Článek Bojovat jako holka

Bojovat jako holka

Ondřej Hrabec

Ondřej Hrabec

16. 10. 2010 22:37 9
Reklama

Co patří ke krásným autům? Většina z nás odpoví, že krásná žena. Podobného, leč více seriózního, principu spojování technických výdobytků s něžným pohlavím se snaží dosahovat i herní průmysl, pro nějž se jedná o zajímavou a početnou skupinu zákazníků. Hříčky na facebooku, skákačky na telefonech i občasné stepování před obrazovkou s pohybovým ovladačem u našich drahých poloviček nemusí být v přílišném konfliktu s ideálem ženské role. Jiným bojištěm se však stává sféra tradičního hraní, zejména to onlinové, jež chtě nechtě zavání podezřením.

Každý se může přiznat sám za sebe, kolikrát se při hraní automaticky domníval, že avatara druhého hráče ovládá muž. A povětšinou se pravděpodobně nejednalo o omyl. Ze statistického šetření Nicka Yee (2008) na 40 000 amerických hráčích MMO her totiž vychází, že 85 % zahrnuje muže v průměrném věku 25 let. Zbytek zastávají ženy, které jsou však v 80 % starší 22 roků (muži v 56 %). Žádná převratná novina, že? Zajímavým faktem se pak stává, že převážná většina z nich hraje se svými partnery, kteří je k hrám tohoto typu také dovedli. Co je k tomu vede?

Hrajeme v páru

Důvodem nejsou dle Nicka Yee ani tak klasická tvrzení zdůrazňující převahu maskulinních na úkor nekonfliktních/kooperativních her, nedostatek silných hlavních hrdinek atd., ale spíš obava z převážně mužské komunity. Stejně jako každý seriozní hráč se nachází v představách hrám neholdující veřejnosti na pomezí puberty a ohrožující duševní nemoci, ani holkám od her se nedávají příliš atraktivní popisy (ponechme stranou ty nevyžádaně flirtovní), nehledě na komentáře o jejich herních dovednostech. Z toho důvodu se pro ženu stává mnohem snazší a společensky přijatelnější dostat se do herní komunity za pomoci svého přítele. Muž je vstupenkou do nového světa a obecně dochází k tomu, že trvanlivější vztahy se navazují později v životě, čímž lze vysvětlit vyšší věk hráček. Pro tuto interpretaci hovoří i další výzkum usvědčující ženy z preferování vstupu do tmavých kobek herních internetových kaváren za mužského doprovodu. Hraní zkrátka není jenom o obsahu hry a osobnosti hráče, nýbrž i o podmínkách při nichž hrajeme a kdo nám ke hře umožní „přičichnout“.

Pro muže hraní skýtá možnost odpočinout si od práce, vysadit, ponořit se o samotě do aktivity. Zato opačné pohlaví vyhledává společnost jiných osob při hraní přibližně v dvojnásobném počtu případů. Společné chvilky s partnerem při videohrách umožňují sociální kontakt a zároveň intenzivnější prožívání emocí, které je typické pro skupinové hraní.

Stereotypy

Když už se však ženy do online světa propracují, dosahují průměrné herní doby 22 hodin týdně jako muži a i v dalších oblastech se jejich motivace s jistými odlišnostmi (větší zaměření na vztahy a upravování svého avatara) podobá té mužské. Ano, najdou se hardcore hráčky, co chtějí střílet mimozemské invaze nepřátel, grindovat hodiny na jednom místě, přeměřovat se ve skóre o to, kdo je lepší. S roztomilými simíky za nimi rozhodně nechoďte. Odlišnosti v přeceňování výkonu totiž pramení spíš z věku, než z pohlaví. Ženy bývají v onlineovkách starší, pročež se i snižuje v průměru jejich lačnění po bezpodmínečných úspěších.

Nick Yee popisuje dvě hlavní vysvětlení chování hráček v online světech, které koliduje se stereotypem ženské role:
1. Proti gustu žádny dišputát – MMO hry umožňují každému najít si svůj herní styl.
2. Přišla hledat přátele, zůstala kvůli hubení draků – začínáte hrát přesně dle stereotypu, ale po čase vás začne bavit experimentovat a zkoušet si nové role, postupy. Hráč touží po moci a slávě, následně tlachá s přáteli víc, než hraje. Hráčka hledá zprvu vztahy, poté „kempí lamy na respawnu“.

Tradiční hraní i v dnešní době ženy dostává do rozporu mezi tím, co je společností odměňované a co naopak pronásledované. Dokonce se tak nemusí dít vědomě. Účelem tohoto tematického článku není mužskou hráčskou komunitu přílišně obviňovat z diskriminace, ale spíš se zamyslet nad stereotypy týkajícími se hráček, které pak přijímají za své. O tom hovoří i další poznatek této studie popisující odsunutí role dívek v MMO hrách do kategorie se svítícím nápisem podpůrné (support). Pro ženy se objevuje jako výhodnější se této role zhostit, protože nehrozí tolik třenic s opačnou stranou barikády či vlastní pohlavní identitou, která podléhá do velké míry sociálnímu vlivům (výchovné postupy typu: „Panenky ano, ale na autíčka ani nesáhneš!“). Proto se rozhodnou raději healovat ostatní do zblbnutí i za cenu určitého sebezapření, nebo raději vlastní pohlavní identitu skrývat, k čemuž může přispět i šikovnost hráčky. Přece když někdo hraje dobře, tak to není holka, abych to vyjádřil dalším stereotypem.

Novodobé amazonky

Zapomeňte na spoře oděné slečny posazené do provokativní pózy před monitory. Tyhle holky opravdu umí. Tým profesionálních hráček Frag Dolls, z názvu již čiší koňská dávka emancipace, se věnuje FPS titulům. Z fotky vedle článku se mužské oko může pokochat koncentrovaným estrogenem, který odrovnal v herním prostředí nepočítaně hráčů. Podobně silné symbolické zakotvení se objevuje i v jejich nicknames – Phoenix, Psyche, Spectra či Valkyrie. Jedna z hvězd tohoto týmu Morgan Romine popisuje svoje občasné potíže v branži historkou z minulosti, kdy zašla do místního obchodu pro nový Nintendo DS titul a prodavač se jí při placení neobezřetně ptá: „Pro koho to máte?“

V zatuchlých dungeonech a krvavých arénách World of Warcraft se také pohybují slečny, co neberou hraní jen tak na lehkou váhu. Historickými příklady jsou Sniffy (holy paladin) z elitní skupiny Nihilum, následně Ensidia, která svým půvabem aspirovala na pozici idolu WoW komunity. Dále lze jmenovat Hafu (restoration druid), již od Sims k WoW, zejména k její PvP složce, přivedl její přítel. Nakonec dosáhla 2650 rating v první sezóně v kombinacích warrior/druid. V roce 2008, ve svých 16 letech, obsadila se svým týmem první místo na MLG Dallas 3v3 WoW Tournament spojené s odměnou 12 tisíc dolarů. V několika sezónách se umisťovala na špici žebříčku jedné z nejtěžších skupin (battlegroup), kdy dokázala něco nevídaného v oblasti dominované muži.

Na závěr pár otázek pro čtenáře. Hrajete v páru? Narážíte často na ženy v MMO? A co postavení hráček v této oblasti? Kolik svých partnerek jste přivedli ke hraní? Jsou dle vás muži jistými gatekeepery do tohoto světa?

Zdroje

Yee, N. (2008). Maps of Digital Desires: Exploring the Topography of Gender and Play in Online Games. In Kafai, Y., Heeter, C., Denner, J., & Sun, J. (Eds.)
Beyond Barbie and Mortal Kombat: New Perspectives on Gender and Gaming (pp. 83-96). Cambridge, MA: MIT Press.

Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam
Reklama
Reklama