ati-technologies-aneb-tri-grafiky-v-jednom-stroji-realitou
Článek ATi Technologies aneb tři grafiky v jednom stroji realitou

ATi Technologies aneb tři grafiky v jednom stroji realitou

Ondřej Grym

Ondřej Grym

13. 6. 2006 22:39
Reklama

ATi Technologies opět boduje a dostává se do popředí zájmu uživatelů. Herní svět s údivem sleduje její počínání, jehož vrcholem mají být až tři grafické karty v počítači, kdy se dvě starají o renderování scény, třetí pak vypočítává fyzikální model prostředí a zcela tak nahrazuje zatím spíše kritizovaný akcelerátor Ageia PhysX.

AGEIA PhysX odchází do zapomnění

„Rozšířením platformy CrossFire o akcelerátor fyziky reagujeme na požadavky tvrdého jádra hráčů – CrossFire totiž není platforma pouze nás ATi, je to také systém hráčů,“ uvedla firma v rozhovoru pro deník XbitLabs. ATi tvrdí, že její grafická jádra spolehlivě nahradí cokoli, co je postaveno kolem čipu Ageia PhysX. Vedení společnosti také představilo několik poměrně zajímavých výkonových grafů, kde je PhysX procesor bit až to hezké není.

Například v jednom z vlastních benchmarků porovnává ATi jádro Radeon X1600 XT (590 MHz, 12 pixel shaderů) s jednotkou Ageia PhysX (366 MHz). V testovacím programu nechávají vývojáři Radeonu srážet statisíce kulatých objektů. PhysX jednotka ze sebe za sekundu vypotí kolem půl miliónů vypočítaných kolizí. Jádro X1600 XT jich však za stejnou dobu vychrlí přes milión, holedbá se ATi. Situace je ještě zajímavější, pokud se do dema zapojí čip Radeon X1900 XTX (650MHz, 48 pixel shaderů). Počet kolizí vypočítaných za vteřinu pak dosahuje více než pěti miliónů.

ATi zároveň dodala, že není nutné vlastnit hned tři grafické karty pro úplné nahrazení PhysX čipu. Představila tak podobný systém jako nVidia, která říká, že jedno z jader zapojených v SLI režimu může renderovat scénu, druhé se pak stará o hodnověrné ztvárnění fyzikálního modelu. Podobně by tomu bylo u ATi – zahálející ze dvou jader by se pralo s požadavky Havok FX enginu, jenž už dnes (betaverze programu, finální bude dostupný koncem léta) při výpočtu fyziky podporuje Shader Model 3.0. A jak znám, s SM 3.0 si moderní grafické karty velmi dobře rozumí.

Perlička na závěr: grafické karty, které by byly použity v jednom počítači pro různé druhy výpočtů, mohou být podle ATi totálně odlišné – například Radeon X1600 XT si podá fyziku scény, čip X1900 XTX se pak postará o její vizuální ztvárnění.

Windows Vista: betatest pro Microsoft

Přicházející Windows Vista zásadně změní podobu počítačů. Jeho vysoké hardwarové nároky se nemile projeví již v lednu příštího roku a zoufalí hráči vykoupí nejeden obchod s elektronikou, aby si na pár dalších měsíců zajistili solidní výši fps. Jak se bude nový systém chovat si však můžete vyzkoušet již dnes. Po dlouhých měsících, kdy Vista procházela neveřejným betatestem, totiž Microsoft vypustil poměrně stabilní betu, kterou si může z jeho stránek stáhnout kdokoli.

Avšak pokud už se rozhodnete pracovat pro Microsoft zadarmo (nejlepším betatesterem je běžný uživatel, který nachází programové mezery a bez nároku na honorář je reportuje výrobci), vězte, že „systém Windows Vista v rámci Customer Preview Program není určen průměrnému uživateli, ale spíše počítačovým nadšencům a specialistům,“ jak varuje Microsoft. Program totiž není dokonale odladěn a mohou se v něm vyskytovat poměrně závažné chyby, se kterými si laik těžko poradí. Všem zájemcům o betaverzi Visty pak firma doporučuje nainstalovat nástroj Windows Vista Upgrade Advisor Beta (download), který by měl posoudit, zda je daná mašina vhodná pro Vistu či ne. Nehotový operační systém naleznete ke stažení zde.

Zájem uživatelů o Vistu byl hned první den, kdy ji Microsoft zpřístupnil široké veřejnosti, obrovský. Počítačové servery tohoto softwarového giganta šly pod jejich požadavky do kolen – například ještě ve čtvrtek 8. června, tj. asi 24 hodin po uvolnění nejnovější betaverze, bylo Vistu téměř nemožné stáhnout. Microsoft počítal i s tímto scénářem a všem, kteří se k downloadu Visty nedostanou, nebo jsou vybaveni pomalým připojením k síti, ji nabízí na DVD nosiči.

Autor je redaktorem Novinky.cz, on-line magazinu deníku PRÁVO a portálu Seznam.cz
Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam
Reklama
Reklama