Už to bude nějaký ten pátek, kdy se na Hrej objevil článek, ve kterém Tomáš Krajča rozebral téma vážných her. Že jich není zrovna dvakrát málo jsme postupem času tak nějak vypozorovali sami, jenže já jsem tvor od přírody zkoumavý a nedá mi to i nadále spát. Otázkou tedy je, proč se v moři her napříč všemi platformami vyskytuje jen zanedbatelná množinka komedií; zkrátka her, kterým nejde jen o stírání emzáků ze zdí vesmírné základny, nebo o sedmou variaci příběhu o prsaté archeoložce? Proč tu není větší procento herních komedií a vůbec, potřebujeme je?
-
ScreenshotyScreenshoty
Bylo to už ve starém Řecku, kdy přišli lidé na to, že nejenom tragédií živ je amfiteátr. Člověk se totiž potřebují smát a i když většina toho chichotání a pohihňávání pramení ze škodolibosti, stále pořád můžeme mluvit o činnosti věru prospěšné. Sta miliony lidí tak večer co večer usedají před televizi s tím, že se chtějí zasmát, nejenom bavit. A to jen proto, že bavit může člověka ledasco, ovšem komedie, o kterých dnes mluvíme, mají prvořadý úkol v podobě divákova rozesmátí. Tak, a co my, hráči, my usedáme, dost možná i ten večer co večer za monitory & televize s nějakou tou herní periferií v ruce a chceme se taky bavit, jenže s tím, že na ten smích se v poslední době nějako zapomíná.
Jedním z možných důvodů, proč nás většina dnešních her nerozesmává, je nekonečná snaha o maximální možnou míru reality ve hrách. Hry jako Half-Life 2, S.T.A.L.K.E.R., ale i Pro Evolution Soccer, nebo Richard Burns Rally, zasluhují absolutorium, v hodnocení dopadají na výbornou, ale ať už chceme nebo ne, smíchu v nich je pomálu. Pokud tedy chtějí vývojáři zpracovat svůj titul pokud možno co nejvíce realisticky, určitě se nedá počítat s přílišnou dávkou humoru. Je to možná smutné, ale dnešní svět, sloužící jako předloha pro zmíněné hry, není veselý. Zákonitě tedy nemohou být úspěšné hry od velkých vývojářů postavené na čemkoliv humorném a zákonitě tak nemohou být označovány za komedie. Bohužel, vše je natolik složité, že ani protipól, tedy naprosté odpoutání se od reality, například v podobě MMORPG, nebo fantastických strategií ještě nemusí znamenat, a spíše ani nikdy znamenat nebude, onen komediální úspěch.
Dalším důvodem je bezesporu alibismus, natolik populární vlastnost dnešní společnosti. Když hráči brblají, že je tahle, nebo tahle hra příliš „suchá“, člověk starající se o dialogy sem tam mrskne nějakou tu vtipnou hlášku v domnění, že je po problému a s čistým svědomím dá ruce zase pryč. Příkladem za všechny budiž třeba legendární Fallout, který ostrovtipem přímo čišel. Jenže, i když vám některé gagy z určitě uvízly v hlavě a určitě jste se i smáli, stále šlo jen o vatu, vyplňující příběh, točící se jinak kolem vážné a rozhodně ne dvakrát komediální situace. S touto „výplní“ se lze setkat prakticky ve všech žánrech, snad až s výjimkou sportovních her, které mají úžasnou duální vlastnost komedií a tragedií zároveň.
Když už ale mluvím o žánrech, přeci jen je tu jeden, jenž by se dal označit za záchranáře herních komedií – je jím jednoznačně adventura. Ačkoli i zde se většinou na pozadí vyskytuje nějaký ten zapeklitý příběh, případné „sranda prvky“ tvoří kompaktní hmotu, hodnou smíchu. Vzpomeňme například legendárního Sama & Maxe, nebo třeba Pankráce ze série her Polda. Zde je naprosto jasně vidět, že záměrem vývojářů bylo i přes vyšetřovací zápletku předhodit hráči titul, u jehož hraní by se měl smát. Sice tu momentálně nezastávám roli soudce, nakolik jsou inkriminované vtípky „smíchuhodné“, ovšem s trochou rezervy je lze považovat za komediálně vyhovující. Na druhou stranu je to ale nesmírná škoda, že se nám všechno takhle nepříjemně scvrklo do jednoho odvětví a v těch ostatních soustavný humor paběrkuje.
Jestli jsem ale o pár odstavců výše spílal dnešnímu světu za jeho vážnost, bylo by dosti nefér neoslovit i vás, lidi. Protože kdo jiný, než my, tvoří svět, ve kterém žijeme a ve kterém zdaleka nechybí jen humorné hry? Možná je to všechno jen kvůli nám, protože v porovnání s filmem je hra interaktivním médiem a my lidi už nemáme chuť vyvádět skopičiny. Důkazem tohoto faktu je třeba pohled na sérii Monkey Island. První díl vyšel v roce 1990 snad na všech tehdejších platformách, nebo do nich byl později portován. Podstatné je však to, že publikum přijalo humorný příběh, nezapomenutelné hlášky postav Stana, Voodoo Lady nebo pašáka Toothrota a všem bylo fajn. Jenže co teď? Doba zvážněla a pátý díl Monkey Islandu je za pořádně hustou mlhou.
Nakonec, to, že se humorné hry dostávají na okraj zájmu lze pozorovat třeba na sérii Leisure Suit Larry, a to od roku 2003, kdy začaly prosakovat informace o pozastavení vývoje. Dnes už se o novém dílu, pravda, trochu trhlé záležitosti vůbec neuvažuje a nám nezbývá, než utřít nos. Ba ne, jedničky a nuly fungují lépe, než egyptští balzamovači, my se díky tomu můžeme u monitorů zase smát a vzpomínat na to, co už nebude pokračovat. Je mi líto.
Kam dál?
Diskuze
sledovat diskuziAbyste mohli reagovat, musíte se přihlásit nebo se zaregistrovat.
misadlouhy napsal 20. 6. 2007 v 18.37
Letmo jsem si přečetl komentáře, a souhlasím!!! Žádný humor ve hrách není potřeba, je třeba pilovat grafiku a prodávat tíživě temné momenty při kterých většině hráčů stékají čůrky čehosi po zádech i v nohavicích. Také více kontrastu a zajímavých situací je třeba, více třeba pilovat grafiku. Humoru netreba.
Widl_CZ napsal 20. 6. 2007 v 22.23
To je trochu přitažený za vlasy. Já bych to přirovnal ke knížkám nebo filmům... ne vždycky má člověk náladu koukat na nějaký temný mysterizující dílo v nejlepším střihu a s nejnovějšími efekty. Občas je prostě nálada na to, skouknout nějakou prima komedii a prostě se jen bavit a od srdce se zasmát. Tam máš z čeho vybírat...
Ve hrách tenhle výběr prostě chybí...
Star_rader napsal 20. 6. 2007 v 20.15
Tak si třeba ještě letmo pročti článek, já myslím, že humoru stále třeba...
montana napsal 20. 6. 2007 v 16.13
Dost mi tam chybi Armed & Dangerous, ktery bylo (hlavne ve videiich) genialni :))
Eso.Rimmer napsal 21. 6. 2007 v 21.19
Já ho kousek hrál, ale abych pravdu řekl, tak mi to přišlo jako hodně slabý odvar z MDK2.
petr.osobne napsal 22. 7. 2009 v 15.33
No.... já ho dohrál...a MDK mi to vůbec nepřipomínalo..ani 1 ani 2...spíše mi to přípománalo občas až pythonovský humor...je to dobrá hra... ale MDK je kvalitativně výse.... :)
Eso.Rimmer napsal 20. 6. 2007 v 15.53
Já bych řekl, že krome vyloženě vtipných her chybí i hry veselé. Přijde mi, že je 95% her jsou jen pokračováním pokračování a v každém dalším díle se chlubí "ještě temnějším příběhem a atmosférou" (tím myslí víc násilí a krve). Kam se poděly hry jako Earthworm Jim nebo MDK2? Nejvíc mě ale štve to, jak se všechny hry vyvýjí s tím, že mají větší počet polygonů, víc speciálních efektů, fyziku atd atd a vůbec se nesnaží přijít s nějakým novým stylem grafiky. Možná se špatně vyjadřuju, ale zkrátka chci říct, že mi zkrátka chybí stylová grafika jako třeba v Jet Set Radio, Rez, MDK2...
Editováno: 20. 06. 2007 v 15.53
Paulman napsal 20. 6. 2007 v 19.48
Náhodou! Vem si třeba Serious Sama 2. Ten má skutečně nádhernou a veselou grafiku, navíc si myslím že je to hra opravdu velice zábavná (bohužel jsem hrál jenom několik prvních misí a demo ale doma mám starší the fisrt a the second encounter a vtipu je tu opravdu dost. A prostě jak říkám v Serious samovi 2 je ta grafika skutečně veselá a vtipná
Eso.Rimmer napsal 21. 6. 2007 v 21.23
Serious Sama jsem v podstatě nehrál, ale budiž. Nicméně na jednu odlehčenou FPS typu Serious Sam pořád připadá dalších 100, které se tváří vážně...
petr.osobne napsal 22. 7. 2009 v 15.34
Serious Sam.... nu, první díl byl ale lepší.. :)
Ale REZ...... na tu hru nezapomenu...:D
p2k napsal 20. 6. 2007 v 15.38
Modifikace Force Of Evil pro hru HALF LIFE rozhodně humor nepostrádá. Jelikož je zdarma a je to mé nejlepší dílo vydané v roce 2003 tak doporučuji. Dění má dvě kapitoly, první je utěk a druhá záchrana jaderné elektrárny Temelín od šílených aktivistů. Na hráče čeká několik humorných situací a také nečekaný zvrat. Najdete na adrese http://www.volny.cz/forceofevil
Ještě doplňuji, že modifikace je v češtině.
Editováno: 20. 06. 2007 v 15.42
Přiložený obrázek: Exteriéry Temelína
Mc1305 napsal 20. 6. 2007 v 13.42
Chybí humorné hry? No ono stačí když je nějaká hra trapná až to bolí nebo je nepovodená a díky odfláklé optimalizaci, ai nebo lecčem jiném je humorných situací dost :)
ErwiN napsal 20. 6. 2007 v 15.50
to je fakt...s humornymi hrami je to podobne jako s erotickymi (casto jsou tyto aspekty vlastne i spojeny)...v obou pripadech to vetsinou stoji dost za hovno...:)
Robotron3 napsal 20. 6. 2007 v 13.38
Pravda pravdouci! Na ty ulicniky by clovek malem zapomnel, a jaka to byla bzunda... :)
Editováno: 20. 06. 2007 v 13.39
szalai napsal 20. 6. 2007 v 10.19
oni tvurci by asi chteli delat humorne hry ale je to tezky byt vtipny ne trapny
Widl_CZ napsal 20. 6. 2007 v 09.44
Se Scraplandem naprostý souhlas, hodně mile mě to překvapilo. Původně jsem to ani instalovat nechtěl, ale jsem rád, že jsem to podstoupil :)
Humor opravdu chybí, nějak se na to u vývojářů zapomíná... přitom taková opravdu parodická hra typu "Žhavé výstřely" by byla naprosto skvělá.
Já nemůžu zapomenout na sérii No One Lives Forever, tam jsem se chlámal při čtení deníčků a poznámek a odposlechu rozhovorů skoro pořád :) A to to je přitom vyloženě akční hra... ale když se chce, tak všechno jde odlehčit, aniž by to vypadalo ve výsledku kýčovitě :)
ErwiN napsal 20. 6. 2007 v 15.48
souhlas...navic byl humor v NOLFu inteligentnejsiho razu a snad nikdy mi neprisel nejak zvlast trapny (i kdyz "prdici bomba" tak muze na prvni pohled pusobit, ve vysledenem kontextu tomu tak nebylo)...k tomu vsemu to byla po certech kvalitni FPS (oba dily, J.A.C.Ka nepocitam) a proto dodnes kraluje memu pomyslnemu osobnimu zebricku akcnich her...
reikoma napsal 20. 6. 2007 v 08.18
Poslední dobou ve hrách opravdu na humor nezbývá dostatek místa. Všichni se uchylují k absolutnímu zážitku z rádobyrealismu, kterým se dnes vývojáři chlubí a předbíhají, zda v tom či onom produktu je realismu nejvíce. Humor ve hrách chybí, je to holý fakt, a humorné hry vznikají velmi velmi poskrovnu. Proto mě teďka hodně potěšila série adventurek se Samem a Maxem - ikdyž to byly jen epizodické příběhy, pobavil jsem se dobře. V době minulé takovýchto zábavně-humorných her vznikalo více. Vzpomeňme na Skullmonkeys či Neverhood, z poslední doby mě pobavila "6 ženichů a jeden navíc", ale prostě je jich pořád málo. Pokud je hra dobrá, pobavíte se vždy - ale zasmějete se???
Widl_CZ napsal 20. 6. 2007 v 09.47
6 ženichů má naprosto úžasnej dabing :) O to víc mě potěěšilo, že ve Scraplandu dabují stejní "herci". Teplý Týnec je super
Robotron3 napsal 20. 6. 2007 v 07.41
No, je to pravda tohle, taky jsem uz nejednou uvazoval nad tim, proc je dnesni doba herni tak vazna? Vzdyt komedie v jinych oborech jsou tim komercne nejzadanejsim a i nejuspesnejsim. Na druhou stranu zrovna vcera jsem hral Scrapland, co byl u levelu a prekvapila me tam mira srandovnich narazek, zrejme primo od pana Americkyho Mcgee, kdy třeba hlavni postavicka prijede do mesta a jako tu nejpodradnejsi praci (spolecne s umyvacem zachodu), muze dostat akorat tak novinarinu (a to je fakt v roboti spolecnosti ten nejvetsi povl :), jako ze samozrejme narazka na herni novinarinu a pripadnou kritiku hry samotne. A i jinak je tam spousta humornejch zazitku, kdyz clovek se umi divat. Ta hra se mi dost libi a to jde vlastne o akcni rekneme trochu adventuru.
No jinak vedle Lucasovek, ktere jsou ve srande kopce asi tou nejvetsi klasikou bych zminil urcite Neverhood, to si myslim, ze naseho tmelaka jen tak nic ve srande neprekonalo a jeste dlouho neprekona. Uvidime treba, jak na tom bude Overlord, na ten se tesim hlavne skrzeva tu srandu :)
Jinak vic srandy! Vic legrandy pani vyvojari! Chytte se za nos!
Editováno: 20. 06. 2007 v 07.46















petr.osobne napsal 22. 7. 2009 v 15.30
Zcela upřímně u spousty her se lze hodně dobře zasmát...ale je třeba tten humor cítit. Kdo se vyžívá ve společenské satiře, tak se dobře zasměje u GTA4, navíc třeba v Half Life 2 těch úsměvných narážek bylo taky dost...ale každopádně humoru jako bylo dříve se už v komerčních hrách opravdu mnoho eobjevuje a objevovat aspoň nějakou dobu nebude. ze zábavy se stal průmysl, a u průmyslu jde o bussiness.... co už... hrejte nezávislé hry.. :D