Možnosti DualSense a jejich využití v praxi
i Zdroj: Hrej.cz
Článek Možnosti DualSense a jejich využití v praxi

Možnosti DualSense a jejich využití v praxi

Jakub Štěpánek

Jakub Štěpánek

17. 9. 2020 12:10 1
Reklama

Za pár týdnů se na pultech obchodů objeví nové konzole z dílen Microsoftu a Sony. V posledních dnech byla řeč především o tom, co se skrývá uvnitř plastových krabic. Neméně zajímavé je ale také příslušenství, jehož funkcionalita má bezesporu potenciál posunout herní zážitek zase o kus dál.

Řeč je o revolučním ovladači ke konzoli PlayStation 5. DualShock koncem roku vystřídá DualSense. Už jen změna názvu naznačuje, že se dočkáme zásadních inovací, což podtrhli také designéři, kteří se postarali o zajímavý facelift. DualSense zároveň nabízí nové možnosti pro vývojáře, využít mohou například haptickou odezvu nebo adaptivní triggery L2 a R2.

Zatím k nám probublalo několik drobných náznaků ohledně využití chystané technologie. A přesně o nich tento článek je. Do výběru se dostalo deset titulů, jejichž autoři už popsali způsob využití DualSense.

Marvel’s Spider-Man: Miles Morales

Možnosti DualSense a jejich využití v praxi
i Zdroj: Hrej.cz

Seznam musí samozřejmě otevřít Spider-Man, tedy Miles Morales. Právě on nám bude hlídat záda, až se přehoupneme do další generace, jde totiž o jeden z launchových titulů. Studio Insomniac Games chce zřejmě u hráče probudit schopnosti pavoučího muže. DualSense je totiž v podstatě zrcadlí.

Jde například o intuici, díky níž může včas registrovat hrozící nebezpečí a náležitě zareagovat. Haptická odezva indikuje směr, z něhož nepřátelé zaútočí. Brian Horton, kreativní ředitel z Insomniac Games, uvádí ještě jeden příklad, kdy Spider-Manovo řádění pocítíme na vlastní kůži. Pro vyvolání útoku Venom Punch je potřeba nějakou chvíli držet čtvereček. Mírné vibrace v levé části ovladače postupně nabírají na intenzitě a kulminují v části pravé. Hráč by měl cítit, jak v těle Spider-Mana pulzuje energie. Horton slibuje, že vibrace podtrhnou už tak parádní bojový systém.

Miles bude letos o Vánocích pod velkým tlakem. Jednak se musí postarat, aby byl v New Yorku během svátků skutečně klid a mít, jednak musí z konzole od Sony vymáčknout úplné maximum. Vývojáři krom podpory pro DualSense slíbili také extrémně krátké nahrávací časy, ray-tracing, podporu 3D audia a další vychytávky.

Horizon Forbidden West

Možnosti DualSense a jejich využití v praxi
i Zdroj: Hrej.cz

Možná si vzpomenete, že byl pro ilustraci funkce adaptivních triggerů nejčastěji využíván příklad s lukem. Umožňují totiž věrně napodobit zacházení s tradiční zbraní, obzvlášť pak napínání tětivy. Luk si do sytosti užijeme například ve hře Horizon Forbidden West, v níž se po dlouhé době opět setkáme se sympatickou zrzkou Aloy.

Mathijs de Jonge z Guerrilla Games prohlásil, že nové možnosti využití triggerů ve finále podpoří jedinečnost všech zbraní. Autoři pravděpodobně mohli popustit uzdu své fantazii, především pak v případě futuristických kvérů. Těch se Aloy rozhodně neštítí. Zajímavá bude jistě také odezva z výbušnin a dalších nebezpečných věcí, které hlavní hrdinka ráda vystřeluje z praku.

Vraťme se ale k napínání tětivy. Pravděpodobně půjde o jeden z nejrozšířenějších efektů, dá se očekávat, že si ho propůjčí celá řada budoucích titulů. Výjimkou nebude ani Kena: Bridge of Spirits.

Demon’s Souls

Možnosti DualSense a jejich využití v praxi
i Zdroj: Hrej.cz

Díky šikovným restaurátorům z Bluepoint Games a vývojářům ze SIE Japan Studio se mohou fanoušci soulsovek těšit na titul, jehož prostřednictvím studio FrommSoftware oblíbený žánr definovalo. Také Demon’s Souls patřičně využije možností DualSense.

Jak už asi sami tušíte, i zde půjde především o posílení zážitku ze soubojů. Kreativní ředitel Gavin Moore slíbil, že se haptická odezva postará o to, aby byly surovější, temnější a fatálnější. Hráč by měl pocítit sílu útoků, což platí jak pro jeho vlastní výpady, tak pro rány od nepřítele. Vibrace také budou informovat o úspěšně odraženém útoku.

Autoři mají před sebou velký úkol. Pokud se jim povede správně definovat odezvu pro DualSense, mohou se stát vzorem pro další vývojáře se zaměřením na soulsovky.

Gran Turismo 7

Možnosti DualSense a jejich využití v praxi
i Zdroj: Hrej.cz

Také Kazunori Jamauči se chystá svézt na opěvované funkcionalitě zbrusu nového gamepadu. Prezident Polyphony Digital tuší, že vysoký frekvenční rozsah může nastartovat úspěch dalšího dílu tradiční závodní série Gran Turismo. V praxi půjde například o zpracování různých povrchů, které by měl hráč díky jemné odezvě bezpečně poznat. S tím ostatně počítají také autoři Dirt 5.

Krom vibrací je ale připraven využít i triggery. S jejich pomocí hodlá simulovat ABS. „Typické ABS přerušovaně uvolňuje tlak brzdy, zatímco řidič vyvíjí sílu na pedál. Adaptivní trigger je vhodný k dosažení tohoto pocitu,“ vysvětlil Jamauči, přičemž dodal, že hráč díky funkci přesně porozumí vztahu mezi brzdnou sílou a přilnavostí pneumatik. Výsledkem je dle jeho slov realističtější zážitek, čímž vývojáři zároveň dosahují vyšší úrovně imerze.

Sluší se připomenout také odvážná poznámka na konto rozlišení a počtu snímků za sekundu. Jamauči naznačil, že spíš než vyšší rozlišení by chtěl s týmem doručit vyšší hodnoty FPS. Zde by chtěl dosáhnout až na 120, případně dokonce na 240 FPS, což zatím zní jako pořádně bláznivé sci-fi.

Ratchet and Clank: Rift Apart

Možnosti DualSense a jejich využití v praxi
i Zdroj: Hrej.cz

Další kůň ze stáje Insomniac Games. Stejně jako Miles Morales dorazí Ratchet s Clankem ještě letos. A s sebou přinesou novinky v používání palných zbraní. Kreativní ředitel Marcus Smith popsal, jak využili triggery při práci s dvouhlavňovou brokovnicí. Po stisku nejprve vyletí první projektil, pro vypálení druhé rány už bude potřeba promáčknout uměle vytvořený odpor.

O další zbrani pak pohovořil další z vývojářů. Mike Daly se zmínil o takzvané Burst Pistol. „Může být přesná, pokud z ní vystřelíte pomalu, nebo můžete prostě zmáčknout trigger až na doraz a vystřelit rychle,“ vysvětluje. Hra tedy hlídá, jak rychle dojde ke zmáčknutí, daní za vyšší „rate of fire“ je snížená přesnost.

Určitě si ještě vzpomenete na bohatý arzenál zbraní v posledním díle z roku 2016, v tomto ohledu zřejmě Rift Apart nebude příliš odlišný. A teď si představte, že má každý kvér unikátní palebný režim. Od Insomniac Games se ostatně očekává, že i s novým Ratchetem náležitě odprezentují sílu celé konzole.

Deathloop

Možnosti DualSense a jejich využití v praxi
i Zdroj: Hrej.cz

U střelby ještě chvíli zůstaneme. Mechanismus zasekávání zbraní sice není běžnou součástí moderních her, sem tam se ale objeví a většinou nepříjemně překvapí. Často chvíli trvá, než si hráč uvědomí, co se vlastně děje.

Deathloop podpoří situaci skrze gamepad. V daný moment se trigger zkrátka zablokuje. Kreativní ředitel Dinga Bakaba poznamenává, že „jde o bezprostřední zpětnou vazbu, k níž dojde ještě před tím, než se přehraje odpovídající animace,“ Hráč tedy fyzicky zjistí, že musí dát zbraň do pořádku, případně ji vyměnit za jinou.

Autoři neprozradili, jak často budou podobné situace nastávat. Nabízí se samozřejmě otázka, zda po čase nebude zasekávání zbraně otravovat. Pro vývojáře ale zřejmě nebude problém nabídnout možnost mechanismus vypnout.

GhostWire: Tokyo

Možnosti DualSense a jejich využití v praxi
i Zdroj: Hrej.cz

Možná vás v souvislosti se střelbou napadly i další možnosti v zapojení triggerů. Co třeba zpětný ráz? S ním počítají vývojáři ze studia Tango Gameworks.

V rámci vývoje GhostWire: Tokyo pracuje hlavní postava s energií. Triggery by měly reagovat na její hromadění, nabíjení a vypouštění v podobě speciálních kouzel. Autoři si ale pochvalují i vibrace, v nichž se samozřejmě práce s energií také odráží. Autoři se nechali slyšet, že je DualSense velmi příjemně překvapil, nové možnosti vítají s otevřenou náručí.

Krom gamepadu si ale pochvalovali také 3D audio, s nímž údajně přichází pocit, jako by hráč v Tokiju skutečně byl.

Godfall

Možnosti DualSense a jejich využití v praxi
i Zdroj: Hrej.cz

Counterplay Games samozřejmě ve využívání nových funkcí nemohou zaostávat. Godfall je také jednou z launchových her a i zde musí dojít k názorné demonstraci.

Looter-slasher spoléhá na široký výběr chladných zbraní, celkem je v nabídce pět druhů - dlouhý meč, těžké kladivo, dřevcová zbraň, obouruční meč a dvě kratší čepele do každé ruky. Zbraň definuje herní styl, hrdina se automaticky přizpůsobuje tomu, co mu hráč svěří do rukou. Přizpůsobuje se i DualSense. Každá zbraň by skrze gamepad měla působit odlišným dojmem.

Haptická odezva také reaguje na povrchy, po nichž hrdina kráčí. Je tedy rozdíl, zda se pohybuje po mramorové podlaze, nebo se brodí v písku. Malý, ale zajímavý detail.

Bugsnax

Možnosti DualSense a jejich využití v praxi
i Zdroj: Hrej.cz

Odezva v závislosti na povrchu, po němž hlavní hrdina kráčí, bude figurovat i ve hře Bugsnax. Zde je ale „hrdinů“ daleko víc. Jak už napovídá samotný název, jde o tvory, kteří jsou z jedné poloviny broukem a z té druhé jídlem. Ve zvláštním světě tedy narazíte na pobíhající jahody, plazící se bagety a podobně.

Právě pohyb těchto tvorů chtějí autoři z nezávislého studia Young Horses reflektovat prostřednictvím vibrací. I zde bude záležet, zda se bageta plazí vysokou trávou, nebo rozpáleným pískem.

Svou roli zde hraje také počasí, obzvlášť nebezpečné jsou bouřky. Autoři počítají s tím, že vibrace hráči kupříkladu napoví, z jaké strany hrozí zásah bleskem.

Astro’s Playroom

Možnosti DualSense a jejich využití v praxi
i Zdroj: Hrej.cz

Na závěr patří malý bonbónek v podobě Astro’s Playroom. Pokud mají výše zmíněné tituly nepřímo demonstrovat možnosti DualSense, pro malého Astra jde o primární úkol. Zároveň jde ale o plnohodnotnou hru, v níž si patrně užijeme spoustu legrace.

V nedávné ukázce v režii Geoffa Keighleyho jsme byli svědky hned několika povedených příkladů, šlo třeba o reakce na různé povrchy (písek, led), napětí způsobené písečnou bouří, odpor při poskakování na pružinách a tak dále.

Ukázka také naznačila, že „staré“ funkce zůstaly, i nadále budou evidentně hojně využívány a třeba i kombinovány s novými možnostmi. Jde například o gyroskop, který lze využít k naklonění postavičky, zůstává i touchpad a malý reproduktor.

Zábava až na prvním místě

Výběr naznačuje, že je DualSense opravdu nedílnou součástí konzole PlayStation 5. Zároveň připomíná jednu důležitou věc. Nex-gen nespočívá pouze v lepším rozlišení, vyšším počtu snímků za sekundu a dalších technických parametrech. Stále jde v první řadě o hry. A právě inovativní přístup k hraní může být v příštích letech tou hlavní výhodou.

Po technické stránce se navíc pravděpodobně už tak výrazně posouvat nebudeme. V budoucnu tedy nepůjde o hardwarové specifikace. Závod o lepší čísla se změní ve snahu danou technologii skutečně kreativně využít. Jistě sami uznáte, že jde o dobrou zprávu.

Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam
Reklama
Reklama