáhalo z velké části poslepovat TimeGate Studios. Považte - stěžejní část hry, která měla oživit skomírající značku, zpracoval tým, který má za sebou béčkovou akci Section 8 a dva datadisky k Fearu. Amatérštější přístup k velkému projektu si už snad nelze představit.

Hlučno po pěšině

Všechna čtyři studia se teď už měsíc přes média hádají, kdo má na čem větší podíl viny. Znamená to jediné - flaešný marketing rozhodně není jediným hřebíkem, se kterým se pro Alieny stloukla komerční rakev. Colonial Marines jsou prostě prasečí a zastaralá práce, přesně jako DNF. Spousta novinářů a hráčů čekala hru na úrovni prvního AvP, ale měli bychom se zbavit naivity. Žádná hra, na kterou se dlouho čeká, nemládne. A ve spojení s Gearboxem už raději nevěřte ničemu. Snad jen Borderlands.

Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam
Reklama
Reklama