Clancyho duchové - historie série Ghost Recon
i Zdroj: Hrej.cz
Článek Clancyho duchové - historie série Ghost Recon

Clancyho duchové - historie série Ghost Recon

Tadeáš Pepř

Tadeáš Pepř

20. 5. 2019 10:00 8
Reklama

Spisovatel Tom Clancy svým světem špionáže, občanských válek a krvavých převratů stvořil pro vývojáře mimořádně živnou půdu. Během let francouzský Ubisoft stvořil desítky taktických akčních titulů založených na částečně fiktivních, částečně autentických popisech vojenské a špionážní techniky a zesnulý autor jim dodnes propůjčuje své jméno. Jistou dominanci v srdcích hráčů si postupně vybudoval kultovní tajný agent Sam Fisher se svou sérií Splinter Cell a elitní zásahové jednotky Rainbow Six, do pozadí tím byly odsunuty méně populární série, včetně jedné z nejstarších, Ghost Recon. Přitom elitní “duchové” poprvé úřadovali na obrazovkách počítačů a konzolí už v roce 2001. O osmnáct let později Ubisoft představuje jedenáctý díl a nadešel čas připomenout si, jakými trablemi za tu dobu tato parta pošťáků smrti prošla.

VĚŠTCI SE ZBRANÍ

Narozdíl od jiných titulů nesoucích Clancyho jméno je rodištěm jednotky Ghost Recon právě stejnojmenná herní značka. Studio Red Storm Entertainment, založené právě Tomem Clancym, skutečným britským mariňákem Dougem Littlejohnsem a herním producentem Stevem Reidem, už mělo za sebou několik povedených titulů etablujících rodinu Tom Clancy’s. Start vývoje Ghost Recon ale výrazně ovlivnil vydavatel Ubi Soft, který z dosud suverénního studia udělal v roce 2000 součást svého rychle se rozrůstajícího impéria. Možná i díky finančnímu polštáři ambiciózního vydavatele tým z technopolis Severní Karolíny vytvořil hru, která výrazně pomohla s definováním stále populárnějšího žánru taktických akcí.

 Výhradně FPS hratelnost vyžadovala pečlivé budování týmu

Tom Clancy’s Ghost Recon vyšel na PC v roce 2001, verze pro Xbox a PlayStation 2 následovaly o rok později i s prvním rozšířením a vývojový cyklus uzavřelo GameCube v roce 2003. Od plánovaných verzí pro handheldy nakonec studio upustilo kvůli technickým potížím. Přísně taktická akce představila nově vytvořenou elitní jednotku amerických speciálních sil Ghost Recon. Typicky dramatický příběh zasazený do roku 2008 vyslal členy jednotky do válkou zmítaného Pobaltí, kde ultranacionalizované Rusko terorizuje okolní země. Syrovou realističnost virtuálního konfliktu podtrhuje ten fakt, že v roce 2008 skutečně vypukl vyobrazený konflikt mezi Ruskem a Gruzií. Ghost Recon v dalších letech rozšířili skrze datadisky svou působnost i do Afriky (Desert Siege), na Kubu (Island Thunder) a do Kolumbie (Jungle Storm)

Clancyho duchové - historie série Ghost Recon
i Zdroj: Hrej.cz

Vznikající hratelnostní mix formoval obrysy prvních taktických stříleček. Výhradně FPS hratelnost vyžadovala pečlivé budování týmu elitních vojáků podporovaného ještě lepšími specialisty ze spřátelených zemí NATO. Pod kontrolou měl hráč dva tříčlenné týmy bojovníků a využíval trademark her Tom Clancy’s - prototypy skutečných armádních hraček. Záběry ze hry dnes mohou působit úsměvně, ve své době ale Ghost Recon nabízel nevídané možnosti vybavení hrdinů a u (velmi spokojené) kritiky bodoval i audiovizuálním zpracováním. V průběhu prvních dvou let se prodal téměř milion kopií a Red Storm Entertainment si nakonec připsali několik ocenění pro hru roku. V konkurenci Max Payne, Halo: Combat Evolved, Metal Gear Solid 2 nebo GTA III ! Tuzemskou zajímavostí je, že asi nejbližším žánrovým konkurentem v témže roce byla naše Operace Flashpoint.

ZASE TA KOREA

Železo se musí kout, dokud je žhavé. Hned v roce 2005, rok po vydání posledního rozšíření Ghost Recon, tedy dorazil druhý díl. Situace s platformami byla o něco složitější, původně byla korejská dvojka vyvíjena pro všechny čtyři hlavní platformy, nakonec ale kvůli paralelnímu vývoji dalšího dílu Advanced Warfighter PC verze nikdy nevznikla. Existující konzolové verze se naopak od sebe výrazně lišily. Především příběhem, zatímco se verze pro PlayStation 2 a GameCube odehrávala v roce 2007 (čímž dějově koketovala se Splinter Cell: Chaos Theory), ta pro Xbox uzavírala kapitolu korejského poloostrova o čtyři roky později. Hratelnostně se však výrazně nelišily. Už výrazněji připomínaly své následovníky, přehlednější souboje stavěly na pohledu třetí osoby a vizuálně šlo o obrovský krok vpřed.

Opět na hru navázalo rozšíření, stand-alone datadisk Summit Strike byl ale Xboxovou exkluzivitou. Společně s vyšší obtížností přinesl novou kampaň zasazenou do Kazachstánu. Vedle Halo bývá právě dvojlístek Ghost Recon 2 - Summit Strike považován za jednoho z průkopníků online hraní na původním Xboxu. Bohatý datadisk bojoval i s vlastními problémy, po vydání zaplavily internetová fóra stížnosti na nemilou systémovou chybu, která čas od času zničila uložené pozice a znemožnila dohrání kampaně.

STŘEDNĚ POKROČILÍ

Další léta se nesla ve znamení generační obměny konzolí. Ubisoft tvořil další díly taktické akce přímo zběsilým tempem, pokračování s podtitulem Advanced Warfighter stihl protlačit na trh už v roce 2006. Jistá roztříštěnost platforem dosáhla naprostého vrcholu. Tom Clancy’s Ghost Recon Advanced Warfighter vyšel na všech “velkých” platformách doby, jednoznačnou prioritu ale dostal úplně nový Xbox 360. Zatímco na původních konzolích hra výrazně připomínala své předchůdce, propagovaná next-gen verze odzbrojila fanoušky i kritiky parádní grafikou a inovovanou hratelností, která nasedla na rozjíždějící se vlnu cover systémů. Také jako jediná dala hráči na výběr obě možnosti pohledu, ostatní verze byly striktně FPS.

Populární web GameTrailers dokonce sáhl po svém historicky nejvyšším hodnocení

Tentokrát tým Ghosts operoval v největší mexické metropoli, ve snaze o obnovení pořádku v rozdivočelé zemi dostal k ruce nové hračky, tanky, helikoptéry, dálkově ovládaná autíčka a technologie odhalující pozice nepřátel. A kritika se alespoň v případě next-genu tetelila blahem. Populární web GameTrailers dokonce sáhl po svém historicky nejvyšším hodnocení 9.9. Na PC byl Advanced Warfighter přijat o něco chladněji a tradičně nejhůře ze srovnání vychází PlayStation 2, kde čísla odpovídají dokonce mírně podprůměrnému titulu. Rozdíl mezi téměř absolutním hodnocením je evidentní.

ÚTLUM

Pokud byl Advanced Warfighter next-gen bombou, druhý díl o rok později přitlačil na pilu ještě o řád tvrději. Ubisoft se vzdal ambicí na stárnoucí generaci a zacílil i na nový PlayStation 3, rozdíly mezi konzolemi a PC přesto přetrvávaly. Na počítačích hra více připomínala původní Ghost Recon, zatímco konzoloví hráči vychutnávali střílečku plně adaptovanou moderním parametrům. Recenze opět vyzněly velmi příznivě, navíc se oba díly Advanced Warfighter skvěle prodávaly. Obecně vzato lze tedy tuto vývojovou větev označit za velký úspěch. Přesto (nebo snad proto?) si značka Ghost Recon dala delší pauzu.

Clancyho duchové - historie série Ghost Recon
i Zdroj: Hrej.cz

Zatímco dosud studia Ubisoftu sypala jedno pokračování za druhým, přelom dekád znamenal jistý ústup ze scény. Ostatně v té době francouzský vydavatel narazil na zlatou žílu zvanou Assassin’s Creed, k ledu šla i sesterská série Rainbow Six a Splinter Cell marně hledal ztracenou identitu v pověstném “vývojovém pekle”. V roce 2010 vznikly dvě hry dedikované do té doby spíše přehlíženým platformám. Oblíbené PSP dostalo spin-off Predator a na Wii vznikla mizerně hodnocená exkluzivita bez podtitulu. Kruh o rok později uzavřelo příjemné překvapení, launch titul nového handheldu Nintendo 3DS Ghost Recon: Shadow Wars. Taktická tahová akce sice nedosahovala úspěchu svých větších bratříčků, patřila však k tomu lepšímu, co při spuštění prodeje 3D konzole nabízela.

ZPÁTKY DO BUDOUCNOSTI

Plány na vznik čtvrtého Ghost Recon vyšly najevo v roce 2009, vývoj evolučního titulu se ale brzy nebezpečně zacyklil. Původně mělo pokračování s podtitulem Future Soldier vyjít ještě mezi léty 2009 a 2010, nicméně série odkladů odsunula datum vydání až do poloviny roku 2012. Ubisoft to odůvodnil především časově náročným vývojem a snahou vyhnout se nejnabitějším předvánočním sezónám. Ke konci roku 2010 navíc došlo k rozsáhlé restrukturalizaci studií vydavatele (což vedle Future Soldier zpozdilo i vydání Driver: San Francisco). Další komplikací bylo mlžení v otázce PC verze. Tu v souvislosti s rozmachem pirátství a připravovaným free-to-play projektem Ghost Recon Online studio úplně zrušilo, později ale obrátilo a s menším zpožděním Future Soldier vyšel i na Windows.

Čtvrtý díl série skutečně změnil mnohé. Krok do blízké budoucnosti rozvázal Ubisoftu ruce, charakteristická láska k nejmodernějším válečným hračkám se prohloubila s technologií částečné neviditelnosti, futuristickými zbraněmi a pokročilými sonary. Tvůrci se navíc inspirovali u Call of Duty, zatímco dříve každý díl pracně budoval obraz jedné konkrétní lokality, Future Soldier hráče protáhl po celém světě. Při honbě za ruskými separatisty čtyřčlenné komando rozkládalo kartel v rovníkové Africe, lovilo obchodníky zbraní v Pakistánu nebo zabránilo nukleární válce v mrazivých končinách Sibiře. Jistou odlišností byl odklon od otevřené hratelnosti a často přísně lineární průchod misemi, to na druhou stranu tvůrcům umožnilo příhodně rozmístit nepřátelské jednotky a plně využívat jediný zbývající pokyn spolubojovníkům, sync shot. Jen málokdy si při hraní připadáte víc cool, než když jediným plynulým pohybem vaše jednotka vyřídí čtyři nebo pět nepřátel naráz.

Trend free-to-play her dosahoval v této době vrcholu popularity, zmíněný Ghost Recon Online byl tedy naprosto logickým krokem. Plánované verze pro WiiU se studio brzy zřeklo (pro Ubisoft byl prý vývoj čistě online projektu na nové platformě příliš složitý a nákladný), nově nazvaní Tom Clancy’s Ghost Recon Phantoms tedy dorazili jen na PC. Pomalejší a komornější hratelnost série opět táhla, hra se ale potýkala s mimořádně chamtivou finanční politikou a záplavou placeného obsahu. Postupný úbytek hráčů vedl až k úplnému zrušení oficiální podpory a vypnutí serverů v roce 2016.

DO BOLÍVIE A JEŠTĚ DÁL

Další léta znamenala pro Ubisoft období velkých úspěchů a velkých změn. Stále populárnější Assassin’s Creed se bezútěšně rozrůstal, nad Splinter Cell se nadobro zavřela voda a trh začala dobývat dvojice nových silných IP, Watch Dogs a The Division. Na jeden Ghost Recon se však přece jen místo našlo, v roce 2017 uzavřelo evoluci značky pokračování s podtitulem Wildlands.

Clancyho duchové - historie série Ghost Recon
i Zdroj: Hrej.cz

Opět bylo pro celý projekt směrodatné nastavení trhu. Ubisoft se téměř kompletně přeorientoval na obří živé světy a začal klást velký důraz na online složky hry. Nový Ghost Recon zasadil do rozlehlé Bolívie, zbavil se narativní příběhové linky a nechal tvorbu příběhu na hráčích. Multiplayer a kooperace se spoluhráči už nebyla jen jednou z možností hraní, stala se v zásadě elementárním prvkem hratelnosti. S tím souvisí i implementace mechanismů typických pro open-world multiplayer. Hráči sbírají zkušenosti, lootují, vylepšují své postavy, po (překrásném) světě se pohybují pomocí celé řady vozidel a nástin příběhového pozadí postupně rozšířilo několik obsahových balíčků.

Kritika označila Wildlands za mírně nadprůměrné, s patnácti miliony hráčů se však poslední Ghost Recon stal velmi úspěšným projektem. Společně s Division črtá budoucnost “her jako služeb”, čerstvě oznámený Breakpoint dle všeho pokračuje v jeho šlépějích a historie ukázala, že značka vždy věrně kopírovala současné trendy. Žádnou změnu tím pádem v blízké době očekávat nemůžeme.

Tak šel čas s Ghost Recon

2001 - Ghost Recon

2002 - Ghost Recon: Desert Siege

2002 - Ghost Recon: Island Thunder

2004 - Ghost Recon: Jungle Storm

2004 - Ghost Recon 2

2005 - Ghost Recon 2: Summit Strike

2006 - Ghost Recon Advanced Warfighter

2007 - Ghost Recon Advanced Warfighter 2

2010 - Ghost Recon Predator (PSP)

2010 - Ghost Recon (Wii)

2011 - Ghost Recon: Shadow Wars (3DS)

2012 - Ghost Recon: Future Soldier

2014 - Ghost Recon Phantoms

2017 - Ghost Recon Wildlands

2019 - Ghost Recon Breakpoint

Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam
Reklama
Reklama