aspon-je-co-hrat
Článek Aspoň je co hrát!

Aspoň je co hrát!

Luke

Luke

7. 4. 2008 22:00 2
Reklama

Kdyby velký Shodan nevynalezl RSS kanály, zřejmě by se mnoho z nás potácelo v internetovém chaosu a nevědělo by, kam dříve skočit. Nejen, že jsou snadno dosažitelné hlavní novinkové stránky nebo specializované servery, ale také se dají k rannímu kafi naservírovat soukromé blogy osobností a herních novinářů, o jejichž práci si sice můžeme myslet své, ale jejich soukromé názory jsou zajímavé. A tak se již několik měsíců směji pod vousy, když mám před sebou den naplněný vyhledáváním informací o nové trojáčkové hře a ráno se dozvím, kdo na druhé straně polokoule je v tranzu z nejnovější nezávislé pětiminutovky. RSS kanály tak poskytují kromě informací i zajímavý obrázek toho, čím se intelektuálně napájí herní komunita. Nezávislými hrami nebo flashovkami, chcete-li. Prostě prkotinkami. Ručička měřáku herní zábavnosti se podle takové statistiky nebezpečně vychyluje k hrám, které se šíří zdarma nebo za minimální poplatek a nemusí se na ně čekat týdny, měsíce, roky, desetiletí.

Malá hra vydaná obskurní firmou s počtem zaměstnanců jedna má nesporné výhody, jak ve volném čase, tak v pracovním životě. Jako herní novináři musíme často čekat na nové informace, obrázky, videa, rozhovory vedené kýmsi kdesi v angličtině a mezi těmi střípky informací je jakési vakuum. Vakuum volá po naplnění, a tak není divu, že i servery a časopisy věnující se převážně trojáčkovým titulům začínají dávat prkotinám čím dále více místa. Důvodů je řada: nemusíme je brát tak vážně, jejich pochopení zabere pouze několik sekund, použité nápady častokrát překvapí více, než revoluční postupy, o kterých nás tři roky před vydáním informují velcí vydavatelé a hlavně je můžeme zvesela nabídnout svým čtenářům zdarma nebo formou odkazu na flashovou stránku. Vedle toho také figuruje úměra zábavy ke strávenému času a řekněme si upřímně, že v životě pracujícího člověka je přes den jen málo času na zanoření se do poslední hitovky. Stačí deset minut na pobavení a hurá zpátky k práci.

Nenáročnost nebo casualita (ha!) má efekt i na laiky, kteří po seznámení s Passage nebo Graveyard jen polknou a řeknou: jééé. A tak prkotinky vesele přemosťují herní komunitu s nehráči, což je věc, o kterou se snaží velké mozky herního vývojářství přibližně patnáct let a nakonec jaksi nechtěně vymyslí The Sims a World of Warcraft. Pakliže vstupují do hry platby za hru, jsou na tom autoři prkotin možná lépe, než velcí vývojáři. Jako takový autor Cortex Command si dělám přes den normální práci a občas si sednu k naprogramování dalších funkcí ve hře. Pak to dám na internet, prodávám a pomalu se čas směňuje ve výdělek – nezávisle na tom, jak dlouho prodej trvá. Týmy za velkými hrami se oproti tomu zuby nehty soustředí na první týdny prodávání, kdy se modlí, aby prodeje překročily alespoň ten milión a aby se dalo říci, že se čtyřletý vývoj jakž takž zaplatil. Ani pak nenadchází pro běžného zaměstnance nirvána – podle doslovných výpovědí vývojářů je konec vývoje, začátek prodeje a výdělek tak akorát na zahájení vývoje nového titulu.

Autoři prkotinek jsou na tom lépe. Pakliže jim to jde opravdu dobře, dostávají sponzorské dary a beze spěchu vyvíjejí nové věci. Anebo na svojí stránku dají odkaz na PayPal s prosíkem, že jsou chudí a potřebují na chleba (to kupodivu funguje). Na nezávislou scénu není kladen požadavek po DirectX 10 prezentaci, tímpádem ani netrpí komplexem z málo efektové hry. Prostě si tak vytvářejí, jednou za čas něco vyhodí na internet, postupem času sbírají peníze a mohou se cítit zatraceně nezávisle. Je to tak trochu návrat ke garážovému vyrábění her, kdy jeden člověk zvládl mnoho věcí. A takových garážových lidí je hodně. Tolik, že zaplňují RSSka a my jsme vděční za to, že to dělají a máme alespoň co hrát při čekání na Red Alert 3, Gears of War 2, The Sims 3 anebo Warhammer Online. Ono jde nakonec hlavně o to, abychom se bavili...

Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam
Reklama
Reklama