Desert Rats vs. Afrika Korps Článek Africká mise

Africká mise

Jaromír Möwald

Jaromír Möwald

6. 11. 2008 23:59 4
Reklama

Když se podíváte na to, kde se odehrávají hry, které jsou v současné době na trhu, zjistíte dvě věci. Buď je to nějaké neexistující místo (třeba vesmírná stanice, Dead Space nechává pozdravovat), nebo něco totálně provařeného, kde nechaly své zářezy miliony her předtím. Třeba Fallout 3. Post-apokalyptická krajina daleké budoucnosti tu už přece byla tolikrát, že každý správný hráč ví, jak se zachovat v případě, že by těm nahoře krapítek přeskočilo a jen zlehka polechtali velké červené tlačítko. Proč ale tvůrci nevyužívají častěji zapadlé kouty naší planety Země? Ulice Londýna, Paříže a New Yorku přece už dávno známe, ale co takové tropické pralesy v Nigérii? Nebo místo zrodu prvního člověka, střední části Afriky? Zkrátka a dobře, z jakého důvodu se hry snaží Afriky vyvarovat, co nejvíc to jde? Můžete namítnout, že v Africe se na první pohled neděje nic zajímavého, jenže to by byla obrovská hrubka. Co třeba genocida v Darfúru? Říká vám něco kartaginská říše, svého času druhá nejmocnější po římské? Nebo mocně se rozvíjející a zároveň neuvěřitelně problematická oblast jižní Afriky? Bitva u města Mogadišu v roce 1993? Pokud ne, alespoň na ty pyramidy v Egyptě byste si vzpomenout mohli…

Právě po této neprobádané a velmi trnité stezce se vydala Far Cry 2 a nutno uznat, že si cestu hustou džunglí prosekává hodně ostrou mačetou. I přes možná příliš pesimistický úvod ale rozhodně není první (a doufejme ani poslední) hrou, která svůj ukazováček na globusu píchla lehce nad Antarktidu. Dost možná ale je pionýrem v oblasti opravdového využití reálií a vůbec interakce s prostředím jako takovým (a ne, teď opravdu nemám na mysli realistické kácení křoví za pomoci těžkého kulometu). Války gangů, diamanty jako jediné hodnotné platidlo, neustálá hrozba malárie od všudypřítomných komárů, zbraně pro každého, vyprahlé planiny plné suché trávy, které přímo vybízí k otestování nějakého toho molotovu, a hlavně nádherná příroda. Kromě dětských bojovníků, kterým místo lízátek a kopačáku vnutili do rukou kalašnikovy, je vše na svém místě.  A nemuseli jsme pro to jezdit do žádné daleké dimenze nebo čekat, až nám v Severní Koreji emzáci zmrazí půlku džungle. Střílečky jsou sice super, ale jak jsou na tom ostatní herní žánry? Pojďme se na ty nejdůležitější mrknout.

Strategie

Právě strategie se do Afriky podívaly nejvíckrát. Stačí si vzpomenout na naprosto perfektní Pharaoh, který, byť vyšel už v roce 1999, má stále co nabídnout i dnes. Kromě zevrubné, ale i tak hodně poučné historie starověkého Egypta jste si mohli postavit Sfingu, pomáhat se stavbou královského komplexu v Luxoru a nakonec uložit své zafačované tělo k věčnému spánku ve vlastní pyramidě. Stejně tak Rome: Total War se mohl pochlubit docela dobrým historickým zpracováním Afriky, byť pouze její severní (v té době však nejdůležitější) části. V duchovním pokračování faraóna s názvem Immortal Cities: Children of the Nile šlo prakticky o to samé, tedy výstavbu vašeho zpočátku skromného, posléze však vskutku monstrózního městečka, pouze grafika se přesunula do tří rozměrů a vy jste se mohli procházet po ulicích a obdivovat sice lehce stylizovanou, ale přesto věrnou architekturu. Nesmíme také zapomínat na celou řadu strategií z druhé světové války, které nejlépe reprezentuje Desert Rats vs Afrika Korps. Sice jste se stále pohybovali na území severní Afriky, tentokrát jste se ale podívali i jinam než do Egypta. A i když na obhlížení turistických atrakcí nebyl příliš čas, alespoň vám bylo ukázáno, jak moc důležitá byla právě severoafrická fronta ve druhé světové válce.

Adventury/Akce

Co se týče klasických point’n click adventur, není moc z čeho vybírat. Monkey Island byl v Karibiku, Broken Sword se zase Africe vyhnul velikým obloukem a novější Syberie se zase na vyprahlou poušť příliš nehodila už jen kvůli názvu. Situaci lehce zachraňují akční adventury ve stylu Tomb Raidera. Lara do Afriky (hlavně tedy opět do Egypta, jako by vývojáři měli na mapě kolem něj jen černočernou tmu) zavítala hned několikrát, nedávno například v Tomb Raider: Legend. Datadisk k prvnímu dílu, známý pod jménem Unfinished Business, však nemohlo překonat nic, protože při jeho hraní jste, až na malou atlantidskou odbočku, neopustili podzemí Údolí Králů. Zajímavou, byť trošku starší alternativou může být lehce výuková záležitost Africa Trail, vydaná v roce 1997. V té jste se skupinou tří dalších lidí museli projet celou Afriku křížem krážem na kolech, opravovat je, určovat pitný režim a strategické zastávky v oázách. Dokonce jste se i museli starat o víza pro vstup do té které země. Že tuhle hru neznáte? Není divu, do České republiky nikdy dovezena nebyla, tudíž se zde ani neprodávala. Co se tu však prodávalo, byl Callahan's Crosstime Saloon, který se sice zabýval (dle knižní předlohy) neuvěřitelnými příběhy, ovšem některé z nich se odehrávaly právě v Africe.

Pokud jde o žánr first-person stříleček, ty africké reálie sem tam využijí. Například série Delta Force od Novalogicu se v díle s podtitulem Black Hawk Down přesunula do Somálska, kde, po vzoru filmu Ridleyho Scotta, simulovala boj amerických jednotek se somálským odbojem. V podobné situaci jste se ocitli i ve čtvrtém díle série Call of Duty, kde byla Afrika ztvárněna (do doby Far Cry 2) dost možná nejvěrněji. I tak se ale dá bohužel říct, že pokud se už v Africe nějakým podivným způsobem ocitnete, prakticky byste si nevšimli, kdyby autoři šmahem vyměnili Mogadišu třeba za Rio de Janeiro, a na hru samotnou to nemá vůbec žádný vliv.

Multiplayerové masivní online hry

Tady je situace ještě jasnější. Žádná onlinovka, která by se odehrávala v Africe, v současné době neběží.  Jeden pokus tu však byl. Za jeho realizací nestálo žádné renomované studio, ale jeden z afrických vládců, který dostal fajn nápad vytvořit masivní onlinovku podle mytologie jednotlivých afrických kmenů. Hra měla nést jednoduchý název – Afrika. K oznámení vývoje došlo před nějakými třemi lety, ovšem od té doby nevzniklo nic jiného, než tohle výborně vypadající propagační video. Bylo by super se místo písčitých plání Tatooine prohánět po reálné Sahaře, potkávat namísto Jawů beduíny a starat se o to, aby vaše zlověstné bojové barvy na obličeji nesmyl první déšť. Bohužel, oficiální stránky už jsou delší dobu mimo provoz, tudíž o osudu Afriky můžeme pouze spekulovat a doufat, že jednou nás překvapí a s plnou parádou bude spuštěna. Do té doby můžeme přes hlavu přetáhnout třeba taurena, nebo jiného gryfona. Anebo čekat na Stargate Worlds, která se sice v Africe odehrávat nebude, ale jak je fanouškům stejnojmenného televizního seriálu dobře známo, hvězdná brána byla nalezena při vykopávkách v Egyptě

Ten zbytek…

Pokud nebudete počítat casual záležitosti jako Luxor, jejichž jediná spojitost s Afrikou je textura pyramid na pozadí, nenajdete prakticky žádnou hru, která by stála za zmínku. Nesmíme však zapomenout na hru/nehru Wild Earth (podobná hra je dostupná i na PS3 pod prozaickým názvem Africa), v níž jste se mohli jen tak toulat africkou přírodou a fotit všechny zajímavé věci. Třeba sloní stáda, kvetoucí květiny, nebo nosorožčí bobky. Navíc díky edukativnímu prvku se leccos dozvíte hlavně o africké přírodě.

Jak vidíte, her, které by nějakým kreativním (ale klidně i zcela derivativním) způsobem využily africké reálie, moc není. Je však dost dobře možné, že právě druhý díl Far Cry nastartuje vlnu zájmu vydavatelů a hlavně tvůrců o černý kontinent.

Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam
Reklama
Reklama