co-cekat-od-steamos
Článek Co čekat od SteamOS?

Co čekat od SteamOS?

Redakce Hrej.cz

Redakce Hrej.cz

22. 9. 2013 22:53 8
Reklama

Už mnohokrát nám Valve dokázalo, že nepotřebuje E3, nepotřebuje Gamescom, nepotřebuje nic. Potřebuje jen víru ve vlastní schopnosti, produkty a občas i nějakou tu hru. Díky tomu má firma neotřesitelné postavení a šušká se, že o ní indiáni mluví jako o Tom, co udává trend. Steam je nejpopulárnějším digitálním obchodem, Gabe Newell samozvaný Bůh všemohoucí a Half-Life 3 ikonou, ke které se modlí i nejtvrdší jádro z gangu Skeptiků. Není se proto čemu divit, že prvním z trojice odhalených překvapení je vlastní operační systém SteamOS (podrobné představení zde) navržený pro hráče a všechny, kdo se nechtějí spokojit s uzavřenými platformami Xbox One a PS4. Myšlenka SteamOS je totiž naprosto jednoduchá - pojďme vytvořit systém, který poběží na jakémkoliv použitelném hardwaru, podpoří hry ze Steamu i všechny ostatní a bude vyvíjen se smyslem pro grafický výkon.

ZDENĚK PRINC: Konzole zemřely

I přes to, že víme o SteamOS zatím tak málo, zpráva, která ke mně skrz oznámení doputovala, mluví něco o tom, že Valve chce, aby si každý namixoval vlastní herní konzoli podle svého. A to mi vůbec nepřijde jako špatný nápad! Pokud vezmete v potaz, že nové konzole jsou i díky architektuře v podstatě výkonnými počítači, neměl by být problém portovat pro SteamOS, který běží na Linuxu. Valve je navíc krok napřed a už nyní potichu připravuje další oznámení, ve kterém promluví o všech AAA hrách, které v roce 2014 vyjdou s podporou nového operačního systému. Pak už bude na každém z nás, jaký hardware si vybereme a nikdo si už nebude moci za pár let stěžovat, že konzole nějakým způsobem brzdí trh.

Jistě, všechno záleží na tom, jak rychle vznikne základna uživatelů SteamOS a spekulovaného SteamBoxu, případně jiných licencovaných krabiček, Valve má ale pro tyto účely pár es v rukávu. Umíte si představit ten hukot, až bude Half-Life 3 oznámen exkluzivně (alespoň časově) pro SteamOS? A i kdyby ne, nevyhraje nakonec ta představa pohodlné možnosti streamovat hry/hudbu/filmy po bytě, neřešit kabely a užívat si rozrůstající rodinu nativní SteamOS her? Přidáte-li k tomu ještě možný budoucí scénář, že se SteamOS později přetransformuje v to, čím nikdy OnLive nedokázal být, tedy ve středobod cloudového hraní, pak mám o další herní "konzoli" poměrně jasno.

VOJTA DŘEVÍKOVSKÝ: Nečekám revoluci

SteamOS nepřichází úplně jako blesk z čistého nebe. To, že budoucnost hraní je v Linuxu ostatně hlásá Valve již mnoho měsíců a nějaký operační systém, buď verzi Linuxu nebo úplně vlastní projekt, který by poháněl (stále ještě neoznámený) Steam Box se dal čekat. Podobně jako Android bude mít SteamOS sympaticky otevřenou náruč uživatelským modifikacím, což je však zbraň dvoubřitá. Na jednu stranu se SteamOS bude moci dostat na široké spektrum přístrojů, na druhou stranu lze očekávat fragmentaci verzí podobně jako u Androidu. Vzpomeňme na různorodost verzí Counter Striku, která konec konců byla důvodem, proč Steam jako služba vlastně vznikl... Snad Valve nějak ohlídá vzájemnou kompatibilitu.

Vydání vlastního operačního systému je riskantní věc, ale Steam, potažmo Valve, má větší šanci uspět než například taková Ouya. Knihovna titulů na Steamu je jedna z největších, ne-li největší, mezi digitálními distributory a zájem o novinku je zajištěn již existující gigantickou uživatelskou bází. Odhalené systémové prvky jako streamování her (a multimédií) z PC/Macu, efektivnější využívání hardware a plná funkcionalita Steamu jsou jen třešničkami na dortu, který by tenokrát nemusel být lež. Nečekám od SteamOS žádnou revoluci ale tu Valve ani neslibuje. SteamOS je zkrátka odvážným, ale ne nerealistickým krokem vpřed rostoucí platformy, která již dávno není pouze obchod se hrami.

HONZA KONFRŠT: Raději bych GOG OS!

Tak nám zabili Ferdinanda. Událost, jež měla na společnost přinejmenším podobný dopad, jako má nyní na herní průmysl oznámení SteamOS. Nemusí se to tak totiž na první pohled zdát, ale Valve se právě možná podařilo zastínit všechny ty nové Xboxy a PlayStationy. Trh s PC je zkrátka obrovský a monopol, jaký drží Valve, je jen těžko pochopitelný. Nicméně to tak je, a všechno náhle nasvědčuje tomu, že budoucnost PC hraní skutečně spočívá na bedrech našeho milého Tuxe.

Já osobně něco takového nevnímám ani tak s rozpaky, jako spíše s rozhořčením. Ne, že bych snad Valve a Newellovi zazlíval, že upírají energii a zdroje někam jinam než směrem ke třetímu Half-Life, ale způsob, jakým prezentují budoucnost hraní na stolních počítačích, se v mých očích čím dál tím více přibližuje tomu, na co Gabe tak rád spílá. Toto může být první bezprecedentní krůček k uzavřenosti. Jistě, SteamOS rozjedeme na lecčems, od kalkulačky až po high-end stroje, vydávat na něm s pomocí Boží (a komunity) bude moci opravdu každý, a obecně nabízí spoustu kladných vlastností. Je si ale třeba uvědomit jednu věc – čím větší moc má v rukách Valve a čím více procent PC hraní spolyká, tím méně má svobody hráč samotný. Jistě, Steam není jen DRM, Steam je služba, a za to smekám dnes a denně při každém spuštění počítače, ale co když se za pár let změní ve Valve přístup k vydávání her a proces schvalování bude přísnější? Co když začne více podléhat mimoevropským zákonům ohledně obsahu her (ty naše jsou totiž velmi liberální)? A co když nějakým důvodem dojde k finančním problémům ve Valve a společnost bude odkoupena někým s odlišnou filozofií? Tyto otázky a další mi nahánějí husí kůži s představou, že by to ve Valve dotáhli ještě dál. Osobně nevnímám žádnou markantní snahu otevřít trh – jen vůli expandovat a nabízet CD klíč jako pouhou službu k zapůjčení. PC hraní je oproti konzolím stále ještě otevřené, neuzavírejme jej v jednotnou distribuční platformu fungující napříč zařízeními!

DAN KREMSER: Díky, nechci

Ano, jsem hráč, a to opravdu náruživý, ale zároveň jsem také student a jednou snad i normálně pracující člověk. Na jednu stranu tak systém vytvořený pouze na hry rozhodně uvítám, ale na tu druhou si jeho použití nedovedu představit. A nutno říci, že ta druhá část mého já v tomto případě drtivě vítězí. Systém postavený na Linuxu od distributora a vývojáře videoher totiž bude první rok nejen absolutně nevhodný k práci nebo do školy, ale jeho použití bude značně problematické i v samotných hrách.

Kdo mi zaručí, že všechny hry se na Steam OS dostanou, když většinu nejsem schopen hrát ani na zaběhnutém Macu? A to ani nemluvím o problému nedostupných aplikací pro platformy postavené na Linuxu. Zcela nejvíce se mi ale příčí nutnost pořídit si druhé PC. Jedno pracovní PC s Windows totiž rozhodně potřebuji a na SteamOS mi tedy jedno chybí. To si ale můžu pod televizi rovnou koupit next-gen konzoli, hrát všechny hry včetně těch exkluzivních a ještě mi odpadne plno starostí okolo samotného zařízení. Takže, děkuji, Gabe, ale nechci.

HLAS LIDU

killer000sp: Myšlenka přenášení her z PC přes LAN se mi hodně líbí, tak doufám, že to vyjde. Tím by se dala částečně vyřešit absence konzole! A jestli má Valve na to, aby vedle ostatních aktivit ustála i podporu operačního systému? Jestli na to někdo má, pak je to právě Valve...

ChrisDePlaystation: Myšlienka je to velmi pekná, aj jej využitie, no že by ma to niajak ohúrilo, to ne. Oplatí sa to, ked Linux je tak všobecne pozadu v popularite?

EnterTheNameHere: Nemám gauč, ale pohodlí bych rád... Že přijdou s OS na bázi Linuxu, se dalo čekat. Teď jen jestli poskytnou všechny ty vylepšení i pro zbytek GNU/Linux světa.

Adam Štrauch: Osobně doufám v nějaký compatibility mód s Windowsama. Wine sice nenabízí kulervoucí herní zážitek, ale firma CodeWeavers ukazuje, že se správnou péčí to není zase taková utopie. Pokud se navíc Valve podaří dohodnout s vývojáři na podpoře něčeho takového, nemusely by to být Windows za 3k, ale optimalizovaný SteamOS zdarma, do kterého budu bootovat kvůli hrám.

Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam
Reklama
Reklama